مشهد

کرونا تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد را افزایش داده است

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کرونا نه‌تنها موجب کاهش تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد نشده بلکه این تعداد را از یک هزار و ۵۰۰ نفر در ترم دوم سال تحصیلی گذشته به ۱۵ هزار دانشجو در این ترم تحصیلی رسانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، جواد علمایی ظهر امروز در حاشیه بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد دانشجویان خارجی پس از شیوع ویروس کرونا نه‌تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش چشمگیری نیز داشته است به‌طوری‌که در ترم تحصیلی گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو به ۹ هزار و ۸۰۰ افزایش‌یافته بود.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در ترم تحصیلی جاری نیز این تعداد بیشتر از ترم گذشته بوده و یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی ترم دوم سال تحصیلی قبل به ۱۵ هزار دانشجو رسیده است.

وی تأکید کرد: با هماهنگی انجام‌شده توسط معاونت‌های موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت امور بین‌الملل علاوه بر ارتقای علمی دانشجویان خارجی مسئله آموزش زبان فارسی و ارتقای آن در میان دانشجویان نیز در دستور کار قرار دارد.

علمایی  با اشاره به ویروس کرونا و برگزاری مجازی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید گفت: اگر یک دانشجوی رشته فنی دروس عملی خود را به‌صورت حضوری نگذراند علاوه بر اینکه هزینه اخذشده از وی برای واحد عملی است این موضوع را نیز به وجود می‌آورد که دانشجو از نزدیک نمی‌تواند با نحوه استفاده از تجهیزات و امکانات رشته مرتبط آشنایی پیدا کند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تصمیم بر برگزاری کلاس‌ها به‌صورت عملی است چون باید صلاحیت علمی دانشجو حفظ شود به همین منظور با برنامه‌ریزی انجام‌شده دانشجویان در مناطق زرد و آبی به گروه‌های کوچک تقسیم‌شده و در ۳ روز متوالی به‌صورت گروه‌های جداگانه تعداد کل جلسات واحد عملی را می‌گذرانند و پس‌ازآن آزمون اخذ می‌شود.

وی یادآور شد: شاید دانشگاه ازنظر مالی متضرر شود اما مهم این است که دانشجو ضرر علمی نبیند، البته این دستورالعمل برای مناطق قرمز و نارنجی اجرا نمی‌شود.

علمایی بابیان این موضوع که برای اخذ یک‌رشته توسط یک واحد دانشگاهی ۲ راه وجود دارد، تصریح کرد: یک‌راه سخت دادن رشته توسط سازمان مرکزی به واحدهای دانشگاهی است که باید تأییدیه آن از وزارت علوم اخذ شود و این تأییدیه نیز منوط به داشتن شرایطی همچون هیئت‌علمی مرتبط و تعداد دانشجو برای آن رشته می‌باشد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اعلام فراخوان سال ۹۹ گفت: اگر روسای استان‌ها و واحدها اعلام به نیاز رشته‌ای بر مبنای طالب بودن زیاد دانشجویان یا نیاز یک شهر کنند و هیئت‌علمی موردنیاز آن رشته نیز وجود داشته باشد مذاکرات برای اخذ مجوز رشته انجام می‌شود.

وی بیان کرد: یک‌راه دیگر مدیریت رشته‌ها بوده یعنی به‌جای واحد دانشگاهی، رشته‌ها استانی شود و اگر دانشگاهی دارای رشته خاص بوده و توانایی جذب دانشجو و هیئت‌علمی را نیز داشته باشد آن رشته به واحد دیگری داده نمی‌شود اما اگر پس از مدتی این رشته در این واحد فاقد متقاضی شود امکان انتقال رشته به واحد دیگری که دارای متقاضی است وجود دارد.

علمایی دانشگاه را قوه عاقله کشور به‌منظور حل مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: شهریه ناظر به آموزش است اما غیر شهریه وجه دیگر فعالیت استاد بوده و اساتید دانشگاه باید به ‌جایگاهی برسند که در کنار آموزش برای کشور در حوزه صنعت و رفع مشکلات قدم بردارند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با یادآوری این موضوع که دانشگاه آزاد دولتی نبوده و وابسته به پول نفت و مالیات نیست، تصریح کرد: برای اینکه استاد درآمد خوبی داشته باشد درآمد غیر شهریه‌ای پیشنهادشده که البته دانشگاه نمی‌خواهد از این درآمد برای خود کلاه بدوزد بلکه حل مشکلات کشور و آموزش بدون دغدغه مالی توسط اساتید را مدنظر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا