فرهنگ و هنر

پاسخ داریوش مهرجویی به شکایت پزشکان

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,داریوش مهرجویی

با وجود اینکه نظام پزشکی هنوز تکلیف پرونده قصور پزشکی کیارستمی را روشن نکرده، جامعه پزشکی با برپایی کمپینی به جمع آوری امضا از پزشکان اقدام کرده و در نامه‌ای به علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی، خواستار پیگیری و برخورد قضائی با داریوش مهرجویی شده‌ است.

به گزارش جام جم، داریوش مهرجویی کارگردان و نویسنده سینما در واکنش به تشکیل این کمپین گفت: اساسا تشکیل چنین کمپینی بی فایده است. اگر بنا به شکایت باشد من هم باید از دکتری که جلوی بیمارستان جم پلاکارد اعتراضی به دست گرفت و از من نام برد شکایت کنم. من به عنوان یک چهره هنری با جوایز ملی و بین المللی دارای اسم و رسم بوده و آبروی ملی و بین المللی در عرصه سینما به حساب می آیم. اقدام این پزشک مرا در معرض توهین و افترا قرار داد.

وی ادامه داد: چرا یک پزشک به خودش چنین اجازه ای می دهد که با بردن نام من اعتراضش را نشان دهد؟ من از مدیر بیمارستان جم هم شکایت دارم که به این پزشک اجازه داده با نام بردن از من چنین عمل خارج از عرف و ادبی را انجام دهد و شکایتم را از طریق وکلایم پیگیری خواهم کرد.
مهرجویی با بیان اینکه ما بهترین جراح های دنیا را که کارنامه فوق العاده ای در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی داشتند و همچنین در حال حاضر در اقصی نقاط دنیا داریم، گفت: باعث تاسف است که به خاطر یک جراحی ساده پولیپ روده که در خارج از کشور توسط ربات انجام می شود یک نفر جانش را از دست می دهد.

این کارگردان و نویسنده مطرح سینما که در جریان جزئیات جراحی های کیارستمی قرار داشته و با اشراف کامل روند جراحی ها را پیگیری کرده گفت: عمل های متعدد بعدی که در جبران اتفاق عمل اول انجام شد، به اضافه عدم رسیدگی و حضور نداشتن پزشک متخصص به علت سفرهای نوروزی منجر به بروز مشکلات دیگری برای کیارستمی شد؛ در نهایت فرایند درمان به علت اشتباهات و قصور پزشکی نتیجه نداد و ایشان برای تکمیل درمان به خارج از کشور رفتند که کار از کار گذشته بود و کیارستمی عزیز را از دست دادیم.

مهرجویی تاکید کرد: مردم باید بدانند که چرا کیارستمی فوت کرد. نظام پزشکی و قوه قضاییه باید به صورت حرفه ای و درست به این قضیه ورود کنند تا مقصر مرگ کیارستمی مشخص شود. کیارستمی چهره مهمی در سینمای ایران بود؛ شخصیت بارز جهانی که مایه سرافزاری و افتخار ایران به شمار می رود. این اشتباه پزشکی باعث شد مملکت ما فرد با ارزشی را از دست بدهد.

این کارگردان سینما ادامه داد: نظام پزشکی به عنوان نهادی که بر کار پزشکان نظارت می کند تا آنها سهل انگاری و اشتباه در جراحی ها نداشته باشند، باید اعلام کند که برای این سهل انگاری چه کاری انجام داده و چه سرنوشتی در انتظار پزشک خاطی است تا این قضایا دوباره تکرار نشود.
این کارگردان و نویسنده سینما، ندانم کاری و سهل انگاری را علت اصلی مرگ کیارستمی دانست و ادامه داد: بعد از مرگ کیارستمی چندین تلفن به من زده شد که موارد مشابه دیگری هم در بیمارستان جم صورت گرفته و افراد دیگری با چنین اشتباه پزشکی مشابهی جان شان را از دست داده اند.

مهرجویی مرگ کیارستمی را نشان دهنده کار غیرحرفه ای پزشک معالج وی دانست و گفت: چرا یک جراح که قسم خورده جان بیمار را نجات دهد با بی مسئولیتی و رها کردن مریض بعد از جراحی عامل مرگ وی می شود؟ جراحی که باید بعد از عمل، وضعیت بیمار را رصد کند و او را تا حصول بهبودی ترک نکند به دلیل تعطیلات نوروزی، سفر را به معالجه کامل بیمارش ترجیح می دهد و بیمار به دلیل عفونت و جراحی های متعدد جانش را از دست می دهد.

وی ادامه داد: من نمی دانم نظام پزشکی برای مواخذه پزشکان مقصر در این ماجرا تا به حال چه کاری کرده اما این اتفاق باید تلنگری شود تا جامعه پزشکی حساسیت بیشتری نسبت به حفظ جان بیماران داشته باشد و با احاطه کامل به روند معالجه بیمار، از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا