خراسان

وقتی خون خارجی‌ها رنگین‌تر می‌شود؛ استاندارد از یادرفته “زعفران ایرانی” در بازار داخلی

زعفران

کالای زعفران در بازار مشهد به حدی دارای اهمیت است که ۲ صنف مختلف با نام‌های فروشندگان و صادرکنندگان زعفران در اتاق اصناف تشکیل شده و البته باید در نظر داشت که مصرف و تولید این محصول در خراسان‌رضوی از سایر استان‌های سطح کشور بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، یکی از مهم‌ترین سوغاتی که در سبد بازار خراسان‌رضوی وجود دارد زعفران بوده و به همین علت، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند چراکه از این استان به سراسر کشور وارد می‌شود.

تقلبات زیادی در موضوع زعفران دیده می‌شود، گیاه کاجیره، گوشت گاو خشک و ریش شده، شن‌های ریز و سایر مواردی از این دست از جمله موادی است که به زعفران اضافه شده و در بازار به فروش می‌رسد.

جنجال تارتازین

علاوه بر این برخی از زعفران‌های فله دارای مشکلات و افزودنی‌هایی هستند که سبب می‌شود در طول مدت زمان طولانی مشکلاتی برای سلامتی افراد به‌وجود آورد. ۵ مهرماه مصاحبه‌ای با عنوان «“تارتازین” ۷۸درصد زعفران مشهد را تقلبی کرد/ بیشتر زعفران‌های توزیعی اطراف حرم مشکل‌دار است» در تسنیم منتشر شد که در آن درباره مشکلات نمونه‌های آزمایش شده زعفران سخن به میان آمد.

مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی در این مصاحبه گفته بود: با توجه به تحقیقات انجام‌شده روی ۷۰۰۰ نمونه زعفران توزیع‌شده در مشهد این نتیجه حاصل شد که ۷۸درصد محصولاتی که توزیع می‌شود به رنگ مصنوعی “تارتازین” آلوده هستند.

حمیدرضا کریم اظهار داشته است: رنگ مصنوعی “تارتازین” ماده‌ای است که در درازمدت سبب ابتلای افراد مصرف‌کننده به سرطان شده و برای سلامتی بسیار مضر است.

مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی با بیان اینکه بهتر است زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خرید “زعفران فله” خودداری و نیاز خود را از محصولات برندهای صاحب‌نام و شناخته شده که مجوزات لازم را اخذ کرده‌اند تأمین کنند، خاطرنشان کرده است: مشاهده شده در بعضی از موارد بسته‌بندی‌ها نیز جعلی بوده و واحدی که کارت و آدرس داخل آنها گذاشته شده؛ وجود خارجی ندارد.

عملیات ضربتی

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در این زمینه اظهار می‌کند: قرار بود طرح بارکددار کردن زعفران‌های فروش داخل دنبال شود اما هنوز در این حوزه اقدامی انجام نشده است.

وی ادامه می‌دهد: به بیان دیگر قرار بر این بود که این طرح به صورت یکپارچه و ضربتی اجرا شود اما هم اکنون این اقدام به تأخیر افتاده و هنوز به صورت کامل انجام نشده است.

کالای سلامت‌محور

علی شریعتی‌مقدم رئیس صندوق توسعه صادرات نیز در همین زمینه می‌گوید: باید در نظر داشت که زعفران یک کالای سلامت محور بوده که باید بر کیفیت آن توجه زیادی داشت زیرا ایران بزرگ‌ترین مصرف کننده زعفران است.

وی بیان می‌کند: بسیاری از مشکلات جسمانی با مصرف زعفران رفع می‌شود و مردم در این زمینه در برخی از موارد به عنوان دارو به زعفران نگاه می‌کنند درحالیکه برخی از زعفران‌های مصرفی سبب می‌شود که بعضا مشکلات بیشتری برای مردم به وجود آید.

برند بخرید!!!

در این میان اظهار نظر علیرضا جمیع مدیرکل استاندارد خراسان رضوی بیش از افراد دیگر توجه مرا جلب کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون طرح  یا اقدامی برای سلامت زعفران‌های عرضه شده در بازار داخل اقدامی در دستور کار قرار گرفته است، می‌گوید: خیر درخواست‌ها به کمیته ملی استاندارد ارسال شده و هنوز پاسخی داده نشده است.

وی ادامه می‌دهد: فله فروشی بسیار زیاد و فراگیر است و برخورد با آن به این سادگی‌ها امکان پذیر نیست که در واحدهای صنفی انجام شود. هم‌اکنون تنها یک استاندارد برای رنگ زعفران در نظر گرفته شده و برای این موضوع بهتر است برای اطمینان مردم از زعفران‌های بسته‌بندی و شناخته شده خرید داشته باشند.

به گزارش تسنیم، این موضوع که مردم باید زعفران را از برندهای شناخته شده خریداری کنند موضوعی درست است اما اظهارنظر یک مسئول و حواله‌دادن به این موضوع قدری ناراحت‌کننده بود و شاید بتوان با در نظر گرفتن مشکلاتی که ممکن است در اثر خرید و فروش زعفران فله به مردم وارد شود، با توجه به اینکه تقلبات این محصول با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، باید نسبت به نظارت به آن‌ها اقدامات بهتری در دستور قرار گیرد چراکه سلامت مردم در همه جای دنیا از سلامت خارجی‌ها بسیار مهم‌تر بوده و در ایران نباید اینگونه باشد که بعضا مردم تصور داشته باشند که خون خارجی‌ها از خون آن‌ها رنگین‌تر بوده و برای آن‌ها استانداردها و سخت‌گیری‌های بیشتری حداقل در موضوع زعفران دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هفده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا