مشهد

پیگیری مصوبه آزادسازی اراضی و ارتفاعات جنوبی شهر مشهد

media_3162B3911015510624

در این گزارش به آخرین وضعیت اجرای مصوبه آزادسازی اراضی و ارتفاعات جنوبی شهر مشهد مقدس پرداخته می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، آزادسازی اراضی و ارتفاعات جنوب شهر مشهد موضوعی است که در مدیریت جدید شهرداری مشهد و همچنین شورای چهارم به آن توجه و تأکید ویژه شده و از هرگونه ساخت‌وساز در ارتفاعات شهر مشهد نیز جلوگیری شده است.
اما متأسفانه در مدیریت‌های گذشته شهر مشهد اتفاقات غیرقابل قبولی برای ارتفاعات شهر مشهد رخ داد که با واکنش مقام معظم رهبری نیز همراه بود به صورتی که ایشان در اسفندماه سال گذشته در دیدار با مسئولان و فعالان حفظ منابع طبیعی بیان داشتند: در مشهد – شهر ما – من رفتم دیدم طرف ارتفاعات جنوب شهر که درواقع مرکز تنفّس شهر است، دارند افرادی آن بالا، خانه می‌سازند، هتل می‌سازند، ساختمان‌های چندطبقه می‌سازند؛ این‌ها بد است، این‌ها غلط است؛ جرم بدانید این‌ها را. یکی از کارهای اساسی «جرم‌انگاری» در قانون است؛ این‌ها را باید جرم دانست در قانون و این کسانی که این کارها را می‌کنند تعقیب قضائی کرد. صِرف اینکه بروند قلع بنا بکنند، کافی نیست؛ که آن را هم متأسفانه در مواردی نمی‌کنند، کوتاهی می‌کنند.
بر اساس این گزارش خوشبختانه یکی از دغدغه‌های شورای چهارم رفع هرگونه ساخت‌وساز در ارتفاعات شهر مشهد بود که درواقع مقام معظم رهبری با این بیانات قوت قلبی را به مدیران شهری داده و سبب هماهنگی بیشتر بین شهرداری مشهد، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی استان برای جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز در ارتفاعات شده است.
در همین راستا نیز شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه اقدامات خود علیه کوه‌خواری و ساخت‌وساز غیرمجاز در ارتفاعت مشهد مصوبه آزادسازی اراضی و ارتفاعات جنوبی شهر مشهد را نیز به تصویب رساند که اصل مصوبه به‌قرار زیر است:
ماده‌واحده: شهرداری مشهد مقدس موظف است ظرف مدت سه ماه ضمن جلوگیری از احداث بنا و آزادسازی اراضی، اولویت‌ها را مشخص نموده تا بر مبنای اولویت‌ها، هماهنگی لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط و دستگاه قضایی در خصوص خلع ید و ابطال اسناد مأخوذه متصرفین ارتفاعات جنوبی را انجام دهد و از ساخت‌وساز جدید و پاسخگویی به استعلامات (نقل‌وانتقال) جلوگیری نماید. همچنین می‌بایست با اقدام مناسب از قبیل ایجاد فضای سبز، پیشگیری مناسب نسبت به تصرف اراضی در اختیار صورت پذیرد.
تبصره 1: شهرداری مشهد (مناطق 7 و 8 و 9) گزارش دقیقی از تصرفات غیرقانونی ارتفاعات جنوبی (توسط اشخاص حقوقی و حقیقی) تهیه و ظرف حداکثر یک ماه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نمایند.
تبصره 2: به‌منظور ایجاد یک پهنه عام‌المنفعه، شهرداری مشهد مقدس نسبت به ایجاد مدیریت مستقل در قالب مدیریت طرح ارتفاعات جنوب مشهد اقدام و شرح وظایف آن را ظرف مدت یک ماه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.
تبصره 3: شهرداری مشهد مقدس با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی نسبت به اجرایی نمودن تصمیمات شورای عالی معماری و شهرسازی در این خصوص اقدام نماید.
اما برای آخرین وضعیت اجرای تبصره 2 این مصوبه و ایجاد مدیریت مستقل ارتفاعات جنوب مشهد مصاحبه‌ای با محمدرضا حسین‌نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ترتیب دادیم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد اظهار کرد: با توجه به تأکید شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر حفظ ارتفاعات جنوب، مدیریت مستقلی برای ارتفاعات جنوب شکل گرفت تا آن مدیریت، سیاست‌های مربوط به مصوبات و تکالیف قائل شده به شهرداری را به‌صورت شاخص پیگیری کند.
وی اضافه کرد: این مدیریت که زیر نظر معاونت شهرسازی و معماری شکل‌گرفته است باید بتواند اهدافی را که در مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد وجود دارد را به‌صورت مستقل پیگیری کند و گزارشی را از عملکرد خود به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه دهد.
حسین‌نژاد تصریح کرد: قاعدتاً با توجه به حجم کاری شهرداری و مدیریت‌های آن، داشتن مدیریت مستقل می‌تواند مدیران شهری را در اداره بهتر شهر یاری کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: بر مبنای اهمیت موضوع ارتفاعات جنوب ابلاغیه‌ای از سوی شهردار مبنی بر انتخاب محسن شریعتی به‌عنوان مدیر ارتفاعات جنوب شهر صادر شد.
برای اطلاع بیشتر از این مصوبه مصاحبه‌ای با خلیل الله کاظمی، معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد ترتیب دادیم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: ما برای اجرای این مصوبه باغ‌ها و روستاهای ارتفاعات جنوبی مشهد را تخریب کردیم و همچنین در اقدامی دیگر 16 معدن غیرمجاز در ارتفاعات جنوبی تخریب‌شده است.
غلامحسین صاحبی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد در مورد مصوبه فوق اظهار کرد: مشکلات فراوانی در ارتفاعات جنوب پیش‌آمده و تصرفاتی که توسط افراد نهادها و دستگاه‌ها رخ‌داده است.
وی افزود: متاسفانه 50 تا 60 فرد به‌عنوان استخراج سنگ در این ارتفاعات معادنی احداث کرده بودند که از این تعداد حدود 4 معدن مجوز داشتند و بر این اساس برای جلوگیری از تصرفات غیرمجاز و جلوگیری از آسیب دیدن ارتفاعات شهر مشهد و همچنین پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری، شورای شهر مشهد مصوبه‌ای به تصویب رساند تا برخورد جدی با این متخلفان شود که این مهم به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید و بخشی از این مصوبه اجرا و مابقی در دست اجرا است.
این گزارش می‌افزاید: ارتفاعات جنوب شهر مشهد تنفس‌گاهی برای همه مردم شهر است و نباید عده‌ای سودجو به دنبال استفاده از این نعمت خدادادی برای خود باشند و از طرفی نابودی منابع طبیعی یک شهر گناهی نابخشودنی است که قطعاً سبب ناخرسندی شهروندان و آیندگان می‌شود بر همین اساس شورای اسلامی شهر مشهد مصوبه آزادسازی اراضی و ارتفاعات جنوبی شهر مشهد به تصویب رساند تا از هرگونه سو استفاده در ارتفاعات جلوگیری شود و با تأسیس مدیریت ارتفاعات سبب اداره بهتر این ارتفاعات می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا