خراسان

کاهش قابل توجه دما در نوار غربی و سفیدپوش شدن ۵ استان

نقشه‌های ماهواره‌ای سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز سه شنبه ۹۸/۹/۱۲ آسمان نوار غربی کشور ابری همراه با بارش‌های قابل توجه است و این سازمانه در مرکز ایران نیز فعالیتش را آغاز کرده است.

 کارشناسان سازمان هواشناسی با استفاده از اطلاعات نقشه‌های هواشناسی پیش بینی کرده‌اند سامانه جدید بارشی که از اواخر روز دوشنبه وارد کشور شده است امروز سه شنبه بیشترین فعالیت خود را در نوار غربی کشور دارد و رفته رفته مرکز و شمال شرق کشور نیز از این سامانه متاثر خواهد شد. این گروه تاکید دارند اغلب بارش‌ها طی ۴۸ ساعت آینده به صورت رعد و برق  باران سنگین که در برخی مناطق تندباد هم پدیده غالب است و در ارتفاعات این بارندگی‌ها به صورت برف پیش بینی شده است.

🔹گرمترین و سرد ترین نقطه ایران: همانطور که قبلا نیز پیش بینی شده بود فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور همراه با افت بین ۵ تا ۸ درجه در اغلب مناطق کشورمان خواهد بود به این ترتیب با درنظر گرفتن اثر جوی سامانه یاد شده گرمترین نقطه ایران جزیره ابوموسی با ۲۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و خنک‌ترین نقطه شهرستان شهرکرد با درجه حرارتی معادل منفی ۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر پیش بینی شده است.

🔹 وضعیت جوی استان‌ها: با درنظر گرفتن نقشه‌های هواشناسی و پیش بینی کارشناسان سازمان هواشناسی شرایط جوی ایران  امروز سه شنبه ۱۲ آذرماه ۹۸ به این ترتیب است: استان‌های مرکزی، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، همدان و زنجان آسمان ابری همراه با بارندگی‌های قابل توجه که در ارتفاعات به صورت برف است داشته و در برخی مناطق مرتفع مه و کاهش قابل توجه دما نیز پیش بینی شده است. استان‌های اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، آسمان ابری که از اواسط روز بارندگی‌های قابل توجه ایجاد می‌شود. کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بندرعباس، بوشهر رگبار و رعد برق که همراه با وزش تندباد است که باعث مواج شدن دریا می‌شود و آبگرفتگی در معابر دوراز انتظار نیست.  مازندران، گیلان، لرستان آسمان ابری همراه با رگبار پراکنده و کاهش دما که از اواخر وقت کاهش ابر پیش‌بینی شده است. یزد، فارس، قزوین آسمانی نیمه ابری که از اواسط روز ورزش تندباد، رعد و برق و رگبار پراکنده پیش بینی شده است. قم، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی و یزد غبار صبح‌گاهی و وزش باد پیش بینی شده است.

🔹 وضعیت هوای پایتخت: آسمان ابری با بارش‌های پراکنده که از اواسط روز به حجم بارش افزوده می‌شود، امروز اگرچه اوایل روز هوای تهران سرمای زیادی ندارد اما در ساعات پایانی روز کاهش دما محسوس شده و با افزایش بارندگی‌ها هوایی کاملا پاییزی تجربه می‌شود و دامنه‌های جنوبی البرز احتمالا سفیدپوش می‌شوند. به این ترتیب حداکثر دمای امروز پایتخت ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر است که در ساعات پایانی شب دماسنج درجه حرارت ۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر را نشان می‌دهد.

🔹وضعیت جاده‌ها: فعالیت قابل توجه سامانه بارشی جدیدی که وارد ایران شده است امروز در بخش غربی بیشترین فعالیت را به صورت برف و باران دارد و به همین دلیل اغلب جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این منطقه لغزنده است که رانندگان لازم است با رعایت کامل نکات ایمنی در این مسیرها تردد داشته باشند. این درحالی است که محورهای مواصلاتی مرکزی و شرقی ایران امروز پدیده خاصی را تجربه نمی‌کنند اما با درنظر گرفتن روند حرکت سامانه بارشی یاد شده به سمت شرق ایران احتمالا از اواخر وقت امروز این مسیرها نیز شاهد بارش باران و برف بخصوص در مناطق مرتفع هستند.

• محور ـ هراز :  از اوایل صبح امروز بارش‌های پراکنده گزارش شده است که از اواسط روز حجم بارش‌ها بیشتر شده و احتمالا در برخی مناطق مرتفع مثل امامزاده هاشم (ع) رانندگان نیازمند استفاده از تجهیزات زمستانی می‌شوند.

• محور فیروزکوه: بارندگی باران از اوایل صبح در این محور بعد از شهرستان فیروزکوه آغاز شده و در مناطق مرتفع مثل گردنه گدوک بارش به صورت برف سنگین و مه‌گرفتگی از اواسط روز خواهد شد، لذا رانندگان قبل از رسیدن به این محل بهتر است نسبت به بستن زنجیر چرخ اقدام کنند.لازم به یادآواری است که حجم بارش‌ برف در این محور امشب افزایش قابل توجهی دارد.

•محور کرج – چالوس: از اوایل صحرگاه امروز بارش برف در این جاده بخصوص در محدوده کندوان آغاز شده که احتمال مسدود شدن این محور برای مدتی محدود دور از انتظار نیست.

•محور تهران ـ قزوین: آسمان این مسیر از تهران تا گلهشر کرج ابری و بدون پدیده خاص تا اواسط روز گزارش شده اما بعد از گلهشر بارندگی باران آغاز می‌شود و تا شهرستان قزوین ادامه دارد .

•محور قزوین ـ رشت: طول مسیر بارندگی گزارش شده که از شهرستان منجیل به بعد حجم بارندگی افزایش یافته و تا شهرستان رشت این شرایط ادامه دارد.

• محور قزوین- زنجان – تبریز:  آسمان این مسیر نیز بارانی گزارش شده که از اواخر روز پس از شهرستان زنجان رفته رفته از حجم بارندگی‌ها کاسته شده و آسمان نیمه ابری می‌شود.

• محور سمنان ـ دامغان: آسمان این مسیر بدون پدیده خاص جوی تا پایان روز گزارش شده اما از اوایل صبح فردا سه شنبه موج جدید بارندگی در منطقه تجربه می‌شود.

• محور بجنورد ـ اسفراین: این مسیر نیز آسمانی صاف تا قسمتی ابری را تجربه می‌کند اما نزدیکی شهرستان اسفراین بارندگی سبک گزارش شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا