مشهد

کارآفرینی در حاشیه‌شهر مشهد

کارآفرینی در حاشیه شهر مشهد… اگر به حاشیه شهر مشهد آمده باشید تازه متوجه می‌شوید که این چنین عملی چه معنایی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، در کوچه پس کوچه‌های حاشیه شهر مشهد که قدم بزنی، جوانانی تحصیلکرده و جویای کار را مشاهده می‌کنی که سال‌ها پشت میز تحصیل نشسته‌اند، سربازی را  به پایان رسانده‌اند و منتظر فرصتی طلایی برای استخدام هستند.

جوانانی که بعضا مورد بی‌مهری مسئولان و مدیرانی قرار گرفته‌اند که در حوزه اشتغال فقط شعارهای جوانگرایی را بلد بودند، شعارهای زیبا و وعده‌هایی که تا امروز  محقق نشده است.

برای پیدا کردن جوانان بیکار و جویای کار، به نمودارها و آمارهای مرکز آمار نیازی نداری، فقط کافی است چند ساعت در محله‌ها و خیابان‌های حاشیه شهر مشهد قدم بزنی تا جوانانی تحصیلکرده را مشاهده کنی که با هزار امید و زحمت پول دانشگاه را تامین کردند، درس خواندند، لیسانس و فوق لیسانس گرفته‌اند و امروز بیکار هستند.

کنار خانواده که می‌نشینند از خجالت نمی‌توانند به چشم پدر و مادر خود نگاه کنند؛ محمد فوق لیسانس جغرافیا است، صبح‌ها دور میدان فردوسی برای کارگری می‌ایستد، گاهی در یک هفته فقط ۲ روز کار برایش اتفاق می‌افتد با دستمزد روزی ۶۰ هزار تومان با مدرک تحصیلی فوق لیسانس!!

نیما لیسانس عمران دارد، فلافل‌فروشی، میوه‌فروشی سیار، دستفروشی و….را در رزومه کاری خود دارد. صادق ۲۸ ساله که مدرک فوق لیسانس از بهترین دانشگاه کشور را دارد، شاگرد یک مغازه  آب‌میوه‌فروشی در میدان توحید مشهد است و می‌گوید: سخت است بیشتر عمرت را صرف علم و دانش کنی و آخرش هم تنها به این دلیل که مشمول رابطه نیستیم من و امثال من را خارج از گود نگاه دارند.

معمار زندگی هر کسی خودش است

درد و دل‌های این جوانان جویای کار آن قدر زیاد است که ممکن است مثنوی هفتاد من شود و البته آنچه که به جایی نرسد فریاد است؛ از اپیدمی بیکاری که امروز بین جوانان کشور باب شده که عبور کنی، رضا شهنوازی ۳۰ ساله را در حاشیه شهرک شهید رجایی، مسجد جوادالائمه(ع) پیدا می‌کنی؛ جوانی که دستش را به زانوی خود گرفته؛ یا علی(ع) گفته و بلند شده است.

شهنوازی از ۸ خواهر و برادر خود می‌گوید و اینکه وقتی ۸ سال داشته پدرش فوت می‌کند؛ بالا و پایین‌ها و سختی‌های زندگی، رضا را یک جوان موفق و کارآفرین  در حاشیه شهر بار آورده است.

لیسانس معماری دارد، با اظهار اینکه معمار زندگی هر کسی خودش است ادامه می‌دهد: جوانان امروز ارزشی برای زمان و وقت خود قائل نیستند، فکرها و کارهای خوب در دنیا فراوان هستند اما متاسفانه جوانان امروزی بی‌انگیزه شده‌اند و فقط  دنبال این هستند کارمند شوند و آخر ماه‌ها حقوق بگیرند،  با این سیستم هیچ جوانی رشد زیادی نمی‌کند. انسان‌های موفق دنبال قوی کردن خود هستند تا بتوانند محصول مورد نیاز جامعه را تولید کنند؛ هر فرد خودش باید مسئول شکست و پیروزی خود در زندگی باشد، در واقع کارآفرینان آدم‌های روزهای سخت هستند.

 

رضا کارگاه تولیدی (جعبه‌های جواهر، ساعت، زیورآلات…)که  ۵۰ متر هست را ۳ سال پیش با سرمایه ۱۰ میلیون تومانی و یک دستگاه برشکاری  راه اندازی کرده است.

این جوان کار آفرین در این کارگاه جعبه‌های جواهر، جعبه ساعت، جعبه نخ و سوزن، جعبه شکلات و آجیل، جعبه‌های هارد باکس…..تولید می‌کند. وی با تاکید بر اینکه تولیدات اصلی کارگاه ما جعبه‌های جواهر و ساعت در مدل‌های روز مثل مدل چرمینه، مدل پوست ماری، مدل خاتم و کلاسیک است اظهار ‌می‌دارد: سفارش تولید جعبه سرویس طلا، جعبه انگشتر، جعبه دستبند، جعبه هارد باکس و نیم ست را از مشهد و دیگر شهرها داریم.

درباره جعبه‌های هارد باکس که از او سوال می‌کنی، می‌گوید: این گونه جعبه‌ها زیر و روی کار از مقوای سخت استفاده می‌شود، با طرح‌ها و روکش‌های متنوع از گالینگور و کاغذهای کادویی بسته به سفارش مشتری روکش و در سایز های انگشتری، مدال، دستبندی، دکمه سردستی عرضه می‌شود.  

شهنوازی لبخندی تلخ می‌زند و ادامه می‌دهد: البته این چند قلم آخر جعبه‌ها بیشتر مخصوص لاکچری‌ها و ژن خوب‌های شیک پوشی است که به خاطر کارهای تکی که می‌سازم از طلا فروشی‌های مشهد سفارش می‌گیرم.

رضا ۳۰ ساله ادامه می‌دهد: دانشجو که بودم برای تامین هزینه‌های تحصیلی و سلف سرویس، به انتشارات و دفترهای فنی که کار کپی و پرینت در اطراف دانشگاه انجام می‌دادند، مراجعه و پروژه‌های دانشجویان معماری و عمران را که شامل مدلینگ و مدل سازی، انجام پروژه‌های بازسازی، تبدیل نقشه‌ها و پلان‌های دستی به اتوکد….را انجام می‌دادم.

با خنده می‌گوید: البته پول زیادی دستم را نمی‌گرفت اما طراحی جعبه‌های جواهر و ساعت از همان دوران کار دانشجویی در ذهنم شکل گرفت. با سر زدن به طلا و ساعت و نقره فروشی‌ها،  سفارش‌هایی می‌گرفتم که سبب شد بطور جدی وارد این حرفه بشوم.

این جوان کار آفرین می‌گوید: قبل از شیوع کرونا ۳۰ نفر در کارگاه من در چند دسته برشکاری، مونتاژ ، بسته بندی…مشغول به کار بودند؛ الان ۱۰ زن سرپرست خانوار در قسمت دسته‌بندی که در مسجد جوادالائمه(ع) قرار دارد مشغول هستند و ۵ نفر هم در بخش‌های دیگر کارگاه مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه می‌دهد: اغلب کسانی که در کارگاه مشغول به کار هستند شرایط زندگی بسیار سختی دارند…اوایل کار که به درد و دل کارگران گوش می‌دادم، دنبال راهی بودم بیشتر به آنها کمک کنم،  گاهی آرزو می‌کردم خیلی پولدار شوم تا برای همه شغل ایجاد کنم و کودکان و زنان درد کشیده از فقر و محرومیت و اعتیاد… را از آسیب‌های اجتماعی نجات دهم.

آرزوهای این جوان کار آفرین کم سن و سال برای رفع محرومیت در حاشیه شهر ، نقطه مقابل بی‌توجهی مسئولان و مدیران به اصطلاح  باسابقه در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی است.

شهنوازی به عنوان یک کارآفرین هر چند کوچک در بخش تولید ادامه میدهد : از مسئولان تقاضا دارم که زمینه‌های همکاری با کارآفرینان را فراهم کنند تا علاقمندان حوزه تولید به ویژه جوانان بتوانند از مشکلات در راه هدف عبور کنند.

با میرشاهی یکی از اعضا هیئت امنایی مسجد جوادالائمه(ع) که به این جوان کارآفرین برای اشتغال‌زایی در حاشیه شهر مشهد کمک کرده‌اند، وقتی صحبت می‌کنی به فعالیت‌های بسیج محور اشاره دارد و می‌گوید: در شرایط فعلی به علت مشکلات زیاد اقتصادی و تحریم‌های دشمن، هر فردی در حوزه کار آفرینی و اشتغال قدمی بردارد به فرموده مقام معظم رهبری جهاد انجام داده است.

 وی ادامه می‌دهد: با حضور در مسجد به دنبال اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی و آموزشی با هدف جذب اقشار مختلف مردم در این محله محروم هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا