کودکان

وزن کوله‌پشتی باید ۱۰ درصد وزن کودک باشد

مدیر گروه طب‌کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وزن کوله‌پشتی باید ۱۰ درصد وزن کودک باشد، گفت: حمل کیف‌های دستی سنگین همواره دانش‌آموزان را در معرض خطر بیماری‌های عضلانی اسکلتی قرار می‌دهد.

احسان رفیعی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: رعایت عوامل پیشگیرانه و استفاده از تجهیزات آموزشی استاندارد می‌تواند از بروز مشکلات اسکلتی و عضلانی در دانش‌آموزان جلوگیری کند.
وی افزود: حداکثر وزن مجاز برای کوله‌پشتی دانش‌آموزان ۱۰‌درصد وزن بدن است و برای هر سنی و هر مقطع تحصیلی با توجه به وزن دانش‌آموزان کوله‌‌پشتی مناسب باید خریداری شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: وزن‌های بیشتر کوله‌پشتی منجر به بروز تغییرات منفی در ستون فقرات و افزایش دردهای شبانه، پشت و کمر و حتی محدودیت‌های تنفسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کوله‌پشتی باید دارای دو بند ضخیم و پهن باشد به والدین توصیه کرد: کوله‌پشتی‌هایی که اندازه آن تا بالای کمر بوده و دارای کمربند و بند شانه است تهیه کنند و نسبت به قرار گرفتن کوله‌پشتی روی هر دو شانه فرزند خود به منظور جلوگیری از دردهای عضلانی و اسکلتی دقت داشته باشند.
رفیعی‌منش با اشاره به اینکه کتاب‌های سنگین‌تر می‌بایست نزدیک به پشت دانش‌آموز و کتاب‌های سبک باید در قسمت جلویی کوله قرار گیرند به دانش‌آموزان توصیه ‌کرد که حتی‌الامکان از جاسازی وسایل سنگین و غیر‌ضروری مانند لب‌تاپ، بطری‌های آب بزرگ و وسایل رایانه‌ای در کوله‌پشتی خودداری کنند.
مدیر گروه طب‌کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: اختصاص کمد وسایل شخصی به دانش‌آموزان در مدرسه به منظور جلوگیری از حمل کتاب اضافی به مدرسه، تشویق دانش‌آموزان به ورزش منظم روزانه و همچنین دادن استراحت‌های کوتاه مدت در فواصل کلاس‌های درس از دیگر راهکارهای کاهش این بیماری‌ها در دانش‌آموزان به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا