مشهد

پایان رقابت بیش از ۱۰۰۰ شهروند شهر ریاضی در دانشگاه فردوسی مشهد

عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در فینال کشوری شهر ریاضی، بیش از ۱۰۰۰ شرکت‌کننده در دو رده متوسطه اول و متوسطه دوم دختران و پسران از ۶ الی۱۰ شهریور ماه جاری در دانشگاه فردوسی مشهد به رقابت پرداختند.
دکتر مجید میرزاوزیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان،  اظهار کرد:مسابقات شهر ریاضی برای اولین بار در سال ۱۳۸۱ با حدود ۲۱ شرکت کننده برگزار شد و امسال نیز تقریبا حدود ۲۱هزارنفر از سراسر کشور در این مسابقات شرکت کرده‌اند.
وی افزود: حدود ۹۰ مسابقه‌ی مقدماتی در بیش از ۱۰ استان مختلف در کشور از جمله کرمان، رفسنجان، جیرفت، برازجان، بوشهر، بندرعباس، یزد، کاشمر و مشهد برگزار شده است؛ برگزاری مسابقات ما که در سطح دانش آموزی است در مهر ماه آغاز خواهد شد که این مسابقات را در طی چهاررده بین دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم به  تفکیک دختر و پسر برگزار می‌کنیم به عنوان مثال پیش از این دانش‌آموزان چهارم و پنجم دبستان نیز در این مسابقات شرکت کرده بودند، اما قرار است امسال دانش‌آموزان پایه ششم، هفتم هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز در این مسابقات با یکدیگر به رقابت بپردازند.
مؤسس مسابقات شهر ریاضی عنوان کرد: مراسم اختتامیه فینال کشوری شهر ریاضی در روز ۱۱ شهریور ۹۶ در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار و به ۸۴ دانش‌آموز برتر این دوره مسابقات جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
میرزاوزیری گفت: امسال مسابقات دانش آموزی دانشگاه فردوسی، شهر دانش نام گرفته است که بیشتر از ۱۰۰۰ نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند؛ به طورکلی ۹ مسابقه در شهر ریاضی برگزار می‌شود که شامل هشت مسابقه دانش‌آموزی و یک مسابقه آزاد خواهدبود که در این مسابقات برخی از شرکت کنندگان همراه با خانواده و دوستان خود هستند؛ در مجموع  طی سال تحصیلی ۹۵-۹۶ حدود ۲۱ هزار نفر در مسابقات مقدماتی شهر ریاضی شرکت کرده‌اند.
وی در خصوص اهداف برگزاری مسابقات شهر ریاضی، عنوان کرد: هدف اصلی این مسابقات کسانی هستند که از استعداد بالایی در درس ریاضی برخوردارند؛ اما این مسابقه به گونه‌ای طراحی شده که آن دسته افرادی که به ریاضی علاقه‌مند نیستند، یا به طور متوسط آشنایی دارند نیز درنظر گرفته می‌شوند.
مسئول مسابقات شهرریاضی در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به چگونگی برگزاری مسابقات شهر ریاضی، اظهار کرد: سبک این مسابقات هیجانی است و دانش‌آموزان با حرکت کردن در طول مسابقه می‌توانند این امکان را به وجود آورند که یکدیگر را در آموزش یاری دهند و هدف دیگر از مسابقه که مسئله مهمی به شمار می رود، هدایت تحصیلی است؛ زیرا برخی از شرکت کنندگان چه در دبیرستان چه در دانشگاه رشته ریاضی را انتخاب نمی کنند و بیشتر به رشته‌های غیرریاضی علاقمند هستند. 
میرزاوزیری با بیان اینکه شاید بتوان گفت این مسابقات تنها مسابقه ریاضی در دنیا است که حدود ۹۰ سوال تشریحی دارد که ممکن است سوالات هرکدام از بچه‌ها با نیز متفاوت باشد، عنوان کرد: معمولا زمانی که تعداد سوالات تشریحی یک مسابقه زیاد می‌شود، امتحان به خوبی برگزار نمی‌گردد و اگر سوالات تستی باشد نیز نمی‌توان شرکت کنندگان را با کیفیت خوبی شناسایی کند. 
وی با بیان اینکه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اغلب افراد به ریاضی علاقمند نیستند و آن را یک درس خشک می‌دانند؛ بنابراین فضای این مسابقه دارای یک محیط سرشار از هیجان و شادی است تا شاید از خشک بودن درس ریاضی کم کند.
نفرات برتر مسابقات شهرریاضی بورسیه دانشگاه فردوسی می‌شوند

 میرزاوزیری در خصوص امتیازات پذیرفته شدگان مسابقات شهرریاضی، اظهار کرد: امسال به ۸۴ نفر از شرکت کنندگان در این مسابقه جوایز نقدی اهدا می شود؛ همچنین دانشگاه فردوسی مشهد تسهیلاتی را برای آن دسته از دانش‌آموزانی که در این مسابقات شکرت می کنند و با رتبه خوب وارد این دانشگاه می‌شوند، را بورسیه خود می‌کند.
وی گفت: ما در دانشگاه فردوسی مشهد مجموعه ای به نام” ریاضی برای همه ” ایجاد کرده‌ایم که هدف ما از این نام گذاری، معنا کردن کلمه‌ی همه به اشکال مختلف است؛ به عنوان مثال کلمه همه می تواند به این معنا باشد که همه افراد در سنین مختلف با ذائقه های مختلف مخاطب ما هستند.
نماینده دانشگاه فردوسی در حوزه دانش اموزی در شورای اجرایی انجمن ریاضی ایران افزود: تنها دانش آموزان مخاطب ما نیستند، بلکه ما می‌توانیم برنامه‌هایی برای کسانی که تمایل دارند اطلاعاتی راجع به  ریاضی کسب کنند، داشته باشیم؛ بنابراین هدف ما در گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد این است که در خدمت افرادی باشیم که با ریاضی بیگانه هستند و تمایل دارند با ریاضی آشتی کنند، شیوه‌های نوینی را برای روش تدریس ریاضی فرا گیرند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + شش =

دکمه بازگشت به بالا