مشهد

پردیس‌های دانشگاهی مستعد تبدیل‌شدن به الگوی “جامعه سبز” هستند

محمد کافی؛ دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمد کافی ظهر امروز در نخستین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز و نخستین فن‌بازار سبز ملی ایران که در محل تالار دکتر رحیمی‌زاده دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: جامعه امروز ایران مصرف‌گراست و چنین جامعه‌ای هرچقدر انرژی باشد، مصرف می‌کند تا نیازهای خود را رفع کند؛ نتیجه چنین رفتاری تهی شدن منابع انرژی است.

وی افزود: همگام با ضرورت تغییر در بینش‌ها، بکارگیری رهیافت‌هایی که برای نسل جدید جذابیت داشته باشد اهمیت دارد و در این راستا گسترش سبزینگی در دانشگاه یا دانشگاه سبز جز با کاهش نهاده‌های ورودی و افزایش کارآمدی آن‌ها میسر نمی‌شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه پردیس‌های کم‌نهاده جویای راهکارهایی برای کمینه‌کردن ورود منابع هستند، گفت: پردیس‌های کم‌نهاده می‌کوشند با بهره‌گیری از فرآیندهای سبز بر تعداد کاربری هر منبع بیفزایند و کارآمدی آن را بهبود ببخشند؛ این پردیس‌ها تنها مصرف کننده منابع نیستند بلکه به تولید انرژی‌های پاک می‌پردازند.

کافی با بیان اینکه در شرایط امروز ما چه الگویی شایسته‌تر از الگوی دانشگاه سبز برای برون رفت از مشکلات زیست محیطی وجود دارد، ادامه داد: ساختار اغلب دانشگاه‌های ما پردیس است و پردیس دانشگاه شاکله یک شهر کوچک با جامعه‌ای دانش‌بنیان و نخبه را داشته که استقلال نسبی در تصمیم‌سازی و اجرا را دارند؛ از طرف دیگر دانشگاهیان قشر مرجع و تاثیرگذاری هستند، پس پردیس‌های دانشگاهی مستعد تبدیل شدن به الگوی جامعه سبز هستند.

وی تصریح کرد:  دانشگاه سبز در وهله اول شیوه‌ای از اندیشیدن و نوعی نگاه است که در گام اول تلاش دارد اندیشه سبز را بپروراند، برای مسائل فعلی و آتی راه حلی بجوید و در عمل نتایج تجربیات خود را در راستای تحقق دانشگاه و جامعه سبز به کار گیرد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: پردیس‌های کم‌نهاده در سه‌گام متصور است که در گام اول سیستم به‌سوی کاهش مصرف نهاده‌ها راهبری می‌شود؛ به‌طوری که چرخه‌ای‌کردن مصرف مورد توجه قرار گیرد و نشت به بیرون انرژی به حداقل رسیده تا بتوان انرژی را هرچه بیشتر در سیستم ماندگار کرد.

کافی با بیان اینکه گام دوم تحول کیفی است، گفت: این تحول سبب تغییر منابع از آلاینده به پاک یا کمتر آلاینده می‌شود و سرانجام گام سوم به طراحی مجدد سیستم برای کاهش نیاز به نهاده اختصاص می‌یابد و طراحی و مدیریت جایگزین ورودی‌های سنتی سیستم می‌شود که فضای سبز سازگار با اقلیم خشک مثالی برای این گام است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد تحقق دانشگاه سبز را به عنوان یکی از اهداف کلان سند راهبردی خود برگزیده گفت: این دانشگاه سابقه‌ای ۲۰ ساله در مفهوم سازی و گسترش سیستم‌های کم‌نهاده داشته و در سال‌های اخیر به طور جدی و هدفمند در راستای گام اول و دوم کوشیده و برنامه‌های خود را برای ورود به گام نهایی در راستای طراحی و مدیریت جامع در زمینه مصرف انرژی تنظیم کرده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا