خراسان

وضعیت نهایی طرح گردشگری شاندیز همچنان نامعلوم است

پروژه پدیده شاندیز

عضو هیئت مدیره انجمن طبیعت گردی ایران گفت: وضعیت نهایی طرح گردشگری شاندیز همچنان نامعلوم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، فرید جواهرزاده ظهر امروز در میزگرد تخصصی گردشگری، توسعه اقتصاد و پدیده، اظهار داشت: در گردشگری تفاوتی میان منابع و جاذبه آن وجود دارد که متاسفانه این موضوع در رفتار و گفتار اشتباه بیان می‌شود و صاحبان سرمایه و بنگاه‌های اقتصادی زمانی می‌توانند از سرمایه‌گذاری خود بهره ببرند که آن را وارد چرخه تکنولوژی کنند.

وی افزود: مجموعه پدیده منابع صنعتی و گردشگری زیادی دارد و برای آنکه بتواند از این منابع به‌خوبی استفاده کند باید به نیاز‌سنجی، ظرفیت‌سنجی، ایجاد منابع، اقامت، حمل و نقل وغیره توجه کند تا چرخه صنعت گردشگری به‌خوبی فعال باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن طبیعت گردی ایران با بیان اینکه مجموعه پدیده در سال‌های اخیر در حوزه گردشگری موفق عمل کرده است، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلاتی که در سایر حوزه‌ها در مجموعه پدیده بوده، اما این مجموعه در حوزه گردشگری موفق عمل کرده و توانسته در حوزه اقتصاد و اشتغال در این بخش موفق باشد.

جواهرزاده تصریح کرد: ۶۷٫۸ درصد وضعیت ظرفیت اقتصادی و گردشگری مشهد مطلوب و ۳۲٫۲ هم نامطلوب بوده است و وقتی پدیده می‌خواهد وارد چرخه و جاذبه مطلوب بشود باید از ظرفیت بُرد بُرد استفاده کند و مسئولان شهر شاندیز باید شرایط، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های این منطقه را فراهم کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن طبیعت گردی ایران با بیان اینکه تصویب وزارت گردشگری در مجلس مطرح شده گفت: معتقدم که فعالیت در این حوزه چه در قالب سازمان، چه در قالب دفتر ملی و چه در قالب وزارتخانه باشد تا زمانی که مشکلات ریشه‌ای آن حل نشود تفاوتی نخواهد داشت، هرچند که نسبت به شکل‌گیری وزارت گردشگری خوشبین هستیم.

جواهرزاده گفت: سازمان، دفتر و وزارتخانه یک تشکیلات سیاسی بوده و برای موفقیت در حوزه‌های مختلف همچون گردشگری نیازمند یک عزم ملی هستیم، متاسفانه اولویت حوزه گردشگری در ایران بالای ۱۰۰ بوده، در حالی که این حوزه در کشورهای پیشرفته جهان جزء ۱۰ اولویت نخست قرار دارد.

وی افزود: طرح گردشگری شاندیز با ۳۵ نقطه گردشگری از طرح‌های موفق کشور در این حوزه در زمان مسئولیت شهرستانی بوده و متاسفانه وضعیت این طرح مبهم و نامعلوم است.

عضو هیئت مدیره انجمن طبیعت گردی ایران با اشاره به اینکه اگر در امر گردشگری مشارکت مردم را نداشته باشیم توفیقی حاصل نمی‌شود، بیان کرد: در مجموعه پدیده دو دسته (سهامداران و سرمایه‌گذاران) و (مردم و گردشگران) وجود دارد و اتفاقات این مجموعه نگرانی‌هایی به‌وجود آورد و معتقدم که مسئولان پدیده با شفاف‌سازی اطلاع‌رسانی دقیق را داشته باشند تا خلاءها و دغدغه‌های موجود برطرف شود و معتقدیم که در اجرای طرح‌های خصوصی موفق‌تر و چاپک‌تر از طرح‌های دولتی بوده‌ایم و پدیده می‌تواند با نگاه شبه دولتی در این زمینه موفق عمل کند.

جواهرزاده گفت: گردشگری در حوزه‌های مختلف بوده و عمده گردشگران مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی گردشگر مذهبی و زیارت هستند و در کنار آن از سایر نقاط گردشگری طبیعی، ادبی، تاریخی و غیره استفاده می‌کنند و باید کاری کنیم که نگرانی موجود در میزان ماندگاری گردشگر و زائر در مشهد افزایش یابد و عددی که در گذشته ۱۳ روز بود در حال حاضر به ۲٫۵ روز کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا