ایران

وضعیت پمپ‌بنزین‌ها عادی است/مذاکره برای حذف کارت سوخت

اخبار,اخبار اقتصادی, کارت  سوخت

در حالی که تا چند ساعت دیگر سهمیه بنزین 700 تومانی موجود در کارت‌های سوخت باطل می‌شود، وضعیت پمپ بنزین‌ها حاکی از عادی بودن روال سوخت‌گیری بوده و به گفته رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت ازدحام یا ترافیکی در مقابل جایگاه ها گزارش نشده است.

 از اوایل خرداد ماه که با توقف واریز سهمیه بنزین به کارت‌های سوخت، از تصمیم دولت برای توقف ارائه سهمیه بنزین پرده برداشته شد، تا پایان امروز فرصت برای کسانی بود که هنوز ته مانده بنزین 700 تومانی در کارت های سوختشان باقی مانده و طی این پنج ماه هنوز سر و کارشان به بنزین آزاد 1000 تومانی نیفتاده است.

اگرچه قرار بود کارت‌های سوخت با سهمیه بنزین 700 تومان تا پایان شهریورماه جمع آوری شود، اما دولت این مهلت را تا پایان آبان تمدید کرد و بنابراین ساعت 24 امروز 30 آبان ماه آخرین فرصت استفاده از کارت های سوختی است که هنوز سهمیه بنزین در آن وجود دارد.

پس از آنکه وزارت نفت در روزهای ابتدایی خرداد اعلام کرد که طرح سهمیه‌بندی متوقف شده و قیمت بنزین یکسان سازی می‌شود، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که کمتر از 400 میلیون لیتر از سهمیه بنزین 700 تومانی در کارت‌های سوخت باقی مانده است که البته بخشی از آن مربوط به خودروهایی است که یا اصلا دیگر تردد ندارند و یا اصلا وجود ندارند.

زنگنه، وزیر نفت نیز در توضیح اتفاقی که افتاده بود شایعاتی درباره برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین را صراحتا رد کرده و تاکید کرده بود که نظام سهمیه بندی بنزین موجب فسادهای زیادی شده بود و با توجه به اینکه در سال گذشته متوسط نرخ مصرفی بنزین 800 تومان بوده است، تصمیم گرفته شد که بنزین تک نرخی شود.

اگرچه به نظر می‌رسد که دیگر قرار نیست برای بنزین سهمیه‌ای در نظر گرفته شود و برای کارت های سوخت نیز دولت برنامه های جدیدی مطرح می‌کند، اما زنگنه اطمینان داده است که سهمیه بندی گازوییل تداوم خواهد داشت.

اما پیشنهادات متعددی برای اینکه پس از پایان سهمیه بندی چه بر سر کارت های سوخت خواهد آمد مطرح شده است که وزیر نفت با تاکید بر اینکه سامانه کارت سوخت باقی خواهد ماند، یکی از کارایی های آن را استفاده به عنوان کیف پول الکترونیکی دانسته که قابلیت پرداخت الکترونیکی دارد. البته هنوز تصمیم نهایی برای سرنوشت این کارت های سوخت اعلام نشده، اما از پایان امروز تا زمان تصمیم گیری نهایی، این کارت‌ها در دست رانندگان باقی می‌ماند.

برنامه‌ای برای حذف کارت‌های سوخت وجود ندارد
در همین رابطه رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت به ایسنا گفت: هنوز برنامه‌ای برای حذف کارت‌های سوخت وجود ندارد و همچنان متقاضیان باید یا از کارت سوخت خودشان و یا از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.

بیژن حاج‌محمد رضا با بیان این‌که از بامداد فردا یکشنبه یکم آذر بنزین 700 تومانی در کارت و بیرون از کارت سوخت هیچ امتیازی ندارد، اظهار کرد: از فردا در سراسر نقاط کشور بنزین معمولی به قیمت 1000 تومان و بنزین سوپر به قیمت 1200 تومان و سایر مشتقات نیز به همان قیمت‌های سابق عرضه می‌شود.

وی با ابراز گلایه از وجود کارت‌های سوخت در شرایط کنونی و این‌که این کارت‌ها دیگر کارایی قبلی را ندارند گفت: زمانی که بنزین به صورت آزاد عرضه می‌شود دیگر نیازی به وجود کارت نیست و به همین دلیل پیگیری‌هایی را برای حذف کارت سوخت انجام داده‌ایم، اما تاکنون هیچ دستوری به ما ابلاغ نشده است.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با بیان این‌که متقاضیان هم می‌توانند از کارت آزاد و هم از کارت خودشان بدون پرداخت هیچ مبلغی استفاده کنند، تصریح کرد: شایعاتی مبنی بر دریافت پول از مشتریانی که از کارت جایگاه‌داران استفاده می‌کنند وجود دارد، اما باید گفت در این باره هیچ صحبتی نشده است.

وضعیت جایگاه‌ها عادی است
حاج محمدرضا در خصوص وضعیت جایگاه‌ها گفت: براساس تمهیدات و اقدامات انجام شده جایگاه‌ها با حداکثر قدرت آماده پذیرش متقاضیان هستند.

وی ادامه داد: تاکنون آنطور که انتظار می‌رفت جایگاه‌های بنزین شلوغ نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که از ظهر به بعد تعداد متقاضیان افزایش یابد.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با بیان این‌که تمام تمهیدات لازم برای ارائه‌ی خدمات به مردم انجام شده است، افزود: هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد و مردم می‌توانند با خیال راحت تا ساعت 12 امشب نسبت به سوخت‌گیری اقدام کنند.

حاج‌ محمدرضا با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل وجود CNG مصرف انرژی در قیاس با گذشته متعادل شده است، گفت: در شرایط فعلی مصرف بنزین به‌طور میانگین بین 72 تا 76 میلیون لیتر در روز است.
منبع:  ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا