فرهنگ و هنر

کریستف رضاعی: آهنگساز فیلم باید ذهن کارگردان را بخواند/ موسیقی زندگی‌ام است


   اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کریستف رضاعی

کریستف رضاعی آهنگساز برنده سیمرغ بلورین سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در برنامه «چشم شب روشن» حضور یافت.

 به گزارش خبرآنلاین، کریستف رضاعی با اشاره به اینکه دریافت جایزه موسیقی فیلم برایم لذتبخش بود، گفت: «سال گذشته نیز برای موسیقی فیلم «اژدها وارد می شود» کاندیدا شدم و خیلی خوشحالم که در خانواده سینمای ایران حضور دارم. وقتی سال ۱۹۹۴ به ایران آمدم، موسیقی زندگی ام بود. اولین تجربیات موسیقی با تصویر برایم، تبلیغات بوده است و هنوز هم تبلیغات کار می‌کنم.»

بخش دلی و عاطفی موسیقی مهم تر است

رضاعی در رابطه با این فرض که افرادی که موسیقی را شغل دوم انتخاب می کنند، موفق ترند، عنوان کرد: «نمی دانم کسانی که از آغاز زندگی در راه موسیقی قدم برداشته اند کمتر از کسانی که دیر این اتفاق برایشان می افتد، موفق هستند یا خیر، اما چیزی که برای موسیقی اهمیت دارد، بخش دلی و عاطفی آن است. فکر می کنم اگر مطالعه یا تحصیلاتی در رابطه با ریاضی و منطق داشته باشید، افق گسترده تری از احساسات هنری و منطقی می توانید داشته باشید.»

او ادامه داد: «زمانی که وارد این عرصه شدم، تحصیلات آکادمیک موسیقی نداشتم اما ساز اصلی ام پیانو بود و رفتم سراغ موسیقی باروک و دوره هایی در کنار تدریس های مهندسی گذراندم.»

آهنگسازی برای ۲۰ فیلم بلند

آهنگساز فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» در خصوص کارهای خود توضیح داد: «در زمینه موسیقی فیلم، حدود ۲۰ فیلم بلند کار کردم و علاوه بر این، چند فیلم مستند و کوتاه نیز انجام دادم و سعی کردم تنوع داشته باشم.»

آهنگساز باید ذهن کارگردان را بخواند

رضاعی یادآور شد: «در موسیقی فیلم موضوع جذاب این است که کارگردان با یک ذهنیت موزیکال به سمت شما می آید و بتوانید در خدمت فیلم و کارگردان باشید. همیشه ساخت موسیقی که تصویر داشته باشد برایم یک چالش است، چون خود موسیقی دارای تخیل و تصویر است. بنابراین، باید به عنوان یک آهنگساز فیلم کاملا بتوانید ذهن کارگردان را بخوانید تا بدانید چه می خواهد. هرچه ارتباط نزدیک تر باشد، موسیقی و تصویر بیشتر هماهنگ می شود.»

چگونه موسیقی جاز و راک به موسیقی تصاویری اضافه شد

این موسیقی دان در ادامه افزود: «در فیلم های صامت همیشه موسیقی وجود داشت و حتی در بخش هایی نقش روایت کننده را داشت. زمانی که روایت آمد، موسیقی به نقش اصلی خود رسید که کنار تصویر قرار گیرد. بعضی افراد اصلا آهنگساز موسیقی فیلم نبودند و بیشتر کارشان ارکسترال اما در سبک کلاسیک بود. پس از آن تمام آهنگسازان برجسته آمریکایی از این دست افراد الهام گرفتند تا سبکی برای موسیقی تصویر به وجود بیاورند. به تدریج موسیقی جاز و راک هم به موسیقی تصاویری اضافه شد.»

این آهنگساز با تأکید بر اینکه همیشه تأکیدم هم راستا شدن موسیقی با فیلم است، اظهار داشت: «از زمانی که آهنگساز تصمیم می گیرد برای فیلم موسیقی بسازد باید در خدمت داستان باشد. خلاقیت در موسیقی هدف و محدودیت هایی دارد که نمی توانیم به هر جهتی که خواستیم حرکت کنیم و مدیریت داستان، دیالوگ و مونتاژ و موسیقی را کارگردان باید انجام دهد.»

تجربه همکاری با داریوش مهرجویی

رضاعی با اشاره به استقبال از موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» گفت: «این قطعه آهنگسازی نیست بلکه تنظیم است چون ملودی آن مربوط به آمریکای جنوبی و کشور کوبا است اما تنظیم آن از سازهای کوبه ای و بادی کوبا دور است. این اتفاق برای کاری که با آقای مهرجویی انجام دادم افتاد و ایشان دوست داشتند تم آهنگ را در «نارنجی پوش» انتخاب کنند.»

او در خصوص اینکه به سبک خاصی در موسیقی مانند فولک محدود نشده، توضیح داد: «آزادی زمانی در موسیقی معنا پیدا می کند که به رغم تمام محدودیت هایی که وجود دارد، راه خودش را پیدا می کند و این همان چیزی است که در موسیقی فیلم در تعامل با کارگردان به دست می آید.»

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا