جهان

کلینتون: نظرات سندرز در رابطه با ایران ساده‌لوحانه است

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

کلینتون: نظرات سندرز در رابطه با ایران ساده‌لوحانه است/ سندرز: باید به سمت عادی‌سازی روابط با تهران پیش برویم

«هیلاری کلینتون» از نامزدهای حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، پیشنهادات رقیب هم‌حزبی‌اش «برنی سندرز» برای عادی‌سازی روابط با ایران و همکاری تهران و ریاض در نبرد علیه داعش در سوریه را ساده‌لوحانه و خطرناک نامید.

به گزارش فارس، «هیلاری کلینتون» از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پایان سال ایالات متحده، نظران رقیب دموکرات خود «برنی سندرز» درباره ایران را «ساده‌لوحانه و خطرناک» برشمرد.

نشریه «فارین پالیسی» در یادداشت خود به موضع هیلاری کلینتون و کارکنان کمپین انتخاباتی وی اشاره می‌کند که در انتقاد از نظرات سیاست خارجی نزدیکترین رقیب هم‌حزبی‌اش برنی سندرز از هیچ انتقادی کوتاهی نمی‌کنند و او را «غیرقابل انتخاب» می‌نامند، مستقل از اینکه کدام نامزد جمهوری‌خواه در حزب رقیب برنده نهایی باشد.

دو تن از کارکنان کمپین هیلاری کلینتون، روز گذشته (پنجشنبه)، اظهار نظر «برنی سندرز» در گفتگوی یکشنبه شبش با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» را بهانه قرار دادند تا به سندرز بتازند.

«باب فالن» نظرات سندرز در سیاست خارجی را به «کاریکاتوری که جمهوری‌خواه‌ها می‌کشند درباره اینکه دموکرات‌ها دنیا را چطور می‌بینند» تشبیه کرد. برنی سندرز در اظهار نظر اخیرش درباره ایران پیشنهاد داده بود باید «با شدتی که می‌توانیم» در راستای عادی‌سازی روابط با تهران حرکت کنیم.

فالن در ادامه گفت: «می‌توانم با حاشیه امنی پیش‌بینی کنم که جمهوری‌خواه‌ها عاشق این خواهند بود که با کسی مناظره کنند که فکر می‌کند باید با سرعت هرچه تمام‌تر به سمت روابط گرم‌تر با اصلی‌ترین پشتیبان تروریسم یعنی ایران، حرکت کرد».

دیدگاه فالن یادآور حملاتی است که شخص هیلاری کلینتون در سال 2007 علیه «باراک اوباما» به راه انداخت و اوباما را به خاطر «پیشنهاد دیدار بدون قید و شرط با رهبران کوبا، کره شمالی و ایران»، «ساده لوح» خوانده بود.

امروز خانم کلینتون، با ستایش توافق هسته‌ای با ایران و تلاش برای کسب اعتبار از آن با ادعای کمکی که برای کسب این دستاورد انجام داده، دیدگاه متفاوتی را مطرح می‌کند.

«جیک سولیوان» مشاور ارشد کلینتون در ادعایی مشابه، کمک‌های وی «در رسیدن به دیپلماسی که بستری بود برای توافق هسته‌ای که در جولای 2015 به دست آمد» را یادآوری می‌کند. وی مستقیم به سندرز اشاره می‌کند و پیشنهاد وی برای شدت بخشیدن به روند عادی‌سازی روابط با ایران را «نه تنها شکستن ضوابط اوباما» بلکه «شکست دیدگاه دیپلماسی مسئول و میانه‌رو که برای ایالات متحده سودآور بوده» ارزیابی می‌کند.

از سوی دیگر برنی سندرز و دسیارانش، حملات را کنار زده و بر این باورند که رای‌دهندگان مقدماتی حزب دموکرات، کلینتون را به عنوان کسی که از جنگ عراق و افغانستان و دخالت نظامی ایالات متحده در سوریه پشتیبانی کرد، بیش از حد «جنگ طلب» می‌بینند.

در بیانیه منتشر شده روز سه‌شنبه کمپین انتخاباتی برنی سندرز آمده است که سناتور سندرز در واکنش به این اظهارنظر که درباره امور مربوط به روابط خارجی «وزیرخارجه پیشین، خانم کلینتون از سناتور سندرز باتجربه‌تر است» به رای مخالف خود به جنگ عراق اشاره می‌کند و «قضاوتش در مورد یک مسئله مهم سیاست خارجی را به مراتب برتر» از تصمیم خانم کلینتون توصیف می‌کند.

معادلات انتخاباتی ایالات متحده از رشد هراس کمپین کلینتون از برنی سندرز خبر می‌دهد بخصوص که در حال حاضر سندرز، کلینتون را در هر دو ایالت «آیوا» و «نیوهمپشایر» شکست داده است. روز سه‌شنبه، نظرسنجی «سی‌ان‌ان/دابلیواِم‌یوآر» از برتری گسترده سناتور مستقل ایالت ورمونت (سندرز) نسبت به نامزد دموکرات (کلینتون) حکایت داشت. 60 درصد از رای‌دهندگان احتمالی از سندرز پشتیبانی می‌کنند در حالیکه تنها 33 درصد طرفدار کلینتون هستند. روز پنجشنبه (دیروز) نتایج همین نظرسنجی در ایالت آیوا از برتری 8درصدی سندرز خبر داد. برنی سندرز در این ایالات با کسب 51 درصد آرا در برابر رای 43 درصدی کلینتون پیش افتاد.

در پاسخ، هیلاری کلینتون که همچون دستیارانش تصور می‌کند در سیاست خارجه و امنیت ملی نسبت به رقیبش برتری دارد، با اشاره به نظرات سندرز درباره ایران و گسترده‌تر از آن، خاورمیانه، به وی می‌تازد.

 پیشنهاد برنی سندرز که گفته بود عربستان سعودی و ایران می‌توانند با هم در مبارزه با داعش همکاری کنند، دست‌مایه بیانیه روز سه‌شنبه هیلاری کلینتون شده است که امضای 10 دیپلمات ارشد آمریکایی و مقامات رسمی امنیت ملی پای آن خودنمایی می‌کند. خانم کلینتون در بیانیه‌اش آورده که «همین‌طور که ما بر تنش‌زدایی شیعه-سنی تاکید می‌کنیم، استدلال او (سندرز) مبنی بر لزوم همکاری ایران و عربستان _دو دشمن سرسخت_ در عملیات نظامی در قالب یک ائتلاف نظامی تنها گیج‌کننده است».

کمپین کلینتون با انتشار ویدیویی در روز پنجشنبه که ستاره‌اش جیک سولیوان بود اشاره می‌کند که ایران «به دنبال نابودی اسراییل است». سولیوان می‌افزاید «خانم کلینتون از دیپلماسی با ایران حمایت می‌کند. ولی روابط عادی با ایران حالا؟ پرزیدنت اوباما ازین ایده پشتیبانی نمی‌کند، خانم کلینتون ازین ایده پشتیبانی نمی‌کند و اصلا شفاف نیست که چرا سناتور سندرز آنرا پیشنهاد داده است».

کلینتون در کمپینش در ایالت آیوا، شخصا به سندرز به خاطر پیشنهادش برای توسعه نیروی نظامی ایران در سوریه برای مبارزه با داعش تاخت و گفت «این مثل اینست که از کسی که عمدا حریق ایجاد می‌کند بخواهیم آتش‌نشان باشد» و سپس با کنایه افزود «گاهی می‌تواند اینطور به نظر برسد که او واقعا فکر نمی‌کند».

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا