خراسان

کشتی توسعه در استان خراسان رضوی به گِل نشسته است

عبدالله حاتمیان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، استان خراسان رضوی یکی از استان‌های بسیار مهم و استراتژیک در تمام کشور است و مسائل آن به سبب موقعیت راهبردی آن برای همه مردم اهمیت دارد.مجمع نمایندگان خراسان رضوی در حال رایزنی برای بهبود وضعیت این استان بوده‌اند و با بخش‌های کلان دولتی و حکومتی موضوعات مختلف را پیگیری کرده‌اند.

با توجه به اهمیت حوزه نمایندگان خراسان رضوی خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با عبدالله حاتمیان نایب رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

تسنیم: مهم‌ترین موضوعی که هم اکنون در مجلس در جریان قرار دارد لایحه بودجه سال ۹۷ است شما این لایجه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاتمیان: این لایحه دارای قدرت‌ها و ضعف‌هایی است و قوت‌های آن را مجلس تقویت کرده و برای حذف نقاط ضعف نیز برنامه‌ریزی داشته، مهم‌ترین نقطه قوت بودجه سال ۹۷ این است که براساس عملکرد دستگاه‌ها در نظر گرفته شده و به جاهایی که عملکرد نداشته‌اند تخصیص پیدا نکرده و در واقع با توجه به مأموریت دستگاه‌ها تعریف می‌شود که منجر به نقش مثبت کشور شده اما این لایحه نقاط ضعف هم دارد.

نقاط ضعف این لایجه تورم‌زا بودن و سیاست‌هایی است که در حوزه افزایش قیمت حامل‌های انرژی گرفته شده از جمله بخش‌هایی است که سبب به وجود آمدن تورم در جامعه می‌شود البته مجلس در این زمینه مقاومت کرد تا قیمت‌ها بالا نرود و از این جهت تمام قد در حمایت از مردم ایستاده است.

تسنیم: همچنان یک سری مشکلاتی در لایحه بودجه دیده می‌شود؛ به عنوان مثال بودجه‌های مربوط به ساماندهی بافت‌های فرسوده کاهش چشمگیری داشته و یا اینکه میزان بودجه زیارت به اندازه‌ای که باید نیست آیا در این زمینه نمایندگان ورودی داشته‌اند؟

حاتمیان: از دیگر نقاط ضعف لایحه بودجه این است که مجموع بخش‌های عمرانی به کمتر از ۶ درصد رسیده و بودجه جاری و هزینه‌ها در گذر زمان بسیار بالا رفته و در هر مجموعه‌ای هم که هزینه جاری بالا رفته و هزینه عمرانی و سرمایه‌گذاری کم شد باید انتظار آسیب را داشت و ما باید برای آینده سعی بر این داشته باشیم که هزینه‌های جاری کاهش داشته باشند و هزینه‌های عمرانی را افزایش دهیم.

البته سعی بر این شده که برخی از بودجه‌ها بالانس شده و به عنوان مثال اگر بودجه حاشیه شهرها کاهش پیدا کرده باشد دولت برای مهار مهاجرت در جای دیگری هزینه‌ای در نظر گرفته و البته سعی بر این می‌شود که با تعدیل و کار روی لایحه برخی از مشکلات اینچنینی را با توجه به امکانات موجود رفع کرد.

تسنیم: هم اکنون ابقای آقای رشیدیان به عنوان استاندار خراسان رضوی قطعی شده و فکر می‌کنید مزایا و معایب این موضوع برای استان چیست؟ آیا شما فکر می‌کنید که این تصمیم دولت برای استان خراسان رضوی تصمیم خوبی است؟

حاتمیان: با توجه به اینکه بیش از ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین مشهد مقدس و حدود ۴۰۰ هزار نفر بی‌هویت و بی‌شناسنامه در خراسان رضوی و چندگانگی مدیریت در این استان که برخی به مردم امید می‌دهند و برخی امید را از بین می‌برند و سایر کش و قوس‌های دیگر همه و همه در کنار هم مشهد را به یک کانون تبدیل می‌کند و به همین علت مسئولیت استاندار در خراسان رضوی بسیار سنگین است.

در بسیاری از استان‌های دیگر استانداران مدیران کل را بر اساس عملکرد آنها انتخاب می‌کنند اما در خراسان رضوی این اتفاق رخ نمی‌دهد چراکه چندین مرجع باید در مورد عزل و نصب‌ها نظر خود را ارائه دهند و حتی گاهاً در مورد یک مدیر جز در یک شهرستان هم برخی از حاشیه‌ها به وجود می‌آید که در نهایت در این میان چیزی که آسیب می‌بیند عملکرد مدیران کل و سایر مدیران است.

باید در نظر داشت که با توجه به توزیع اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ارتقا وضعیت روستاها خراسان رضوی بعد از سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان بوده و این در حالی است که در همین استان، قابلیت‌هایی مانند ورود ۲۷ میلیون نفر گردشگر در سال ارتباط با کشورهای مختلف، وجود معادن و سایر مواردی از این دست وجود دارد که در عمل هیچ کدام از آنها نمی‌تواند مشکلات موجود را رفع کند و این چالش‌ها به صورت روزافزون افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال در همین شهرستان کوچک ما یعنی درگز در ۱۰ سال اخیر ۱۶ درصد مهاجرت اتفاق رخ داده و علت آن این است که ما مدیریت کلان نامناسبی در استان خراسان رضوی داریم کما اینکه ممکن است استانداران ما بسیار قوی باشند.

در نظر بگیرید وقتی در حاشیه شهر مشهد مقدس یک بیمارستان ۵۶۰ تختخوابی احداث می‌کنند یعنی در چند شهر می‌توانند بیمارستان ۶۰ تختخوابی راه بیاندازند؟ این به این معنی است که در زمانی سوءمدیریت رخ داده که مردم از شهرهای کوچک آمده‌اند؛ در حاشیه شهر مشهد به صورت ساماندهی نشده زندگی کرده‌اند و حالا تنها برای رفع مشکلات درمانی آنها باید یک بیمارستان ۵۶۰ تختخوابی احداث شود یا از هزار مسجد و دریای عمان آب به این شهر آورده شود و برای مشکلات امنیتی آنها نیروهای انتظامی استخدام شوند.

با ادامه همین روند شهرهای کوچک پیش پای مشهد ذبح می‌شوند؛ مهاجرت و بیکاری‌ها روزافزون می‌شوند و ما در بسیاری از استان‌ها این سطح از ضعف عملکرد را نمی‌بینیم و نیروهایی علاقه‌مند و عاشق کار به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

در استان خراسان رضوی کسی که بخواهد براساس روحیه ایثارگری خود کار انجام دهد فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما کسی هم که قصد کار کردن نداشته باشد شاید هر ۶ سال یک بار هم مؤاخذه‌ای از وی صورت نگرفته و کسی از او در مورد عملکردش سؤالی نپرسد؛ به محض اینکه به یک مدیرکل فشار وارد شود پناه به چند جای خارج از دولت می‌آورد و هر کس برای خودش یک حاشیه امن تصور کرده؛ البته این موضوع منافی عملکرد بسیار خوب برخی از مدیران کلی که ایثارگرانه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند نیست اما ممکن است همان تعداد انگشت‌شماری که وظایف خود را انجام نمی‌دهند عملکرد سایر مدیران را زیر سؤال ببرد.

تسنیم: البته من هنوز پاسخ سؤالم را نگرفتم؛ به نظر شما ابقای استاندار فعلی خراسان رضوی به نفع استان است یا به ضرر؟

حاتمیان: در مورد تغییر پیدا کردن استاندار نمی‌توان به صراحت حرفی زد اما باید در نظر داشت که خراسان رضوی استانی است که کشتی توسعه‌اش به گل نشسته و نیاز به یک ناخدای توسعه محور و اقتصاد محور دارد.

اگر بخواهم در صحبتی کوتاه تمام منظور خودم را بیان کنم باید بگویم استاندار خراسان رضوی باید در همه جهات در حد اعلی و کمال توانمندی و دانایی باشد؛ در حوزه اقتصادی امنیت، گردشگری و سایر موارد از این دست بسیار توانمند بوده و ۱۰ برابر استانداران سایر استان‌ها دارای قدرت و توانایی داشته باشد بنده به شخصه توسعه استان خراسان رضوی را ضعیف ارزیابی می‌کنم و لازم است که دوستان با همگرایی، هم اندیشی و تلاش خود را افزایش دهند چراکه با تداوم روند کنونی ما ره به جایی نمی‌بریم.

تسنیم: در جلسه‌های مختلف از شورای اداری گرفته تا همین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که اخیرا با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد در مورد مسئله بحران آب حرف‌های زیادی گفته شد و مسئولان استانی تأکید بسیار دارند که در بودجه سال آینده و سال‌های بعد حتما برای طرح انتقال آب از دریای عمان و هزار مسجد به خراسان رضوی مبلغی در نظر گرفته شود آیا رایزنی در این زمینه انجام شده است؟

حاتمیان: طرح اصلی این موضوع ایراد دارد؛ در مشهد ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه آب از کشف رود می‌گذرد که می‌توان با تصفیه آن از این آب برای مصارف کشاورزی استفاده کرده و از آب مورد استفاده در بخش کشاورزی برای مصارف خانگی استفاده کرد؛ ما متأسفانه مانند افراد بحران‌زده برای حل یک مشکل یک مشکل دیگر هم به موضوعات اضافه می‌کنیم.

درست است که اعتبار بخش آب برای خراسان رضوی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و بسیار ناچیز بوده و در استان‌هایی مانند خوزستان بودجه بخش آب آنها چند هزار میلیارد تومان است و حالا مجال پرداختن به این مسئله که توزیع اعتبارات میان استان‌ها ناعادلانه است وجود ندارد اما این مسئله که ما از جای دیگر برای مشهد آب بیاوریم دیگر فاجعه است.

اگر ما در خراسان رضوی به مشکلات آب برمی‌خوریم به علت ضعف در مدیریت است و باید گفت که به جای بحران آب ما بحران مدیریت داریم همین حالا ما در شهرستان درگز ۱۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان داریم و سالانه چندین هزار متر مکعب آب از همین مرزها خارج شده و به سمت کشور همسایه می‌رود که باید آنها را مدیریت کرد و یا اینکه در سیستم‌های انتقال آب سنتی بخش زیادی از آب هدر رفته و با این حال ما باز هم در مورد بحران کم آبی صحبت می‌کنیم.

تسنیم: با توجه به اینکه شما نایب رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی هستید برای توسعه این بخش چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

حاتمیان: یکی از اقدامات بسیار مهمی که در حوزه فرش انجام شده گنجاندن این محصول در اعتبارات طرح توسعه ملی است و کسانی که قصد دارند در صنایع بافت فرش ورود داشته باشند می‌توانند در حوزه روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر سرمایه‌گذاری کرده و سود تسهیلات آنها در مناطق مرزی ۴ درصد و در سایر مناطق متوسط ۶ درصد است و یک تا ۲ سال تنفس داشته و بعد از آن ۵ ساله بازپرداخت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا