مشهد

ویژه برنامه‌‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول ماه محرم اعلام شد

تعویض پرچم گنبد حرم امام رضا(ع) در آستانه ماه محرم

آستان قدس رضوی امسال نیز همچون گذشته، مجموعه برنامه های ویژه و متنوعی را برای برگزاری هرچه بهتر عزاداری‌های دهه اول محرم در بارگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) تدارک دیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، به‌نقل از آستان‌نیوز، سخنرانان و کارشناسان دینی امسال شاخص‌های سبک زندگی عاشورایی و حسینی را در حرم مطهر رضوی تبیین و بررسی می‌کنند و مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر سجایا و مناقب حضرت حسین بن علی(ع) و یاران باوفایشان خواهند پرداخت.

ویژه برنامه‌های ایام سوگواری سید و سالار شهیدان؛ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول محرم همه‌روزه با سخنرانی حضرات آیات علم‌الهدی، رئیسی، حائری، کازرونی و حجج‌اسلام والمسلمین فرزانه و طباطبایی بعد از نماز صبح، قبل و بعد از نماز ظهر و مغرب، در اماکن متبرکه رضوی برگزار می‌شود.

مراسم مرثیه‌سرایی و عزاداری با حضور مداحان و ذاکران برجسته اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قالب ویژه برنامه «در رثای ثارالله» هر روز بعد از نماز صبح، قبل و بعد از نماز ظهر و مغرب در صحن جامع رضوی، رواق بزرگ امام خمینی(ره)، ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی برپا می‌شود.

در ایام دهه اول محرم امسال، هر روز بعد از نمازهای یومیه، زیارت عاشورا به همراه مرثیه سرایی و عزاداری در رواق های امام خمینی (ره)، مسجد گوهرشاد و رواق دارالحجه توسط مداحان نام آشنای کشوری در قالب ویژه برنامه «نجواهای عاشورایی» قرائت می‌شود.

امسال کودکان حسینی نیز از 13 تا 19 مهرماه، در مراسم ویژه سوگواری «بچه‌های عاشورا» از ساعت 9 تا 10:30 صبح در رواق دارالهدایه به عزاداری خواهند پرداخت.

دانش آموزان عزادار حسینی نیز شنبه 17 مهرماه مصادف با روز ششم محرم در ویژه برنامه «احلی من العسل» در صحن جامع رضوی از ساعت 9:30 تا 11 اجتماع باشکوهی را تشکیل خواهند داد.

مراسم باشکوه «محفل شیرخوارگان حسینی» جمعه 16 مهرماه سال جاری از ساعت 9 تا 11 صبح در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود و مداحان اهل بیت(ع) مرثیه سرایی خواهند کرد. در این دهه جلسات سخنرانی نیز ویژه خواهران با موضوعات «جایگاه عزاداری در آینه قرآن و روایات»، «ریزش‌ها و رویش‌ها در واقعه کربلا»، «عاشورا تجلی‌گاه ولایتمداری»، «شخصیت‌شناسی حضرت علی‎اکبر(ع)» و «ریزش‌ها و رویش‌ها در واقعه کربلا»، قبل و بعد از نماز نماز ظهر و عصر و قبل از نماز مغرب و عشاء در رواق دارالحکمه برگزار می‌شود.

امسال و در شب تاسوعای حسینی، ویژه برنامه عزاداری «در سایه سار وفا» بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) با قرائت زیارت امین‌الله و عاشورا آغاز و در ادامه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی به ایراد سخن خواهد پرداخت و مرثیه سرایی و ذکر مناقب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) انجام می‌شود.

مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی، قرائت زیارت حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی و قرائت زیارت عاشورا و زیارت امین و سخنرانی آیات عظام علم‌الهدی و کازرونی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین فرازی از دیگر برنامه‌هایی است که در روز تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی از ساعت 4:30 صبح تا 13 برگزار می‌شود.

برگزاری ویژه‌ برنامه «آئین خطبه خوانی شب عاشورای حسینی» در صحن انقلاب اسلامی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با نوحه خوانی و شمع گردانی و قرائت خطبه از برنامه‌های شب عاشوراست.

همچنین ویژه برنامه عزاداری شب عاشورای حسینی بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی، مرثیه‌سرایی و عزاداری ذاکران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در رواق امام خمینی(ره) برپا می‌شود.

مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی، قرائت زیارت عاشورا به‌صورت کامل با صد لعن و صد سلام، برگزاری «آئین مقتل‌خوانی» و انجام سخنرانی توسط آیات عظام از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده آستان قدس رضوی در روز عاشورا هستند که از ساعت 4:30 صبح تا 15 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شوند.

چهارشنبه 21 مهرماه نیز ویژه‌ برنامه‌های عزاداری و سوگواری شام غریبان حسینی و حرکت کاروان خدام به سمت حرم مطهر رضوی؛ از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا