خراسان

پروژه تولید “زعفران ارگانیک” در ایران از زیر صفر آغاز شد

برداشت زعفران در طرق رود اصفهان

عضو انجمن علوم زعفران ایران گفت: با اینکه زعفران یکی از محصولات بومی کشور ایران بوده و تولید آن به ۳۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد پروژه تولید محصول ارگانیک آن از زیر صفر آغاز شده است.

سید محمدعلی موسوی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: متأسفانه بخش زیادی از محصولات راهبردی که در کشور ما وجود دارد مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد و به همین علت است که بازارهای صادراتی از دست تولیدکنندگان ما خارج شده‌اند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال محصول زعفران را در نظر بگیرید؛ ما بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا هستیم اما بخش زیادی از محصولات ما به صورت فله‌ای به کشورهای دیگر صادر می‌شود و بخش زیادی از تولید ما نیز کیفیتی که باید داشته باشد را ندارد.

عضو انجمن علوم زعفران ایران خاطرنشان کرد: تولید زعفران ارگانیک پروژه‌ای است که در خراسان رضوی آغاز شده اما با اینکه بیش از ۳۰۰۰ سال تولید زعفران در ایران وجود داشته برای اجرای این پروژه اقدامات اجرایی آن از زیر صفر شروع شد.

موسوی فرد تأکید کرد: تولید باکیفیت و زیرساختی نیز به فراهم کردن اصول اساسی آن دارد به عنوان مثال برای تولید زعفران نیاز است که خاک مزرعه، نوع پیاز و سایر مواردی از این دست مورد بررسی قرار گیرد که در این زمینه اقدام ویژه‌ای در ایران انجام نشده است.

وی بیان کرد: از مجموع تولید زعفران کشور که بالای ۳۲۰ تن است تنها در حدود ۱۰۰ کیلو به صورت ارگانیک تولید شده و این در حالی است که ظرفیت توسعه تولید زعفران ارگانیک در کشور وجود داشته و علاوه بر این خریداران این محصول به ویژه در بازارهای بین‌المللی نیز تمایل بیشتری به زعفران ارگانیک و بدون باقیمانده سموم دارند.

عضو انجمن علوم زعفران ایران  ادامه داد: وضعیت برای تولید زعفران ارگانیک در کشور بسیار سخت بوده و  با این حال تولیدکنندگان این محصول با توجه جنبه راهبردی آن باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال خریداران و مصرف کنندگان عمل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا