خراسان

کاهش ۱۵ درصدی ثبت شرکت‌های تجاری در استان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی عنوان کرد: شرکت‌های تجاری ثبت شده ۱۰۱۵مورد است که این آمار در سال گذشته ۱۳۱۷ مورد بوده و ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عبدالحسین رامشی امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای تحقق دولت الکترونیک گفت: حدود ۳۰ میلیون برگ سند در کشور آرشیو الکترونیک شده که در این حوزه خراسان رضوی پیشروترین استان در کشور به شمار می‌آید. این اقدامات در استان ما در همه سازمان‌ها پیشرو بوده است. 
وی ادامه داد: از ویژگی‌های این برتری می‌توان به راه‌اندازی سامانه ثبت آنی در استان اشاره کرد که با مشارکت دفاتر اسناد رسمی انجام شد و به موجب آن صدور سند مالکیت تک‌برگ ساماندهی شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: سامانه تست شرکت‌ها، سامانه اجرا و آرشیو الکترونیک پرونده‌های املاک نیز از دیگر اقدامات ما برای تحقق دولت الکترونیک در استان بوده که عملیات راه‌اندازی این سامانه اخیر در استان خراسان رضوی در شهر مشهد و شهرستان‌های مجاور آن چون تربت، شاندیز، چناران، بخش احمدآباد و فریمان به پایان رسیده در حالی که در سایر استان‌ها این عملیات تنها در مرکز استان انجام شده است.
رامشی با اشاره به ۲۲ واحد ثبتی فعال و ۹ واحد ثبتی افتتاح نشده در استان خاطرنشان کرد: این ۹ واحد، واحدهایی هستند که چارت سازمانی آن‌ها آماده شده است اما به دلیل نبود بودجه هنوز افتتاح نشده است. این واحدها در شهرستان‌های خوشاب، روداب، فیروزه، رضویه، باخرز، رشتخوار و واحدهای ثبتی مناطق ۶ و ۵ مشهد هستند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با اشاره به واگذاری برخی تکالیف به ادارات ثبت از جمله رسیدگی به درخواست اجرای مهریه تصریح کرد: هدف این امر عدم تمرکز پرونده‌ها در محاکم قضایی بوده است که در سال ۹۵ تنها در بعضی از استان‌ها انجام شده اما هم‌اکنون این امر در سراسر کشور قانونی و اجباری است. 
وی افزود: هجوم این پرونده‌ها نیازمند بازنگری در چارت سازمانی است که نیرو، امکانات و تجهیزات بیشتری می‌طلبد. با توجه به کمبودها در این حوزه، هم‌اکنون در اجرای چارت سازمان ۱۸ نفر وجود دارند ولی حدود ۳۵ نفر نیرو مشغول به کار هستند که از نیروهای واحدهای افتتاح نشده‌ استفاده کرده‌ایم.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی ادامه داد: پیش از این قانون دادگاه‌های خانواده با شعب متعدد پاسخگو بودند اما ما تنها با دو شعبه مشغول به این کار هستیم. با این وجود پیشرفت خوبی در رابطه با تشکیل و مختومه شدن پرونده‌های اجرای مهریه داشته‌ایم.
رشد ۳ درصدی صدور اسناد مالکیت در استان از ابتدای سال ۹۶
رامشی در خصوص عملکرد این اداره کل در سال ۹۶ تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا امروز جمع اسناد مالکیت صادره ۷۴ هزار و ۸۷۰ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۳ هزار مورد بوده، ۳ درصد افزایش داشته است. کل اسناد مالکیت صادره کاداستر یعنی سند تک‌برگ ۷۱۳ مورد بوده که نسبت اسناد مالکیت صادره با اسناد دفترچه‌ای موجود، حدود ۴۰ درصد است. تا امروز حدود ۲ میلیون سند تک‌برگ در استان صادر شده است.
وی در خصوص هزینه‌های تهیه سند عنوان کرد: هزینه تهیه خود سند تک‌برگ ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. اگر در سامانه ما، نقشه ملک موجود باشد، صدور سند دو روز زمان می‌برد؛ در غیر این صورت باید تعیین وقت شود و نقشه‌برداری صورت گیرد که این امر نیز عموما ۱۵ روز زمان می‌برد. البته بعضی واحدهای ثبتی طی یک هفته اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
رامشی با بیان اینکه مشکل ما بیشتر واحدهای ثبتی خود مرکز استان است که نقشه‌ای نداشته باشند، گفت: چراکه تعداد نقشه‌برداران استان کم است. با این حال با سیاست‌های در پیش گرفته مدت زمانی که نسبت به صدور سند یا پاسخ استعلام صرف می‌شود، از ۷ روز به ۴۸ ساعت کاهش یافته است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تعداد پاسخ‌ها و استعلاماتی که به دفاتر اسناد رسمی استان طی سال ۹۶ شده است، ۶۵ هزار مورد بوده که ۵۰ هزار مورد آن منجر به ثبت خلاصه معامله و ارسال به اداره ثبت شده است. نسبت به سال گذشته ۱۱ درصدپاسخ استعلامات و ۶٫۵ درصد ثبت معاملات در استان افزایش داشته است.
افزایش ۳ درصدی پرونده‌های اجرای مهریه در استان از ابتدای سال 
وی در خصوص تشکیل پرونده‌های اجرایی در همین مدت زمان بیان کرد: ۳۳۳۲ پرونده تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۵۵۰ پرونده بوده، ۳ درصد افزایش داشته است و به خاطر مصوبه برنامه ششم افزایش بیشتری در پرونده‌های اجرای مهریه نیز پیش رو خواهیم داشت چون دادگاه‌ها دیگر پرونده مهریه را نمی‌پذیرند. 
رامشی ادامه داد: شرکت‌های تجاری ثبت شده ۱۰۱۵مورد است که این آمار در سال گذشته ۱۳۱۷ مورد بوده و ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین ۳۸ تعاونی ثبت شده که در سال گذشته این تعداد ۳۷ تعاونی بود. تعداد موسسات تجاری و  غیرتجاری ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۷ مورد بوده است که نسبت به ۱۶۸ موسسه ثبت شده در سال گذشته، ۹ درصد افزایش داشته است.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه شمیم برای ایجاد شبکه ملی یکپارچه املاک تاکید کرد: این سامانه کل کشور را تحت پوشش قرار داده و بر دو محور استوار است. قبل از آن که شبکه شمیم فعال شود، اگر از یک زمین کشاورزی، هکتاری نقشه‌برداری می‌شد، اختلاف در هر برداشت حدود ۳ تا ۵ متر بود ولی دقت این دستگاه به قدری است که اختلاف را به سانتیمتر رسانده است.
رامشی تصریح کرد: در سند تک‌برگ تمام مشخصات طول و عرض جغرافیا به اضافه موقعیت ملک تعریف شده و سند مالکیت صادر می‌شود که سند مالکیت تک‌برگ دارای ۴ کد رمز است که از جعل و کلاهبرداری جلوگیری می‌کند زیرا معضل اسناد قبلی امکان بالای جعل در آن‌ها بود و حال با گذشت یک سال از صدور این اسناد، حتی یک مورد نیز جعل گزارش نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 3 =

دکمه بازگشت به بالا