خراسان

کاربرد علوم نورومارکتینگ در رشد اقتصادی کشور

رییس مرکز تحقیقات دانشگاه مونستر آلمان بر استفاده از علوم نورومارکتینگ یا بازاریابی عصب پایه برای رشد فعالیت‌های اقتصادی کشور تاکید کرد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، پروفسورعلی گرجی در نشست علمی با موضوع نورومارکتینگ که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با تاکید بر توجه به مسائل بین رشته‌ای در حوزه نورومارکتینگ، اظهارکرد: کنترل و یا پیشگیری مسئله اضطراب در یک کشور می تواند نقش عمده‌ای در بالا بردن درآمد ملی آن کشور داشته باشد، به طور مثال در انگلستان تحقیقی درخصوص کاهش اضطراب کارکنان دولت انجام شد که نشان داد کاهش اضطراب می‌تواند باعث صرفه جویی ۷۰۰ میلیون پوندی شود.
وی در ارتباط  با مزایای کاهش اضطراب عنوان کرد: کاهش اضطراب منجر به افزایش تمرکز، کاهش تعداد مرخصی‌ها کارمندان وهمچنین بهبود برخورد با مشتری و بسیاری موارد دیگر خواهد شد.
رییس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شناسایی استعدادها توسط شرکت‌های بزرگی مانند شل، زیمنس و اپل برای ۲۰ سال آینده خبرداد و اضافه کرد: در گذشته مسئله فرار مغز ها مطرح بود، اما اکنون شناسایی و مدیریت استعدادها به صرفه تر است.
گرجی از نحوه استعدادیابی و تعیین هوش در کشور ما انتقاد و تصریح کرد: اکنون در سایر کشورهای جهان بررسی می‌شود که هر فرد در چه زمینه‌ای استعداد دارد، اما ما هنوز با چند تست میخواهیم باهوش و کم هوش از هم جدا کنیم.
وی از ایجاد رشته نورومارکتینگ در دانشگاه‌های معتبر دنیا مانند گلاسکو و هاروارد خبرداد و افزود: کمپانی‌های بزرگ بخش نورومارکتینگ ایجاد کرده اند.
رییس مرکز تحقیقات دانشگاه مونستر آلمان ادامه داد: در زمان خرید عوامل مختلفی از جمله رنگ‌ها، فرمول های مختلف عرضه و… موثرند و ارگان تصمیم گیرنده مغز است که بین صدها کالا تصمیم به خرید کالایی می‌گیرد؛ مغز با آنالیزهایی این تصمیم را می‌گیرد که ما اگر این روند را شناسایی کنیم می‌توانیم در آینده در طراحی، عرضه به بازار و… در فروش محصول تاثیر گذار باشیم.
گرجی درخصوص سوال علم بهتر است یا ثروت عنوان کرد: ارتقا سطح اقتصادی در دنیا از دانشگاه نشات می‌گیرد و ثروت باید علمی باشد.
وی با اشاره به علت عدم فروش کالای ایرانی را بی توجه به نورومارکتینگ دانست و گفت: همیشه کیفیت پایین علت عدم فروش کالای ایرانی نیست؛ نورومارکتینگ هنوز در ایران راه نیوفتاده است و خیلی از این مشکلات بخاطر همین است و سیاست مداران و اقتصاددانان کشور هنوز توانایی حل این مشکل را ندارند. این موضوع باید در نورومارکتینگ طرح و حل شود و ما باید نشان دهیم که این رشته چقدر اهمیت دارد.
رییس مرکز تحقیقات دانشگاه مونستر آلمان اضافه کرد: اگر سیاست مداران از اهمیت این رشته خبر داشتند، حداقل در زمان انتخابات به ما مراجعه می‌کردند؛ اهمیت این رشته کاملا استراتژیک است و با این رشته میتوان سهمی از مشکلات کشور را حل کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هجده =

دکمه بازگشت به بالا