مشهد

پرداخت الکترونیکی در ۱۲ هزار تاکسی شهر مشهد

به جهت سرمایه‌گذاری که این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه پرداخت الکترونیک در حوزه حمل و نقل عمومی است.
resized_13940215101249431941873jpg

بعد از سال‌ها مطالعه، پیگیری و بررسی پرداخت الکترونیکی تاکسی از طریق کارهای عضو شتاب بانکی و من کارت وارد فاز اجرایی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، زمانی که اولین سکه‌ها و اسکناس‌ها ساخته و در دست بشر تبادل می‌شد شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این پول‌های نقد جای خود را به پرداخت الکترونیکی خواهند داد. پرداختی که رفته‌رفته جای تبادل پول نقد را در کشورهای مختلف از جمله ایران گرفته و در واقع امروز کمتر کسی را می‌توان در کشور یافت که فاقد کارت‌های بانکی باشد.
پرداخت الکترونیک در طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته که علاوه بر خریدهای موردنیاز شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی شهرها نیز به صورت گسترده وارد شده تا شهروندان با سرعت و سهولت وجه خدمات ارائه شده در حوزه حمل ونقل را پرداخت کنند.
شهرداری مشهد نیز از همان ابتدا به صورت جدی وارد عرصه پرداخت الکترونیک در حوزه حمل و نقل عمومی شد و با ورود من کارت، انقلابی بزرگ در بحث پرداخت الکترونیک رخ داد، کارتی که امروز تمام پرداخت‌ها در قطار شهری و اتوبوس‌های شهری مشهد توسط آن انجام می‌شود.
اما در حوزه تاکسی، پرداخت الکترونیک با سایر حوزه‌های متفاوت بود در ابتدا بحث استفاده از من کارت برای تاکسی‌های سطح شهر مطرح شد اما با توجه به اینکه کرایه حمل و نقل در تاکسی به خصوص در مبادی ورودی شهر مثل فرودگاه، راه‌آهن و پایانه‌ها بیشتر است عملاً من‌کارت جایگاهی برای استفاده نداشت.
بر همین اساس سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد به دنبال پرداخت الکترونیکی همزمان از طریق کارت‌های بانکی عضو شتاب و من کارت افتاد و مناقصه این مهم انجام و خوشبختانه بعد از سال‌ها مطالعه، بررسی و پیگیری قرارداد آن منعقد گردیده و در مرداد ماه سال جاری دیگر تاکسی‌های مشهد نیز باید با پول خرد و اسکناس خداحافظی کنند.
بر همین اساس مصاحبه‌ای با سید مهدی علوی‌مقدم، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ترتیب دادیم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این پروژه از چند جهت دارای ویژگی خاص است، اظهار کرد: اول از جهت تعداد ناوگان که پوشش ۱۲ هزار تاکسی را پوشش می‌دهد و در واقع بزرگ‌ترین قرارداد از جهت نصب سیستم پرداخت الکترونیک در ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی افزود: دوم به جهت سرمایه‌گذاری که این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه پرداخت الکترونیک در حوزه حمل و نقل عمومی است.
علوی‌مقدم بیان کرد: سوم در حوزه فنی است که سیستم پرداخت الکترونیک در تاکسی با توجه به ویژگی‌های آن به لحاظ تفاوت انواع سرویس‌های تاکسیرانی مانند تاکسی‌های خطی، گردشی، مبادی ورودی و شبکه بیسیم ضرورت داشت که قابلیت کارکرد جهت انواع سرویس‌های تاکسی شهری را داشته باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین این سامانه باید قابلیت محاسبه نرخ را با توجه به متغیر بودن نرخ در تاکسی دارا باشد و از همه مهم‌تر سیستم پرداخت الکترونیک باید هم‌زمان قابلیت استفاده از کارت‌های شتاب بانکی و من‌کارت را داشته باشد که با توجه به میزان کرایه در مسیرهای کوتاه و کرایه‌های خرد بتوان از من کارت استفاده کرد و در مسیرهای طولانی و کرایه‌های بیشتر قابلیت استفاده از کارت‌های شتاب بانکی را داشته باشد.
وی تصریح کرد: اجرا این پروژه از اوایل ماه جاری آغاز و ظرف مدت ۶ ماه کلیه ناوگان تاکسیرانی مجهز به سیستم پرداخت الکترونیک می‌شود که در واقع با این اقدام مشکلات پرداخت در تاکسی برای شهروندان حل شده و سبب استفاده بیشتر آن‌ها از تاکسی می‌شود.
بر اساس این گزارش، گرچه تا چند سال پیش پرداخت الکترونیک رویایی دور از ذهن بود اما مدتی است که رنگ واقعیت گرفته و با الکترونیکی شدن پرداخت کرایه‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی به خصوص در مترو و اتوبوسرانی، حالا نوبت به تاکسی‌های سطح شهر رسیده که با مجهز شدن به دستگاه‌های الکترونیک پرداخت کرایه، به این سیستم بپیوندند. اتفاقی که از ماه جاری در تاکسی‌های شهر مشهد آغاز می‌شود و شاهد انقلابی در پرداخت کرایه در حوزه تاکسی خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − ده =

دکمه بازگشت به بالا