مشهد

چشم‌اندازها و چالش‌ها در مجموعه چالیدره طرقبه

133421.jpg

مجموعه تفریحی و سد چالیدره طرقبه در حدود 10 کیلومتری مشهد واقع شده است. این مجموعه تفریحی امکاناتی نظیر تلی‌سیژ، اسکی روی آب، ماهیگیری، قایق پدالی و موتوری و برخی تفریحات آبی دیگر را برای گردشگران فراهم کرده است.

به جز چند درخت کاج پراکنده پوشش گیاهی دیگری در مجموعه دیده نمی‌شود. در این مجموعه سکوی پرش از ارتفاع ایجاد شده اما هنوز امکان استفاده از آن وجود ندارد، همچنین مجموعه برای ایجاد یک مجموعه بزرگ آکواریوم برنامه‌ریزی می‌کند.

مجتبی عشقی نظامی، یکی از گردشگران تهرانی در مجموعه چالیدره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باتوجه به ظرفیت این مجموعه و دریافت هزینه‌ای که صورت می‌گیرد، خدماتی که ارائه می‌شود و  پوشش گیاهی این مجموعه ضعیف است. در واقع افراد به دلیل وجود تلی‌سیژ از مجموعه بازدید می‌کنند اما جاذبه‌ دیگری ندارد.

وی افزود: از گردشگران خارجی هزینه‌ تله‌سیژ به صورت دوبرابر دریافت می‌شود، من به کشورهای زیادی سفر داشتم، در کشورهایی که به دنبال جذب گردشگر هستند هزینه بیشتر از گردشگران خارجی معنایی ندارد. امارات کشوری است که باتوجه به کمبود زمین از امکانات محدود به بهترین شکل استفاده می‌کند. در اینجا ظرفیت‌ها وجود دارد اما از آن‌ها استفاده‌ای نشده است.

عشقی نظامی خاطرنشان کرد: در این مجموعه تدبیری به منظور برطرف شدن گرما و آفتاب هنگام ظهر در نظر نگرفته شده در حالی که بسیاری از مجموعه‌ها این چنینی در کشورهای دیگر برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی گردشگران تدابیری درنظر گرفته‌اند، برخی کشورهایی که در آسیا طی سال‌های گذشته گردشگران زیادی به خود جذب کردند حتی 50 درصد ظرفیت‌هایی که ما در اختیار داریم را ندارند.

محمد عبد الرسول ابو ادریس، گردشگر عرب‌زبان از عراق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت عکاسی در مجموعه گران است. همچنین کیفیت عکسی که به ما دادند بسیار پایین.

وی افزود: به منظور زیارت حرم امام رضا(ع) از کربلا به مشهد آمدیم و علاوه بر زیارت از مجموعه باغ وحش، زیارتگاه یاسر و ناصر از چالیدره دیدن کردیم.

جواد شاکری، مدیر مجموعه چالیدره نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح جامع منطقه نمونه گردشگری برای مجموعه چالیدره تهیه و 96 درصد مراحل اخذ مصوبات آن انجام شده و هم‌اکنون حدود 5 درصد آن اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه سایت چالیدره 170 هکتار است، افزود: 15 هکتار از این مساحت را دریاچه و مابقی اراضی این مجموعه هستند، با توجه به آب و هوا و چشم‌انداز مطلوب این منطقه فعالیت‌های گردشگری متنوعی برای آن تعریف شده است.

مدیر مجموعه چالیدره گفت: به منظور تکمیل و افزایش زیرساخت‌های گردشگری 5 تا 7 درصد از طرح‌ها با مشارکت بخش خصوصی اجرایی می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. بیشتر توافقات با سرمایه‌گذارها در قالب قراردادهای بی او تی انجام می‌گیرد. به این صورت که سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی و نظارت از سوی مالک صورت می‌گیرد. اکنون نیز درصدد جذب سرمایه‌گذار هستیم. وضعیت سرمایه‌گذاری در این مجموعه نسبتا خوب است که البته چشم‌انداز روشنی را برای آینده این مجموعه پیش‌بینی می‌کنیم.
 
وی درباره پوشش گیاهی مجموعه عنوان کرد: این موضوع به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌رود. در همین راستا 60 هکتار در قالب فضای سبز طراحی شده، اما جنس خاک مجموعه خاص است و به گونه‌ای است که گونه‌های مخصوصی در آن کشت می‌شود. مشورت با متخصصین بخش کشاورزی در قالب یک طرح جامع به این منظور صورت گرفته تا گونه‌ها و باغات نمونه در چالیدره احداث شود و گونه‌هایی کم‌آب که با روش آبدهی قطره‌ای آبیاری شوند مورد کشت قرار گیرند.

مدیر این مجموعه تفریحی گفت: با توجه به بحث خشکسالی در کل کشور بحث آبیاری یکی از موضوعاتی است که باید به صورت اصولی برای آن برنامه‌ریزی شود. آب سد چالیدره در اختیار اکوسیستم منطقه قرار دارد و میزان استخراج آب از سوی اداره کل محیط ‌زیست و دیگر مراجع رصد و نظارت می‌شود، ما در حد متعارف اجازه داریم که از آب سد برداشت کنیم .
 
شاکری افزود: با مشورت‌هایی که صورت گرفته برنامه‌ریزی شده تا درختانی که به لحاظ اقتصادی صرفه داشته باشند و دارای دوام باشند در منطقه کشت شوند، مانند درختان توت که مقاوم هستند و همچنین گیاهان بومی مانند ارغوان که در این اقلیم رشد خوبی دارند، ما بنا داریم تا خاک منطقه را تقویت کنیم.
 
وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته و البته جزء لاینفک برنامه‌های مجموعه است. فضای سبز چون موجود زنده به شمار می‌رود و نیازمند مراقبت است، همچنین توسعه آن زمان‌بر است تلاش می‌کنیم تا سرعت آن را بهبود ببخشیم.
 
مدیر مجموعه چالیدره درباره تفریحات و ورزش‌های آبی که در مجموعه وجود دارد، گفت: سه مدل قایق در سطح آب سد چالیدره تردد می‌کنند. قایق‌های پدالی، موتوری و یک لنج تفریحی. همچنین تفریحاتی همچون اسکی روی آب نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد. هیات قایق‌رانی شهرستان اقداماتی برای تمرین تیم‌های دراگون، کایاک و برخی ورزش‌های آبی انجام داده است.
 
وی درباره زمان راه‌اندازی پرش از ارتفاع و بانجی جامپینگ مجموعه چالیدره اظهار کرد: به دلیل خاصیت این تفریح، اداره کل استاندارد حساسیت‌هایی دارد و مراحل استانداردسازی آن در حال انجام است و بستگی به نظر و تائید اداره کل استاندارد دارد که مجوز لازم را صادر کند. کل مجموعه به شدت پیگیر است تا هر چه سریعتر امکان استفاده گردشگران از این بخش فراهم شود.

شاکری درباره احداث آکواریوم در سد چالیدره یادآور شد: مذاکراتی درباره این موضوع در حال انجام است و طرح آن در دستور کار مشاور مجموعه قرار گرفته و بعد از تائید نهایی دستگاه‌های مختلف، احداث خواهد شد.

وی افزود: به طور یقین آکواریوم چالیدره بزرگ‌تر و جذاب‌تر از آکواریوم احداث شده در شهرهای دیگر است و از نظر گونه‌های جانوری و ابزی متنوع‌تر خواهد بود.

مدیر مجموعه چالیدره افزود: سرمایه‌گذاری‌ساخت آکواریوم وعده ساخت آن را در مدت 18 ماه داده است. با توجه به این‌که بسیار بزرگتر از مجموعه‌های دیگر است ساخت آن زمان‌بر خواهد بود.

 
وی گفت: قیمت‌ تفریحات و مواد غذایی در چالیدره براساس نقطه نظرات هیات نظارت بر قیمت‎های شهرستان طرقبه و شاندیز و با تائید گروهی از ذی‌نفعان مجموعه به دبیری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تصویب می‌شود، ما قیمت‌ها را به آنان اعلام و آنها تائید می‌کنند و اگر تخلفی در بحث قیمت‌ها صورت بگیرد از سوی ناظران رسیدگی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا