خراسان

پوشاک و منسوجات عمده‌ترین کالای قاچاق در خراسان‌رضوی است

ابراهیم افشاری

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در حال حاضر براساس برآوردها، پوشاک و منسوجات عمده‌ترین کالای قاچاق در خراسان رضوی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس،محمدابراهیم افشاری ظهر امروز در نشستی خبری در محل سالن جلسات اداره‌کل ارشاد خراسان‌رضوی اظهار داشت: طبق برنامه توسعه ششم باید سالانه تا ۱۰ درصد از میزان قاچاق کاهش یابد. در استان در این جهت هماهنگی بسیار خوبی بین دستگاه‌ها شکل گرفته، ۲۴ دستگاه در این حوزه مسئولیت دارند و باید با قاچاق برخورد کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان‌رضوی بیان کرد: نقش کمیسیون نیز هماهنگی و برنامه‌ریزی است. ما برنامه سال ۹۶ را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که ۴ راهبرد و ۶ هدف راهبردی دارد و ۱۴ برنامه کلان را شامل می‌شود. در این بین بیش از ۱۰۰ برنامه عملیاتی نیز وجود دارد که به دستگاه‌های عضو این مسئله ابلاغ شده است.

افشاری با بیان اینکه باید فضا برای قاچاقچیان ناامن شود، تصریح کرد: در این میان مهم‌ترین وظیفه ما اصلاح موانع قانونی صادرات و واردات است. سال ۹۲ ما ۶۷ میلیارد دلار واردات کالا داشتیم ولی درآمد گمرک ۸۰۰۰ میلیاردتومان بوده در سال ۹۵ کاهش داشته‌ایم ولی درآمد گمرک به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دبیر کمیسیون برنامه، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی اضافه کرد: هنوز یکی از موانع ما مالیات بر ارزش افزوده بوده و نتوانسته‌ایم در بسیاری از کالاها این اقناع را به‌وجود آوریم که این مالیات حذف شود. به عنوان نمونه در سنگ‌های قیمتی این مسئله سبب توسعه قاچاق می‌شود، بنابراین باید این قوانین اصلاح شود.

افشاری با بیان اینکه رقم قاچاق پوشاک در کشور بالاست، عنوان کرد: طبق اعلام ستاد ما بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار قاچاق مربوط به به پوشاک بوده و در استان ما نیز بالاترین رقم قاچاق کالا مسئله، پوشاک و منسوجات بوده است.

وی افزود: متاسفانه در برخورد با این امر محدودیت‌هایی وجود دارد چون بخشی از این کالاها همراه مسافر است. حدود یک میلیارد دلار در سال پوشاک در سال همراه مسافر وارد کشور می شود که باید این مسئله محدود شود.

دبیر کمیسیون برنامه، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی اضافه کرد: برآورد ما این است که تنها ۲۰ درصد سوغات زائر قاچاق است و سایر آن در بازار بوده و رسمی است. در همین راستا با سازمان میراث فرهنگی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا بتوان این امر را ساماندهی کرد.

افشاری با اشاره به اینکه خراسان‌رضوی استان مقصد قاچاق است، بیان کرد: مرزهای ما کنترل شده و حجم قاچاق این مرزها بیشتر کالای همراه مسافر است. برآورد ما این است که ۲ تا ۳ درصد از قاچاق استان از مرزها صورت می‌گیرد. با این حال استان ما جذابیت دارد، برخوردهای ما جدی بوده و در حال حاضر حمل کالا خرد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا