خراسان

کاهش ۸ درصدی صادرات خراسان رضوی/زعفران مهم‌ترین کالای صادراتی

مسعود عاطفی

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: میزان صادرات خراسان رضوی در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۸ درصد از نظر ارزش کاهش داشته است.

مسعود عاطفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: بر اساس آمار کارشناسی گمرک خراسان رضوی میزان صادرات از پایانه‌های مرزی این استان در 4 ماه ابتدایی امسال 657 هزار تن و با ارزش 509 میلیون دلار است.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از نظر وزن 5 درصد و از نظر ارزش دلاری 8 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک خراسان رضوی بیان کرد: از ارزش صادرات غیرنفتی استان برای امسال 5 میلیون و 110 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 18 میلیون و 389 هزار دلار از بازارچه‌های مرزی دوغارون و باجگیران بوده است.

عاطفی در ارتباط با میزان واردات خراسان رضوی در 4 ماهه ابتدایی امسال، بیان کرد: میزان واردات استان 158 هزار تن و با ارزش بالغ بر 119 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن و ارزش 7 و 6 درصد کاهش داشته است.

وی تراز تجاری را یکی از شاخصه‌های مهم در ارزیابی بازرگانی خارجی دانست و خاطرنشان کرد: تراز بازرگانی خارجی خراسان رضوی در 4 ماهه ابتدایی امسال 381 میلیون دلار مثبت است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در ارتباط با عمده محصولات صادراتی خراسان رضوی در 4 ماهه ابتدایی امسال، بیان کرد: زعفران در بسته بندی‌های بیش از 30 گرم، زعفران در بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرم، کف پوش‌های غیر مخملی باف، رب گوجه فرنگی و سایر تخم پرندگان با پوست مهم‌ترین محصولات صادراتی استان در طول 4 ماهه ابتدایی امسال است.

عاطفی ادامه داد: همچنین عمده اقلام وارداتی خراسان رضوی به ترتیب پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده، سایر مخلوط‌های گندم، برنج نیمه سفید شده، کامل سفید شده و حتی صیقلی و براق و کنجد حتی خرد شده هستند.

وی در ارتباط با کشورهای شریک تجاری با خراسان رضوی، اظهار داشت: افغانستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی و عراق به ترتیب مهم‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی خراسان رضوی و امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان و جمهوری کره مهم‌ترین کشورهایی هستند که تجار ایرانی از آنها محصولات مختلف را وارد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا