ایران

پایان مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین

اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و 1+5 که از روز پنج‌شنبه به مدت دو روز در وین آغاز شده بود پایان یافت.

هیات‌های فنی ایران و 1+5 و نیز آمریکا که از روز پنج‌شنبه برای شرکت در نشست وین درباره سوریه در اتریش جمع شده‌اند در حاشیه این نشست درباره آخرین هماهنگی‌ها و فراهم کردن زمینه‌های اجرای برجام گفت‌وگو کردند.

برخی از موضوعات فنی از جمله بازطراحی اراک، چگونگی کاهش سانتریفیوژها و نیز اطمینان حاصل کردن آژانس و 1+5 از اینکه سانتریفیوژهای IR1 در طول اجرای هشت ساله برجام ارتقاء پیدا نکنند و یا چگونگی اندازه‌گیری سو سانتریفیوژهای نسل IR1 و نیز برطرف کردن برخی از نکات مبهم در رابطه با سند رسمی اراک و همچنین چگونگی حل و فصل موضوع PMD و قطعنامه‌ای که قرار است که از سوی 1+5 در رابطه با اعلام پایان سوالات آژانس در مورد مسائل گذشته و حال به شورای حکام تا قبل از اجرای برجام ارائه شود موضوعاتی هستند که هیات‌های فنی دو طرف طی این دو روز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس برجام، طرف مقابل معتقد است در طی اجرای برجام این امکان وجود دارد که سانتریفیوژهای IR1 که قرار است جایگزین سانتریفیوژهای خراب همان نسل شود ممکن است در طی این سال‌ها و در فرآیند تولید ارتقاء پیدا کنند و مثلا سو آنها که یک است به 1.5 ارتقا یابد. از این رو مهم است که مکانیزمی را برای تولید و جایگزینی سانتریفیوژهایی که قرار است در طی اجرای برجام جایگزین شوند دو طرف طراحی کنند.

همچنین در مورد رابطه با اندازه‌گیری سو سانتریفیوژهای نسل اول (IR1)، طرف مقابل معتقد است که باید فرمولی میان ایران و آژانس به طور مشترک به دست آید که معیارها برای تعیین سو سانتریفیوژها یکی باشد و تفاوتی میان این معیارها میان ایران و آانس نباشد.

همچنین در بحث همزمانی اقدامات فنی و هسته‌ای ایران متناسب با لغو و توقف تحریم‌ها علیه ایران در این مذاکرات گفت‌وگو شد.

منابع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران در رابطه با قطعنامه‌ای که قرار است از سوی 1+5 در رابطه با اعلام پایان سوالات و ابهامات آژانس در مورد مسائل گذشته و حال به شورای حکام ارائه دهد نیز در این دو روز گفت‌وگو کردند.

با توجه به اینکه موضوع مسائل گذشته و حال اکنون در دست بررسی آژانس است تا 15 دسامبر (آذرماه) آژانس باید گزارش نهایی و ارزیابی خود را از روند تحقیقاتش به شورای حکام ارائه کند.

منابع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران در رابطه با قطعنامه‌ای که قرار است از سوی 1+5 در رابطه با اعلام پایان سوالات و ابهامات آژانس در مورد مسائل گذشته و حال به شورای حکام ارائه دهد نیز در این دو روز گفت‌وگو کردند.

با توجه به اینکه موضوع مسائل گذشته و حال، اکنون در دست بررسی آژانس است و تا 15 دسامبر گزارش نهایی و ارزیابی خود را از روند تحقیقاتش به شورای حکام ارائه کند نیاز است تا آرام آرام مذاکرات و رایزنی‌های مشترک در رابطه با محتوای قطعنامه‌ای که قرار است موضوع پی‌.ام‌.دی را خاتمه دهد میان دو طرف به بحث گذاشته شود تا بعد از ارائه گزارش آژانس درباره پی‌.ام‌.دی، زمان زیادی برای این قطعنامه گذاشته نشود و بتوان هر چه سریعتر برای اجرای برجام آماده شد.

نشست بعدی شورای حکام در سال 2015 قرار است 15 دسامبر برگزار شود و از آنجایی که گزارش‌های مدیرکل باید دو هفته قبل از نشست در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار گیرد بنابراین نیاز است تا گزارش ارزیابی نهایی آژانس درباره مسائل گذشته و حال اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر منتشر شود.

با وجود آنکه ایران و 1+5 در رابطه با پیش‌نویس سند رسمی بازطراحی اراک به تفاهم‌های قابل توجه‌ای رسیده‌اند و نقطه لاینحل باقی‌مانده‌ای در این بحث وجود ندارد اما برخی منابع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران از احتمال برگزاری جلسه‌ای دیگر در سطح کارشناسی در رابطه با اراک خبر می‌دهند. این جلسه ممکن است به زودی در یکی از پایتخت‌های کشورهای گروه 1+5 برگزار شود.

 در مذاکرات کارشناسی دو روز گذشته در وین،‌ حمید بعیدی‌نژاد سرپرست هیات کارشناسی ایران را بر عهده داشته است و هیات فنی آمریکا و نیز هلگا اشمید و نیز نماینده‌ای از سوی اتحادیه اروپا همزمان در این نشست به نمایندگی از 1+5 حضور داشته‌اند.

همچنین محمدجواد ظریف و جان کری در رابطه با برخی موضوعات و هماهنگی‌ها برای اجرای برجام با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

ایسنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =

دکمه بازگشت به بالا