مشهد

چهارشنبه در خصوص بازگشت محدودیت‌های کرونایی به مشهد تصمیم ‌گیری می‌شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شرایط انتقال کرونا در مشهد بحرانی است، از تصمیم‌گیری ستاد کرونا خراسان رضوی در خصوص بازگشت محدودیت‌های کرونایی در روز چهارشنبه خبر داد.

دکتر حمیدرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: وضعیت مشهد ازنظر ابتلا به کرونا از وضعیت قرمز عبور کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در اسفندماه ۹۸ و فروردین سال جاری به علت کمبود ظرفیت انجام آزمایش‌های تشخیص کرونا، فقط از افرادی که صورت بستری در بیمارستان‌ها بودند تست کرونا می‌گرفتیم و نتایج آن را گزارش می‌کردیم اما در حال حاضر هم‌زمان هم از بیماران بستری تست می‌گیریم و هم از مراجعینی که به مراکز درمانی سرپایی می‌آیند بنابراین مجموع افراد کرونا مثبتی که مشخص می‌شود نسبت به اسفند و فروردین بیشتر شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌های آزمایشگاهی را افزایش داده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم طی چند روز آینده بازهم بیشتر شود چراکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم به استاندارد هر یک‌میلیون نفر ۲۵۰ آزمایش در روز برسیم، بنابراین در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که ۵ میلیون نفر جمعیت داریم باید بتوانیم هرروز هزار و ۲۵۰ آزمایش انجام دهیم.

رحیمی با بیان این‌که در حال حاضر از مجموع بیماران سرپایی که برای آزمایش کرونا مراجعه می‌کنند روزانه حدود ۲۰۰ تست مثبت می‌شود، ابراز کرد: این عدد در بیماران بستری میانگین ۱۲۰ یا ۱۳۰ نفر است که ممکن است از طریق آزمایش یا «سی‌تی‌اسکن» جواب کرونای آن‌ها مثبت تشخیص داده شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تغییراتی که در وضعیت کرونا در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اتفاق افتاده این است که بین مراجعین سرپایی افرادی که دارای علائم بسیار خفیف هم هستند، جواب آزمایششان مثبت تشخیص داده می‌شود، یعنی فرد ممکن است با چند سرفه خشک یا بدن‌درد خفیف مبتلابه کرونا باشد و همه این شرایط نشان می‌دهد وضعیت گسترش کرونا در بین مردم بحرانی شده است.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه چرخه انتقال بیماری باید به دست مردم شکسته شود، تصریح کرد: ما به‌عنوان سیستم بهداشتی درمانی فقط می‌توانیم توصیه کنیم اما اصل کار به دست خود مردم است.

وی با اشاره به نامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به استاندار خراسان رضوی گفت: ما درخواست بازگشت بعضی محدودیت‌ها را به ستاد کرونا داده‌ایم و رئیس‌جمهور این موضوع را به ستاد استانی کرونا واگذار کرد، در همین خصوص قرار است روز چهارشنبه در جلسه استانی ستاد تصمیم‌گیری شود.

رحیمی افزود: اولویت ما در بازگشت محدودیت‌ها مربوط به مراکز پرتجمع مانند بانک‌ها و مراکز اداری پر رفت‌وآمد، به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی داخل شهر و تالارهای عروسی و مراسم ترحیم است که نقش عمده‌ای در شیوع این بیماری دارند.

وی تصریح کرد: در مورد حرم مطهر امام رضا(ع) هیچ دغدغه‌ای نداریم، چراکه پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت می‌شود و آستان قدس رضوی همکاری و نظارت خیلی خوبی در این زمینه داشته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  بابیان اینکه ما روزانه حدود ۱۰۰ نفر بیمار مبتلابه کرونا در مشهد بستری می‌شود، بر انجام اقدامات پیشگیرانه در کنترل این بیماری تأکید کرد و گفت: استفاده از ماسک در مجامع عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت دست‌ها سه‌پایه پیشگیری و کنترل این بیماری است که از مردم می‌خواهیم با رعایت این موارد به شکستن زنجیره کرونا کمک کنند.

رحیمی اذعان کرد: مدتی که مردم به توصیه‌ها عمل کردند این بیماری در حال کنترل بود، اما الآن دوباره بیماری با همان سرعت بازگشت کرده است، پیش‌بینی موج دوم کرونا برای آبان ماه و آذرماه وجود دارد که شرایط آن موقع خیلی سخت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا