مشهد

پروژه‌های بزرگ شهری راهکار شهردار مشهد برای بهبود اقتصاد کرونایی

محمدرضا کلایی ظهر دیروزدر نود و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، با بیان اینکه صحبت در شعار برای حمایت از توسعه شهر مشهد زیاد است و باید به اقدام عملی تبدیل شود، مهم‌ترین نمود این توسعه را حوزه حمل و نقل ریلی در این کلان‌شهر عنوان کرد.

شهردار مشهد با تاکید بر اهمیت تامین مالی سال ۹۹، گفت: مدیریت شهری مشهد نشان داد که زمینه جذب منابع و تبدیل آن به پروژه وجود دارد و با ارائه تضامین و بازپرداخت به موقع می‌تواند پروژه را در زمان مقرر تحویل دهد.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو در توسعه حمل و نقل ریلی، گفت: اخیرا رئیس شورای تهران اعلام کرده است که در سه سال ابتدایی شورای پنجم حتی یک کیلومتر مترو ساخته نشده است اما در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی در بهره‌وری و ساخت؛ شهر مشهد بر روی ریل قرار دارد و برای پیشرفت در این حوزه حاکمیت و مجلس هم باید کمک کنند.

کلایی با بیان اینکه درحال حاضر هزینه‌های ساخت مترو بیش از سه برابر رشد داشته است، تصریح کرد: منطقی نیست که مانند قبل که سالی ۸۰۰ تا هزار میلیارد اوراق منتشر می‌کردیم، الان هم همین مقدار باشد و همان بودجه

سابق را دریافت کنیم.

شهردار مشهد متذکر شد: مجلس شورای اسلامی باید برای این موضوع فکری بکند چرا که شهرها برای ادامه پروژه‌های ریلی دچار مشکل می‌شوند، ما در مشهد گلیم خود را از آب بیرون می‌کشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به شرایط رکود اقتصادی در مشهد به خاطر شیوع کرونا، پروژه‌های بزرگ شهری را بستری برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی این شهر دانست و گفت: در ماه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که توانست آرامش اجتماعی را با وجود رکود ناشی شیوع کرونا حفظ کند پروژه‌های بزرگ شهری است؛ این یک واقعیت است که با وجود نوسانات کرونا چرخه زیارت به این زودی‌ها آن‌چنان که باید فعال نخواهد شد و یا فعالیت آن گردش مالی نخواهد داشت.

کلایی ادامه داد: بنابراین آنچه می‌تواند ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و رشد موضوعات اجتماعی را حمایت کند، پروژه‌های بزرگ شهری است و در تامین مالی آن نیاز است که تمامی نهادهای استان از جمله استاندار، مجموعه دولت و نمایندگان مجلس به ما کمک کنند.

شهردار مشهد افزود: ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با پرداخت اصل و سود دولت پیش بینی شده است که امیدواریم تا ۱۰ الی ۱۵ روز اینده محقق شود.

وی متذکر شد: ۸۰۰ میلیارد تومان کمک به بافت فرسوده اطراف حرم نیز از سال گذشته تاکنون مقرر شده که هنوز وصول نشده است.

باید تولید داخلی را با حمایت پیش برد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به ایام دهه کرامت، اظهار کرد: در دهه کرامت قرار داریم، ولادت این برادر و خواهر بزرگوار و مهاجرت آن‌ها به ایران تأثیر به سزایی در تاریخ تشیع داشته و دارد.

محمدرضا حیدری عنوان کرد: بیماری کرونا شاید اجازه نداده است مراسم جشن و سرور در این زمان برگزار شود، اما تلاش همیشگی ما و مردم ترویج فرهنگ رضوی است، فضای اکران تبلیغاتی شهر در این موضوع برجسته شد، اما بهتر است در این زمینه‌ها موضوع تبلیغات شهری تنها مسوولیتش با شهرداری نباشد، زیرا نهادهای دیگری هم در این حوزه وظیفه دارند و برنامه‌ریزی‌ها و اکران‌ها اگر در زمان مناسبی انجام شود، راه برای بهانه‌گیران بسته می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طرح نوسازی اطراف حرم چند ماهی است که محل بحث است، خاطرنشان کرد: تصمیماتی گرفته شده و موضع شورای شهر واضح است، این طرح ۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فرآیند‌های قانونی را طی کرده و حتی وزیر وقت آن را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ به ملت ایران معرفی کرده است.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: دو قطاع از این طرح در اختیار وزارت مسکن بود که بعد از دو دهه حالا به این نقطه رسیده‌اند، آنچه اجرا شده با خود نقطه کانونی در تناقص است!

حیدری با تاکید بر اتفاق نظر در ضرورت اصلاح طرح توسعه پیرامون حرم رضوی، گفت: نکته تأمل‌پذیر شیوه و روش برخورد است. ما درباره بازنگری مساله‌ای نداریم، اما در نوع مواجهه گله داریم.

وی، با انتقاد از برخورد یک جانبه شورای عالی معماری و شهرسازی در موضوع بافت پیرامون حرم، یادآور شد: یک‌بار رویکرد یک‌جانبه را در طرح جامع سوم مشهد دیگر تجربه کردیم که تجربه تلخ و ناموفقی بود، متأسفانه رویکرد آمرانه و یک‌جانبه دوباره انجام شد.

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: ما در شورای شهر مشهد طرح یک‌طرفه‌ای که حقوق مردم از جمله ساکنان و مردم را نادیده بگیرد، اجرا نخواهیم کرد.

حیدری ادامه داد: بدعت‌هایی شورای عالی معماری و شهرسازی در این کار گذاشته که واقعا بی‌سابقه است، بعنوان مثال تشخیص تخلف را به مجموعه دانشگاهی واگذار کرده‌اند، درحالی‌که رویکرد مدیریت شهری و شورا بر اصلاح طرح تأکید دارد، اما باید تصمیم‌گیری در حوزه وظایف شورا پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: برابر گزارش‌های رسیده از دانشگاه علوم پزشکی، خراسان رضوی در مرحله هشدار قرار دارد و آمار مبتلایان و فوتی‌ها رو به افزایش است و ما در مدیریت شهری آمادگی دنبال کردن مصوبات ستاد کرونا را داریم اما همراهی و همکاری مردم در توجه به نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم است.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به مناسبت‌های هفته پیش‌رو، گفت: هفته قوه قضائیه را تبریک می‌گویم و یاد شهید بهشتی را گرامی می‌دارم‌، اندیشه‌های وی در قبل و بعد از انقلاب پیوند دین و آزادی دین و حقوق بشر و مردم‌سالاری بود.

حیدری افزود: حوزه صنعت و معدن با موانع و مشکلات مواجه است، باید تولید داخلی را با حمایت پیش برد تا فضای کسب‌وکار دچار آسیب نشود.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ تیرماه روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نام‌گذاری شده است، شهرداری مشهد هم اکنون روزانه ۱۱ میلیارد تومان هزینه اداره شهر را به عهده دارد.

مهمترین مصوبات نود و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

۱) تصویب لایحه دوفوریتی نامگذاری ایستگاه آتش‌نشانی واقع در بلوار مجد به نام آتش‌نشان فداکار «امیرمحمد زارع»

بر اساس این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده شد ایستگاه آتش‌نشانی واقع در بلوار مجد را که در آستانه بهره‌برداری می‌باشد، به نام آتش‌نشان فداکار امیر محمد زارع نامگذاری شود.

۲) انتشار یک‌هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط سه قطار شهری مشهد

تصویب لایحه انتشار اوراق مالی اسلامی برای فاز ۵ پروژه خط ۳ قطار شهری به مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان با سود علی‌الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرن از دیگر مصوبات این جلسه علنی بود.

۳)تصویب لایحه نامگذاری برخی معابر و بوستان‌های واقع در مناطق ثامن و ۷ شهرداری مشهد

در نود و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، موارد زیر در خصوص نامگذاری معابر تصویب شد:

ماده واحده: به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به نامگذاری برخی معابر و بوستان‌های واقع در مناطق ثامن و ۷ به شرح ذیل اقدام کند:

– نامگذاری معبر حد فاصل خیابان آیت‌الله شیرازی تا بلوار طبرسی واقع در شارستان رضوی به نام شارستان ته پل محله

– نامگذاری بوستانی در حاشیه بلوار رضوان به نام رضوان

– نامگذاری بوستانی در نزدیکی حرم مطهر رضوی به نام رحمت

– نامگذاری بوستانی واقع در بلوار شارستان به نام طاووسی

– نامگذاری معبر بدون نام واقع در انتهای خیابان قائم معروف به منبع آب به نام یاسین

 ۴) تصویب لایجه نامگذاری یک خیابان فرعی و یک میدان در مناطق ۹ و ۱۱

به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به نامگذاری یک خیابان فرعی در منطقه ۹ به شرح ذیل اقدام کند:

– نامگذاری خیابان فرعی دهخدا ۵ واقع در بلوارشهید رضوی ۱۶ با حفظ شماره به نام دکتر محمدعلی پورعبدالله (منطقه ۹)

– نامگذاری میدان واقع در تقاطع بلوارآموزگار و بلواردانشجو به نام آتش‌نشان (منطقه ۱۱) به منظور بررسی مجدد به کمیته نامگذاری عودت شد.

۵) تصویب لایحه دوفوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح‌های حمل و نقل شهری

این ماده واحده به شهرداری مشهد اجازه داد به استناد بند (د) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و به منظور تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای توسعه حمل و نقل شهری، نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان  با سود علی‌الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

۶) تصویب لایحه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر

بر اساس این مصوبه شهرداری مشهد باید، در اجرای بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری و به‌منظور مقابله با تأثیرات شیوع ویروس کرونا و استمرار فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر، نسبت به مساعدت و کمک به مراکز فرهنگی و هنری مانند سینما، تئاتر، موسسات و آموزشگاه‌های هنری، نگارخانه‌ها، مجموعه‌دارها و موزه‌های بخش خصوصی( دارای مجوز فعالیت و بصورت فعال) در قالب خرید خدمت،  جمعاً تا سقف مبلغ ۳هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، اقدام کند.

 

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا