ایران

“کشکان” بزرگ‌ترین پل تاریخی ایران فرو ریخت + تصاویر‌

مادر پل‌های تاریخی ایران در حسرت اعتبار ماند

کشکان

طاق پل تاریخی “کشکان” مادر پل‌های تاریخی ایران فروریخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، طاق «پل کشکان» مادر پل‌های تاریخی ایران براثر وزش باد و باران فروریخت.

محمد رضا اسدی معاون میراث فرهنگی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه یکی از طاق‌های الحاقی پل کشکان که مربوط به دوره قاجار بوده دچار ریزش شده است اظهار داشت: این طاق الحاقی که در دوره قاجار با مصالح خیلی ضعیفی ایجادشده بود و نیم متر از عرض آن باقی‌مانده بود روز گذشته براثر باد و بارندگی فروریخت.

وی به قدمت پل تاریخی کشکان اشاره کرد و افزود:  این پل در زمان قاجار نیز مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است.

معاون میراث فرهنگی استان لرستان عنوان کرد: این طاق الحاقی قابلیت مرمت نداشت و معمولاً این مدل طاق باید خط و شکل اصلی‌اش به لحاظ هندسی پابرجا باشد تا بتواند باری را که به آن وارد می‌شود نگه‌داری  کند.

وی بیان کرد: این طاق شکسته بود و نمی‌توانست مرمت انجام شود چراکه باید بازسازی سبکی انجام می‌شد؛ با توجه به اینکه برای ثبت جهانی اثر تاریخی و فرهنگی اسکن لیزر شود.

این در حالی است که بهاروند کارشناس ناظر پل تاریخی کشکان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم خبر ریزش پل کشکان در فضای مجازی را تکذیب کرد و گفت:  این پل اکنون سالم است و هیچ‌گونه ریزشی نداشته است.

وی افزود: با شنیدن این خبر، یکی از کارشناسان از پل بازدید کرد و عکس‌های ارسالی وی از وضعیت پل کشکان سالم بودن پل را نشان می‌داد.

                                                                                                                         بعد از ریزش

ریزش این پل تاریخی در حالی است که خبرگزاری تسنیم بارها در گزارش‌هایی با عنوان «“کشکان” بزرگترین پل تاریخی ایران در آستانه ریزش/ مادر پل‌های تاریخی در پیچ‌و‌خم مرمت» «کَشکان؛ مادر پل‌های تاریخی ایران در آستانه ریزش و تخریب» خطر ریزش این پل را هشدار داد.

پل کشکان
پل کشکان با طول 320 متر، عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل 23.20 متر، ارتفاع بالاترین نقطه 26 متر و کوتاه‌ترین قسمت آن 10 متر به عنوان طولانی‌ترین و عظیم‌ترین پل تاریخی ایران در 50 کیلومتری جنوب خرم‌آباد و بخش دوره چگنی بر روی رودخانه کشکان در مسیر باستانی شاپور خواست به طرهان قرارگرفته است.

پل کشکان بیش از هزار سال قدمت دارد و به شماره 355 در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌ و در فهرست موقت ثبت آثار جهانی است.

قدمت مادر پل‌های تاریخی ایران به قرن چهارم هجری برمی‌گردد و جزو سه پل تاریخی کشور است که کتیبه دارد؛ کتیبه این پل به‌اندازه 106 در 92 و با خط کوفی برگ‌دار در هفت سطر و با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» شروع‌شده است.

قدمت 1000 ساله پل تاریخی کشکان

برای ساخت این پل تاریخی از مصالحی مانند سنگ، گچ و آجر استفاده‌شده و پایه‌های این پل از سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده ساخته‌شده است؛ این پل با قدمتی بیش از هزار سال دارای 12 طاق پل بوده اما اکنون 4 دهنه از این طاق پل‌ها تخریب‌شده و مابقی طاق پل‌ها همچنان پابرجاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا