خراسان

وضعیت بلاتکلیف سرمایه گذاری در شهرک صنعتی بینالود

شهرک صنعتی

وضعیت راه‌اندازی و استفاده از شهرک صنعتی بینالود همچنان بلاتکلیف است و نیازمند تصمیمات عاجل است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، اینجا به همه چیز شبیه است جز یک شهرک صنعتی، بخش زیادی از اراضی شهرک بلا استفاده باقی مانده و تمام خانه‌هایی که در قالب مسکن مهر ساخته شده‌اند بدون سکنه هستند و سکوت مطلق دشت را احاطه کرده است.

شهرک صنعتی بینالود یکی از شهرک‌هایی است که به فاصله‌ای در حدود ۵۰ کیلومتر برای استقرار واحدهای صنعتی ساخته شده و در ابتدای امر با محوریت توسعه صنعتی وارد عمل شده و محدوده مسکونی نیز برای آن در نظر گرفته شد.

قرار گرفتن در مسیر راه‌آهن مشهد – تهران – بندرعباس – سرخس، قرارگرفتن در مسیر بزرگراه مشهد- باغچه- نیشابور، قرارگرفتن در مسیر خط انتقال گاز به فاصله ۴ کیلومتری از شهرک و برخورداری از کلیه تأسیسات زیر بنایی آب، برق، تلفن از جمله ویژگی‌هایی است که برای این شهرک صنعتی مزیت ایجاد کرده و در واقع تمام این امکانات برای رونق این محدوده و سرازیر شدن مازاد جمعیت شهر مشهد در این محدوده انجام شده است.

اما حالا منطقه بینالود نه تنها رونق نگرفته بلکه سرمایه‌های زیادی در آن بلا استفاده مانده زیرا گفته می‌شود که شهرک صنعتی بینالود وارد منطقه مسکونی شده و اجازه استقرار صنایع سنگین در آن وجود ندارد و تنها تا رده ۳ صنایع می‌توانند در آن استقرار داشته باشند.

رده ۳ کارخانجات تولیدی به معنای کارخانجاتی است که فعالیت آنها در حد بسته‌بندی بوده و بسیار دور از عقل است که فردی برای تأسیس یک واحد بسته‌بندی فاصله بین مشهد تا بینالود را طی کند.

بارها در مورد مصوبات محیط زیستی شهرک صنعتی بینالود صحبت شده اما نتیجه‌ای به همراه نداشته و واحدهایی که در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند همچنان بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

توسعه شهرک صنعتی بینالود منع قانونی دارد

حمید صالحی رئیس سازمان محیط زیست خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: مجوزی که به شهرک صنعتی بینالود از ابتدا داده شده اشتباه بوده زیرا در محدوده شهری نباید صنایعی که آلایندگی آنها بیشتر از حد تأیین شده است مستقر باشند.

وی ادامه می‌دهد: ما برای رفع مشکلات به کارخانجاتی که قبل از ابلاغ مصوبه منع استقرار صنایع بالای رده ۳ در این شهرک صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند مجوز داده‌ایم اما برای مابقی دارای منع قانونی هستیم.

سرمایه‌گذاری بینالود هدر رفته است

مسعود مهدیزاده مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در زمینه مشکلات به وجود آمده در شهرک صنعتی بینالود می‌گوید: از اصل عامل پیشرفتی که برای بینالود در نظر گرفته شده بود پیشرفت صنعتی بوده که سبب شده بافت مسکونی هم در آن شکل بگیرد و حالا از توسعه صنعتی این شهرک پیشگیری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در واقع رده ۳ صنعتی که هم اکنون در این شهرک مجوز داده می‌شود هیچ فایده‌ای برای آن ندارد زیرا کسی حاضر نیست به خاطر احداث کارخانه در سطح بسته‌بندی بعد مسافت را از مشهد به بینالود طی کرده و واحد خود را در این محور تأسیس کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: بخشی از بافت مسکونی که در منطقه بینالود ایجاد شده از اصل به علت واحدهای صنعتی بوده که در این بخش ساخته شده‌اند که تعداد زیادی از آنها هم اکنون خالی از سکنه باقی مانده‌‎اند.

فرصت ایجاد اشتغال در شهرک صنعتی بینالود

راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی بینالود یکی از مکان‌های مستعد برای سرمایه‌گذاری صنایع به حساب می‌آید، می‌گوید: به علت اینکه شهرک صنعتی بینالود جزو مناطق محروم به حساب می‌آید معافیت‌های مالیاتی برای واحدهای صنعتی دارد که تولیدکنندگان از آنها استقبال می‌کنند و میل به استقرار در آن دارند.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون زمین‌های شهرک صنعتی بینالود آماده واگذاری هستند اما واحدها به علت مشکلات محیط زیستی نمی‌توانند در آن مستقر شوند اگر بتوان مصوبه‌ای در مورد این شهرک داد که حداقل تا رده ۶ تولیدی بتوانند در آن مستقر شوند می‌توان فرصت‌های اشتغال مناسبی را در آن ایجاد کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: البته باید این را در نظر داشت که استعلامات محیط زیستی در شهرک صنعتی بینالود پیش از این گرفته و مجوزات لازم برای آن صادر شده اما هم اکنون بر خلاف آنها عمل می‌شود.

البته در سفری که معاون اجرایی رئیس جمهور به مشهد مقدس داشتند در مورد این موضوع صحبت کرده و تأکید داشتند که در ستاد اقتصاد مقاومتی باید به این موضوع رسیدگی شود و هیچ کدام از دستگاه‌ها نباید در مقابل مصوبه‌ای که ستاد اقتصاد مقاومتی در مورد آن می‌دهد پافشاری برای اجرایی نکردن داشته باشند اما به ظاهر این صحبت تا کنون اثری به همراه نداشته است.

هنوز مشخص نیست که بتوان برای این شهرک کاری انجام داد یا خیر چرا که مصوبه‌ای در مورد آن ابلاغ نشده اما اینکه باید در مورد برخی از سرمایه‌گذاری‌ها با دقت نظر بیشتری وارد عمل شد و یا اینکه کاری انجام نداد که بلااستفاده بمانند موضوعی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

به نظر می‌رسد که در مورد شهرک صنعتی بینالود دستگاه‌های دولتی در خراسان رضوی دچار نوعی ناهماهنگی شده‌اند که سبب شده سرمایه‌گذاری‌ها در آن بلااستفاده باقی بمانند که باید برای  به کار بستن دوباره آنها برنامه‌ریزی داشت به ویژه اینکه هم اکنون خراسان رضوی در حوزه اشتغال دچار مشکلات جدی بوده که استفاده از فرصت‌های قبلی در شهرک صنعتی می‌‎تواند در این بخش اثرگذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا