جهان

کلینتون و ترامپ در کورس نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

 

ترامپ هیلاری

هیلاری کلینتون، با پیروزی‌های روز گذشته، در انتخابات درون‌حزبی اعلام پیروزی کرد و باراک اوباما نیز به وی تبریک گفت اما برنی ساندرز، رقیب وی، هنوز به نبرد ادامه می‌دهد، اگرچه تقریباً قطعی است که رقابت نهایی بین ترامپ و کلینتون خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تمام نامزدهای حزب جمهوری‌خواه پس از نمایش قدرتمندانه دونالد ترامپ، میلیاردر نیویورکی، در انتخابات مقدماتی از عرصه کنار کشیدند و وی از هفته‌ها پیش به‌عنوان نماینده جمهوری‌خواهان در انتخاباتی که قرار است اواسط آبان ماه برگزار شود، برگزیده شده است.

اما در سوی دیگر میدان، هیلاری کلینتون، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، توانست بخش اعظمی از رأی دهندگان را در انتخابات روز گذشته شش ایالت به خود اختصاص دهد. در کالیفرنیا که مهمترین ایالات انتخابات روز گذشته بود تاکنون پس از شمارش 61 درصد آراء، کلینتون حائز 57.4 درصد آراء و ساندرز 41.6 درصد آراء بوده‌اند. در دومین ایالت مهم روز گذشته یعنی نیوجرسی کلینتون 63.3 درصد و ساندرز 36.7 درصد آراء را کسب کردند.

در چهار ایالت دیگر شامل داکوتای شمالی،‌ نیومکزیکو، مونتانا و داکوتای جنوبی، دو ایالت آخر به ساندرز رأی دادند که با توجه به ترکیب جمعیتی و توزیع نمایندگی‌های حزبی نتوانستند امید چندانی برای این سناتور سوسیالیست و سرسخت پدید آورند.

هدف از انتخابات مقدماتی و انتخابات انجمن‌های حزبی چیست؟

آمریکایی‌ها با استفاده از این دو روش نامزدهای مورد نظر حزب‌شان را در هر ایالت انتخاب می‌کنند، فرآیندی که تا پیش از ماه جولای و کنگره احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه ادامه خواهد داشت. این مدل‌های انتخاباتی در طول زمان به وجود آمده‌اند و در قانون اساسی آمریکا اشاره‌ای به آنها نشده است و شامل تعیین گرایشات هیأت‌هایی است که قرار است یک ایالت را در کنگره حزبی که کاندیدای نهایی در آن انتخاب خواهد شد، نمایندگی کنند.

وضعیت آرایش کنونی نماینده‌های حزبی چگونه است؟

نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای برنده شدن در انتخابات درون‌حزبی باید اکثریت 2340 نمایندگی را در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان کسب کنند. نامزد حزب دموکرات نیز باید اکثریت را در 4132 نمایندگی در کنوانسیون ملی دموکراتیک کسب کند.

مجموع تعداد نمایندگی‌ها شامل آنهایی است که وعده حمایت از فرد خاصی را داده‌اند یا هنوز خود را متعهد نکرده‌اند. حزب ایالتی مشخص می‌کند که در داخل ایالت مذکور چه‌تعداد از این دو نوع نمایندگی وجود داشته باشد. جدول‌های زیر مواردی که از انتخابات مقدماتی یا انجمنی برای انتخاب نمایندگی‌های یک ایالت یا منطقه در کنوانسیون ملی استفاده می‌شود، و آرایش این نمایندگی‌ها تا زمان حاضر را نشان می‌دهند.

 

نظرسنجی‌ها می‌گویند کلینتون رئیس‌جمهوری آتی است

جدیدترین نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهند که 46 درصد از رأی دهندگان احتمالی از کلینتون حمایت خواهند کرد، 35 درصد گفته‌اند به ترامپ رأی خواهند کرد و 19 درصد نیز اعلام کرده‌اند که هیچ‌یک از کاندیداها را مورد حمایت قرار نخواهند داد.

ترامپ در اواخر اردیبهشت توانست به کلینتون نزدیک شده و انتظارات حاکی از این بودند که احتمالاً در انتخابات اواسط آبان رقابت نزدیکی بین دو کاندیدا در جریان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا