خراسان

گذر از هفت‌خان رشته پزشکی!

رویای تحصیل در رشته پزشکی همواره ذهن بسیاری از داوطلبان کنکور را درگیر می‌کند و همین عامل باعث شد که امسال ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان آزمون سراسری در رشته علوم تجربی بایکدیگر به رقابت بپردازند و با وجوداینکه شاید بسیاری از آنان می‌دانستند در رشته پزشکی قبول نمی‌شوند، اما شانس خود برای ورود به این رشته امتحان کردند.
این روزها، روزهای پرالتهابی برای داوطلبان کنکور و خانواده‌های آن‌ها است اما در میان این تب‌وتاب انتخاب رشته، نبض داوطلبان تجربی برای رسیدن به رشته پزشکی تندتر می‌زند.
انتخاب رشته تحصیلی پزشکی به خاطر ه جایگاه اجتماعی و درآمد بالای این رشته  و مفید و ضروری بودن آن برای جامعه حایز اهمیت است.
دانشجویان رشته پزشکی باید پنج دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی کارورزی بالینی و کارورزی را بگذارند. دانشجویان این هفت سال را از لحظه ورود به دانشگاه تا بازار کار را با مشاهده جسد، شب‌های امتحان سخت، کشیک‌های بیمارستان و … تجربه می‌کنند. 
خبرگزاری ایسنا به بهانه روز پزشک به سراغ دانشجویان رشته پزشکی  رفته تا از حال و هوایی که آنان در این هفت سال، از لحظه ورود به دانشگاه تا بازارکار می گذارنند، جویا شود.
عشق به انسان، لازمه‌ی هر دانشجوی پزشکی است
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، رضا نامدار، دانشجوی پزشکی اهل خراسان شمالی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحصیل می‌کند، می‌گوید: قبل از اینکه وارد این رشته بشوم، زمانی که به پزشک مراجعه می‌کردم، با خودم تصور می‌کردم که پزشکان با ویزیت‌های چنددقیقه‌ای، پول‌های کلان درمی‌آورند. اما وقتی وارد این رشته شدم، شب‌های امتحان‌های سنگین و سخت، محیط ناخوشایند بیمارستان و کشیک‌های شبانه را تجربه کردم  و متوجه شدم که حق پزشکان است تا چنین درآمدی داشته باشند، چون زندگی خود را وقف مردم می‌کنند.
 
وی ادامه دمی دهد: من در دوران دبیرستان با رشته پزشکی آشنایی چندانی نداشتم، اما زمانی که با عنوان این رشته وارد دانشگاه شدم، حس بهتری نسبت به آن پیدا کردم و با جذابیت‌های این رشته بیشتر آشنا شدم.
نامدار اظهار می‌کند: کار بسیار زیبایی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام داد، این بود که دانشجویان ورودی جدید را به تیم‌های مختلف تقسیم کرد و تمام بخش‌های دانشگاه را به آن‌ها نشان داد که شاید هیجان‌انگیزترین بخش آن دیدن جسد در اتاق تشریح بود و من آنجا فهمیدم که پزشکی به چه معناست. جالب است که بدانید اکثر دانشجویان در این اتاق هیچ استرسی نداشتند. 
بی‌انگیزگی دانشجویان با دروس نامرتبط رشته پزشکی 
این دانشجوی پزشکی تصریح می‌کند: سیستم آموزشی دانشکده پزشکی چندان مطلوب نیست به‌طوری‌که دانشجو باانگیزه‌های زیادی وارد این رشته می‌شود، دار اما مجبور به خواندن دروسی است که با رشته‌اش مرتبط نیستند که باعث کاهش انگیزه‌ی آنان می‌شود. برخلاف افراد زیادی که گمان می‌کنند، دانشجویان پزشکی درآمد دارند، اینگونه نیست. در دوران دانشجویی  از لحاظ مالی به خانواده وابسته هستند و همه دانشجویان برای کسب درآمد خوب به فکر ادامه تحصیل و مدارج بالاتر پزشکی هستند.
رنج‌ها و مرارت‌های یک دانشجوی پزشکی!

پویا ناصری، یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پزشکی را یک‌رشته فرسایشی می‌داند و بیان می‌کند:  دانشجویی که باانگیزه وارد این رشته می‌شود، کم کم اهداف خود را از یاد می‌برد. دانشجو سال اول تخصص فقط یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. حجم کاری بیمارستان در دوران دانشجویی زیاد است و بعد از ۵ سال و نیم وارد دوره کارورزی می‌شویم و مجوز پزشکی اخذ می‌کنیم که به مدت یک سال و نیم طول می‌کشد و ماهیانه حدود ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنیم. 
آنچه که مردم از رشته پزشکی تصور می‌کنند
وی در خصوص تصورات مردم از رشته پزشکی، ادامه می‌دهد: عده‌ای معتقدند که پزشکی شغل است که ممکن است با بیماری‌ها و آلودگی‌های بسیاری در ارتباط باشید؛ دوره تحصیل در این رشته طولانی است و دانشجویان پس از گذراندن آن باید در مناطق محروم طبابت کنند. شب‌های امتحان پر از استرس بوده  و همه دانشجویان پزشکی تقریبا تمام شب بیدار ماندن را تجربه کرده‌اند. در این ۷ سال عده‌ای درآمدهای پزشکان را برابر با تلاش آنان می‌دانند و اما برخی دیگر میزان درآمد آنان را ناعدالتی اجتماعی تلقی می‌کنند.
 این دانشجوی پزشکی می‌گوید: در اوایل ورود به دانشگاه، بین خود دانشجویان رقابت بیشتری  وجود دارد و  دانشجویان رشته پزشکی نوعی حس برتری نسبت به دانشجویان سایر رشته‌های مرتبط با پزشکی دارند و البته بقیه رشته‌ها نیز نگاه متفاوتی به ما دارند.
حضور پررنگ دانشجویان پزشکی در فعالیت‌های فوق‌برنامه 
ناصری ادامه می‌دهد: برخلاف تصوری که گمان می‌شود فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در رشته پزشکی کم باشد، اینگونه نیست؛ بلکه دانشجویان پرشور در انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی  و تشکل‌های اسلامی فعالیت می‌کنند و خلائی در این زمینه احساس نمی‌‌شود.
علی صدر که اهل بجنورد است، درباره تجربه‌های روز اول خود در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، می‌گوید: وقتی وارد دانشکده پزشکی شدم، شور و شوق زیادی داشتم، اما چون از شهر دیگری آمده بودم، امور غیردرسی مانند مهارت زندگی را یاد نگرفته بودم و حس غریبی داشتم. 
وی می‌افزاید: رشته پزشکی یک کلاس جداگانه دارد و کسی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کند را با دید دیگری نگاه می‌کنند؛ ولی واقعا این طور نیست. روز معارفه برای اولین بار جسد را در اتاق تشریح دیدم، قبل از آن حس کنجکاوی داشتیم و علاقه‌مند بودم که زودتر کلاس‌ها شروع شود، اما از جسد نترسیدم، اما بودند کسانی که بعد از دیدن جسد غش کردند.
دانشجوی علوم پزشکی مشهد می‌گوید: تعداد دانشجویانی که در کلاس حاضر می‌شوند بیش‌تر از تعدادی است که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری است و یا از سهمیه‌ها استفاده کرده‌اند و یا دانشجویان بین‌المللی هستند که با پرداخت هزینه در کلاس حاضر می‌شوند. دانشجویانی که با پرداخت هزینه‌ها وارد رشته پزشکی می‌شوند، قبل از دانشگاه از تمامی امکانات برخوردار بودند ولی با این اوصاف موفق به کسب رتبه نشده‌اند و اگر دوباره با پول وارد این رشته می‌شوند حق بسیار دیگری را ضایع می‌کنند.
علی صدر سخنانش را با توصیه‌ای برای مردم به پایان می‌برد و خاطرنشان می‌کند: هر شخصی می‌تواند قبل از مرگ خود با انجام کارهای قانونی لازم، جسد خود را وقف فعالیت‌های علمی کند؛ پس از انجام این اقدامات جسد را خاک می‌کنند و از لحاظ قانونی و شرعی هم هیچگونه مشکلی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا