خراسان

گردشگران خارجی در آرامگاه فردوسی مشهد غریبه‌اند/ روابط‌عمومی آرامگاه: آماده اطلاع‌رسانی به مهمانان خارجی هستیم

آرامگاه فردوسی مشهد

گردشگران خارجی در آرامگاه فردوسی مشهد مقدس غریبه هستند اما روابط عمومی آرامگاه معتقد است چنین چیزی صحت ندارد و آماده ارائه اطلاعات به گردشگران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه فردوسی که در ۲۰ کیلومتری شمال شرق مشهد در مجاورت شهر توس و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد، یکی از مکان‌هایی است که به واسطه شهرت جهانی حکیم ابوالقاسم فردوسی مقصد بسیاری از گردشگران خارجی است. هرچند اکثر آن‌ها در مواجهه با شرایط موجود و وضعیت آرامگاه فردوسی و حواشی آن متعجب می‌شوند. این مجموعه و خطه توس سال‌هاست با وجود دستور موکد رهبر معظم انقلاب و تصویب سند ملی آئین‌نامه شورای احیای مجموعه فرهنگی تاریخی فردوسی آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

مجموعه آرامگاه فردوسی

باغ آرامگاه فردوسی که حدود شش هکتار مساحت و یک موزه و کتابخانه دارد، سالانه پذیرای بیش از یک میلیون بازدیدکننده داخلی و خارجی است. موزه در گذشته، چایخانه سنتی و مکانی برای استراحت بازدیدکنندگان بود ولی بعدها در سال ۱۳۶۱ با کشف آثار باستانی در شهر قدیم توس و همچنین اهدای اشیای تاریخی توسط افراد مختلف به موزه مبدل شد. گرچه امروزه با توجهات صورت گرفته آرامگاه و مجموعه موزه از شرایط بهتری برخوردار است اما اکثر کارشناسان، اهل ادب و فرهنگ این خطه مجموعه را درخور شأن فردوسی ندانسته و سعی در آبادانی و توسعه آن دارند، موضوعی که تاکنون محقق نشده است.

گردشگران خارجی متعجب از شرایط

یکی از راهنمایان تور گردشگری می‌گوید: چند هفته پیش یکی از آژانس‌های مسافرتی تهران با بنده هماهنگی انجام داده بود و طی آن پذیرای چند توریست آلمانی در مشهد بودم که به قصد بازدید از حرم امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی به مشهد آماده بودند. در راه رفتن به آرامگاه فردوسی طی صحبت با این دوستان متوجه شدم آنها شاید از من نیز اطلاعات بیشتری در زمینه فردوسی و جایگاه ادبی وی دارند.

وی می‌افزاید: در بدو ورود به آرامگاه اما با نگاه متعجب توریست‌ها به زمین‌های خاکی و شرایط نامساعد ورودی روبه‌رو شدم. از طرفی این گردشگران به دنبال گرفتن اطلاعات بیشتری در زمینه آرامگاه بودند که در بازدید موزه حتی پیگیری من برای گرفتن چندکاتالوگ و بروشور معرفی مجموعه بی‌نتیجه ماند. شاید اگر من همراه آن‌ها نبودم حتی این گردشگران در مجموعه سردرگم می‌شدند چون جزو نگهبان و بلیط فروش و ماموران موزه خبری از راهنما وغیره نبود.

خجالت‌زده میهمانانم شدم

«م» که مهندس شاغل در یکی از پروژه‌های ساختمانی در مشهد تصمیم می‌گیرد گروهی از مهندسان چینی که برای بازدید از مشهد میهمان آن‌ها بوده‌اند را برای بازدید از فردوسی به آرامگاه ببرد. 

وی می‌گوید: از تعجب و سئوالات عجیب و غریب چینی‌ها به دلیل شرایط جاده و مسیر که بگذریم در بدو ورود و خرید بلیط به این دلیل که خود من نیز درباره فردوسی اطلاعات کاملی نداشتم از باجه بلیط فروشی درخواست راهنما و بروشور کردم که با تعجب متوجه شدم خبری از بروشور نیست. وقتی اعتراض کردم- که اگر از توریست خارجی نفری ۲۰  هزار تومان ورودی می‌گیرید حداقل یک راهنمای انگلیسی در اختیار قرار دهید- با بی توجهی و بی تفاوتی مسئول باجه مواجه شدم و حتی وقتی درخواست راهنمای فارسی کردم تا خودم برای آنها توضیحاتی بدهم؛ آن را هم در اختیار من قرار ندادند. در تمام این مدت چینی‌ها با نگاه متعجب شاهد گفت‌وگوی بی‌نتیجه من با باجه بلیط‌فروشی بودند.

آرامگاه آماده خدمت‌رسانی کامل  به خارجی‌هاست

علیرضا خدادادی؛ مدیر روابط عمومی آرامگاه فردوسی ضمن رد این موضوع اظهار داشت: مترجم مسلط و فارغ‌التحصیل رشته باستان‌شناسی در مجموعه آرامگاه در ساعات اداری همیشه مستقر است. از طرفی جزوات معرفی و راهنمای مجموعه نیز به صورت جامع و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در مجموعه موجود است که در صورت مراجعه توریست‌ها و بازدیدکنندگان غیرایرانی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی می‌گوید: کسانی که به همراه توریست‌ها یا به تنهایی مراجعه کرده‌اند احتمال زیاد در ساعات غیر اداری و بعدازظهر مراجعه داشته‌اند کما اینکه دوستان و لیدرهایی که با مجموعه آرامگاه همکاری دارند مطلع هستند که در صورت مراجعه در ساعات غیراداری با تماس و هماهنگی قبلی می‌توانند در خارج ساعت اداری نیز از خدمات فوق استفاده کنند.

خدادادی همچنین اضافه کرد: در مجموعه حتی یک نقال بین‌المللی حضور دارد که به دو زبان فارسی و انگلیسی مسلط است که در صورت مراجعه گروه‌های بازدیدی به اجرای برنامه می‌پردازد.

مدیر روابط عمومی آرامگاه فردوسی همچنین در زمینه ادعاهای انجام شده می‌گوید: این ادعاها غالباً توسط برخی تورهای آماتوری انجام می‌شود که لیدرها و راهنمای آنان تسلط چندانی بر زبان انگلیسی و نیز تاریخ‌شناسی فردوسی ندارد و در زمان حضور در آرامگاه نمی‌تواند رضایت گردشگران را فراهم یا به پرسش‌های آنان پاسخ دهد و متاسفانه اجازه دخالت و همراهی راهنمای مجموعه را هم نمی‌دهند. همچنین برخی شهروندان که به‌صورت شخصی توریست خارجی را در خارج وقت اداری و بدون هماهنگی به آرامگاه  می‌آورند قاعدتاً از عدم حضور راهنما و جزوات راهنما شکایت می‌کنند.

به خانواده‌ها و گردشگران ایرانی خدمات متفاوت ارائه می‌دهیم

خدادادی همچنین در زمینه فعالیت‌های مجموعه آرامگاه فردوسی گفت: با وجود بی‌مهری‌ها و مشکلات و عدم رسیدگی که به مجموعه روا داشته شده تا آن‌جا که امکانات به ما اجاره می‌دهد خدمات گردشگری به بازدیدکنندگان ارائه خواهیم کرد.

خدادادی افزود: چنانچه خانواده‌های ایرانی و گروه‌های بازدیدکننده ایرانی و نیز برگزارکنندگان تورها و برنامه‌های گردشگری  قبل از حضور در آرامگاه با مجموعه هماهنگ کنند برای آنان نیز خدمات راهنمایی و اجرای نقالی را به صورت رایگان هماهنگ و اجرا خواهیم کرد. بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان می‌توانند جهت هماهنگی با روابط عمومی آرامگاه فردوسی ۰۵۱۳۲۶۶۳۸۲۵ تماس حاصل کنند.

حرف آخر

اگرچه مشکلات و کمبودهای مجموعه توس و بی‌مهری و کم‌توجهی مسئولان به این بخش با ظرفیت‌های بالای جذب توریست بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما شاید استقرار استندهای بروشور و کاتالوگ‌های چندزبانه، استقرار راهنما در زمان باز بودن مجموعه و نیز آموزش پرسنل و متصدیان آرامگاه در جهت برخورد مناسب در جهت تکریم گردشگران به ویژه خارجی حداقل اقدام عملی و موثری  باشد که سازمان گردشگری می‌تواند در حوزه آرامگاه فردوسی انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا