خراسان

کاج 700 ساله در تربت حیدریه ثبت ملی می‌شود

خبرگزاری فارس: کاج 700 ساله در تربت حیدریه ثبت ملی می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: درصدد ثبت درخت کاج 700 ساله روستای کاج درخت در بخش مرکزی تربت حیدریه هستیم و به همین منظور پرونده ثبت این اثر طبیعی در فهرست ملی تهیه شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، هادی شریفان اظهار کرد: درخت روستای کاج درخت یکی از ماندگارترین آثار طبیعی در شهرستان تربت حیدریه است که کارشناسان محیط زیست و جهاد کشاورزی عمر آن را بین 500 تا 700 سال براورد کرده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: البته برخی از گمانه‌زنی‌ها عمر این درخت را تا 2 هزار سال تخمین زده‌اند که بررسی‌ها در مورد تعیین دقیق عمر این درخت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سایه‌انداز این درخت 19 متر مربع است، افزود: درخت کاج کهنسال تربت حیدریه 12 متر ارتفاع و 2 متر و 32 سانتیمتر قطر دارد و مالکیت آن عمومی است.

شریفان همچنین به دیگر پرونده‌های در دست تهیه این شهرستان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی اشاره کرد و افزود: پرونده رباط میانه و محوطه شهر سبزه خرم از بناهای تاریخی بخش رخ این شهرستان در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه خاطرنشان کرد: از مجموع 70 بنای تاریخی شناسایی شده در این شهرستان 46 اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که 35 مورد آن بنای تاریخی و بقیه محوطه و تپه‌های باستانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا