خراسان

کانون پرورش فکری خراسان رضوی “نمایشگاه هفته ملی کودک” را برگزار می‌کند

نمایشگاه بازی و اسباب بازی ایرانی

مدیرکل کانون پرورش فکری خراسان رضوی گفت: نمایشگاه هفته ملی کودک توسط کانون پرورش فکری خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، جواد محقق‌نیشابوری عصر امروز در نشست خبری بزرگداشت هفته ملی کودک که در محل اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: 17 مهرماه روز جهانی کودک را در پیش داریم و از تاریخ 15 تا 21 مهرماه به عنوان هفته ملی کودک مشخص شده که امسال به دلیل همزمانی با تاسوعا و عاشورای حسینی برنامه‌ها از 14 مهرماه برنامه‌ها شروع می‌شود.

وی افزود: هفته ملی کودک اتفاقی مهمی است و سعی داریم توجه مسئولان اجرایی، استانی، کشوری، خانواده‌ها، متولیان فرهنگی را به موضوع مهم کودک جلب کنیم و از این فرصت استفاده کنیم تا بار دیگر به کودکان توجه شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: «کودکان تشنه‌اند» به‌عنوان شعار امسال هفته ملی کودک در سراسر کشور تعیین شده که هم اشاره به تشنگی فرهنگی کودکان در جامعه داشته و هم یادآور واقعه عاشورا است و انتخاب زیبا و مناسبی است.

محقق نیشابوری با بیان اینکه هرکدام از روزهای این هفته براساس موضوعی مرتبط نام‌گذاری شده است، تصریح کرد: روز خانواده و مهربانی، باورهای دینی و مسئولیت اجتماعی، میراث فرهنگی و دوستی با طبیعت، امنیت و سلامت، دانش، آگاهی و فضای مجازی، گذشت و فداکاری و شجاعت و سخاوت در زندگی کودک امروز عناوین و موضوعات محوری است که به ترتیب برای هر روز از روزهای هفته ملی کودک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نمایشگاه هفته ملی کودک در مرکز فرهنگی هنری شماره 8 کانون پرورش فکری واقع در بلوار اندیشه، خیابان رازی از تاریخ 14 لغایت 19 مهرماه برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به برپایی حدود 270 غرفه در این نمایشگاه گفت: دستگاه‌های مختلف اجرایی نظیر محیط‌زیست، آموزش و پرورش، کتابخانه‌های عمومی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و چند سازمان مردم‌نهاد نظیر دوستداران کودک، اتحادیه گل و گیاه و فرهنگ سازان کودکان پارس در این نمایشگاه غرفه داشته و در حیطه کار خود فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند.

محقق نیشابوری خاطرنشان کرد: این نمایشگاه یک نمایشگاه ظاهری و صرفاً برای ارائه گزارش عملکرد نیست در واقع فرصتی است که دستگاه‌ها دغدغه‌های خود را بیان کرده و به‌عنوان یک وظیفه دستگاهی در آن شرکت می‌کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان مشارکت خاص و ویژه‌ای در غرفه‌ها دارند و با حضور فعال خود به نمایشگاه شکل و هویت می‌بخشند.

وی با بیان اینکه 8 غرفه از 27 غرفه نمایشگاه به برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص دارد گفت: فعالیت‌هایی نظیر قصه گویی، نمایش خلاق، کاردستی، معرفی شخصیت‌ها و وقایع، تعزیه‌گردانی و برنامه‌های هنری و ادبی موضوعات این غرفه‌ها را تشکیل می‌دهد.

محقق خاطرنشان کرد: برنامه ریزی بسیار دقیقی با مدارس نواحی آموزش و پرورش انجام شده و از بدو ورود دانش آموزان با برنامه حساب شده و گروه بندی مجزا از نمایشگاه بازدید و در مسابقات شرکت می‌کنند بنابراین سعی داریم وقتی کودک از نمایشگاه خارج می‌شود آغاز کار و فعالیت وی باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی با بیان اینکه تمام مراسم نمایشگاه هفته ملی کودک رنگ و بوی عاشورای دارد گفت: باید فضایی ایجاد شود که حالت نشاط و سرزندگی کودک گرفته نشود و در عین حال اطلاعات دقیق و عمیق درباره واقعه عاشورا  مناسب با روحیه هر گروه سنی به کودکان و نوجوانان داده شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش روز جهانی کودک در تاریخ 15 مهرماه افزود: برنامه‌های متفاوتی در فضایی کودکانه برای این مراسم در نظر گرفته شده که برگزاری صندلی داغ با حضور یکی از مسئولان استانی، اجرای نمایشی با موضوع آیتم‌های اصلی کنوانسیون حقوق کودک از جمله این برنامه‌ها است.

محقق نیشابوری ادامه داد: در مراکزی نظیر موسسه گلستان علی (ع)، مرکز فیاض‌بخش و بیمارستان دکتر شیخ ویژه برنامه‌های فرهنگی هنری برای کودکان این مراکز توسط مربیان فعال ما در واحدهای سیار کانون برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی با اشاره برگزاری ویژه برنامه فرهنگی همزمان با روز تاسوعا در کانون اصلاح و تربیت گفت: در مدارس حاشیه شهر و مناطق محروم استان نیز اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در سطح استان 43 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان داریم که شامل 34 مرکز ثابت، 6 سیار و 3 پستی می‌شود و برنامه‌های بزرگداشت هفته ملی کودک در شهرستان‌های استان نیز دنبال می‌شود.

محقق نیشابوری با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهم‌ترین مرکزی است که در کشور در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند گفت: این مرکز سابقه 50 ساله دارد که در حال حاضر یکی از بزرگترین ضعف‌های ما عدم گسترش مراکز کانون به اندازه کافی و مورد نیاز است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی یک میلیون و 200 هزار نفر دانش آموز دارد اما کمتر از 2 درصد آنان عضو کانون هستند و اگر بخواهیم تمامی دانش آموزان را پذیرا باشیم باید در کنار هر مدرسه حداقل یک مرکز کانون نیز وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کمبود نیروی انسانی، کمبود مکان و کمبود بودجه، مهم‌ترین کمبود ما ناشناختگی کانون است و تا زمانی که کانون شناخته شده نباشد باقی موارد را نمی‌توان پیگیری کرد.

محقق نیشابوری با بیان اینکه مراکز سیار کانون پرورش فکری‌ بین 20 تا 23 روستا را تحت پوشش خود قرار می‌دهند گفت: هر مرکز سیار  2500 عضو دارد که این رقم متغیر است و جامعه اعضای فعال ما سالیانه بین 1000 تا 1500 نفر است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی افزود: برای کودکانی که دچار معلولیت خاص هستند درصدد ایجاد مراکز ویژه هستیم و امیدواریم احداث نخستین مرکز فراگیر کودکان خاص در استان خراسان رضوی  و در جوار بارگاه حضرت رضا (ع) رقم بخورد که برای انجام آن نیازمند کمک‌های خیرین، شورای شهر و غیره هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا