مشهد

پایان ریل‌گذاری فاز اول خط ۲ قطار شهری مشهد تا ۲ ماه آینده/ تکمیل ۸۰ درصدی سازه‌ ایستگاه‌های خط ۲

 

کیانوش کیامرز

مدیرعامل قطار شهری مشهدمقدس گفت: ۸۰ درصد سازه‌ ایستگاه‌های خط ۲ قطار شهری مشهد تکمیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، کیانوش کیامرز ظهر امروز در نشستی خبری در ساختمان قطار شهری اظهار داشت: طرح خریداری ناوگان و تجهیزات قطار شهری توسط دولت و ساخت و ساز مسیر مترو توسط شهرداری‌ها در هیئت دولت در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه ریل گذاری فاز اول خط دو قطار شهری مشهد تا دو ماه دیگر به پایان می‌رسد گفت: 80 درصد سازه ایستگاه‌های خط دو قطار شهری تکمیل شده است.

مدیرعامل قطار شهری مشهد با اشاره به میزان دیرکرد پروژه خاطرنشان کرد: در ابتدای امسال میزان عقب ماندگی ما از پروژه خط دو حدود 21 درصد بود اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر میزان عقب ماندگی به 15 درصد رسیده است.

کیامرز در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت حمل و نقل و درآمدزایی شرکت بهره برداری عنوان کرد: هزینه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو از ابتدا کم در نظر گرفته شد و هم اکنون نمی‌توان آن را به صورت زیادی افزایش داد اما می‌توان به صراحت گفت که درآمدهای حاصل از استفاده شهروندان از مترو جوابگوی هزینه‌های صرف شده نخواهد بود.

مدیرعامل قطار شهری مشهد با بیان اینکه ایستگاه‌های راه آهن و میدان سعدی از مهمترین و مشکل‌ترین ایستگاه‌های ما در خط دو قطار شهری هستند گفت: سقف نهایی ایستگاه سعدی تا 31 خرداد ماه ایجاد خواهد شد و این امکان را به ما می‌دهد تا میدان سعدی را تا پایان ماه مبارک رمضان بازگشایی کنیم.

وی افزود: پیش بینی‌ها برای اتمام پروژه خط دو در شهریور ماه اعلام شده در صورتی که انتظارات ما برای اتمام فعالیت‌های سازه‌ای در این پروژه انتهای مهرماه سال جاری است.

کیامرز با اشاره به ریل گذاری خط دو خاطرنشان کرد: در حال حاضر خط رفت مترو از دپوی مرکزی تا ایستگاه راه‌آهن به طول 7 کیلومتر ریل گذاری شده و در مسیر برگشت از ایستگاه راه آهن به دپوی مرکزی نیز 750 متر عملیات ریل گذاری صورت گرفته است. ریل گذاری از میدان راه آهن به سوی میدان شهدا از 10 روز دیگر آغاز می‌شود.

وی روند ریل گذاری را خوب ارزیابی کرد و تاکید کرد: ما در این بخش هیچ دغدغه‌ای نداریم و تنها در بخش ترخیص و نصب تجهیزات با کمی دغدغه مواجه هستیم.

کیامرز خاطرنشان کرد: ناوگان اصلی خط دو قطار شهری روز پنج شنبه هفته گذشته از بندرعباس بارگیری و به سوی مشهد فرستاده شده‌اند اما بنا بر حادثه‌ای که در مسیر این انتقال صورت گرفت پیش بینی می‌شود ناوگان با دو روز تاخیر به مشهد برسند.

مدیرعامل قطار شهری مشهد میزان ناوگان ورودی را 15 واگن اعلام کرد و افزود: قطعات 15 دستگاه واگن دیگر امروز از بندر دالیان چین بارگیری و به سمت ایران ارسال می‌شود تا پس از رسیدن به ایران با انتقال به کارخانه واگن سازی تهران به صورت کامل مونتاژ شوند.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع پروژه در خط دو تا امروز حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان هزینه صورت گرفته که از این میزان 400 میلیارد تومان آن در گذشته بوده است.

کیامرز پیش بینی هزینه های خط دو برای سال جاری را حدود 600 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون شهرداری مشهد با وجود رکود حاکم بر کشور و کاهش درآمدزایی‌ها توانسته تا 70 میلیارد تومان به این پروژه تزریق کند.

مدیرعامل قطار شهری مشهد بیان داشت: در حال حاضر هیچ دغدغه‌ای برای تامین منابع مالی خط دو وجود ندارد زیرا ما پس از مصرف بودجه های شهرداری و دولت منبع 500 میلیارد تومانی اوراق مشارکت را در اختیار داریم.

وی خاطرنشان کرد:  بنا بود دولت در پروژه خط دو 120 میلیارد تومان به ما بدهد اما تاکنون تنها 60 میلیارد تومان به ما پرداخت شد و از مابقی آن خبری در دست نیست اما در بحث اوراق مشارکت باید گفت که دولت همکاری ویژه‌ای با قطار شهری تهران و مشهد انجام داد و نیازهای مورد نظر را برطرف کرد.

کیامرز در پاسخ سوالی مبنی بر ایجاد ال سی و یا فاینانس خاصی در خطوط دو و سه قطار شهری تاکید کرد: در حال حاضر هیچ فاینانسی برای خط دو بسته و حساب ال سی خاصی برای خط سه در نظر گرفته نشده است.

مدیرعامل قطار شهری مشهد با اشاره به خط چهار قطار شهری عنوان کرد: مطالعات فاز یک خط چهار قطار شهری انجام شده اما باید به این موضوع توجه داشت تا زمانی که عملیات عمرانی خط سه به 50 درصد نرسیده ما اجازه ورود به پروژه‌ای با این ابعاد را نداریم.

وی با تاکید بر اینکه تا 5 سال دیگر عملیات اجرایی خط چهار آغاز نمی‌شود گفت: با وجود شرایط اقتصادی کنونی تصور نمی‌کنیم بتوانیم زودتر از 5 سال این پروژه را آغاز کنیم اما در مجموع پیش بینی ما برای تکمیل 4 خط قطار شهری مجزا در مشهد به سال 1407 برمی‌گردد.

کیامرز در رابطه با بحث دریافت عوارض گمرک گفت: تاکنون دو بار به مجلس رفته و شش بار به مسئولان ارشد کشور نامه زده‌ام اما متاسفانه وضعیت معافیت مالیاتی تجهیزات قطار شهری برطرف نشده است. در آخرین مراوده ما با گمرک برای واردات برخی تجهیزات ما از بودجه 120 میلیارد تومانی خود 20 میلیارد تومان را به عوارض گمرک اختصاص داده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا