خراسان

گردشگران در شاندیز و طرقبه چه اقامتگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند؟

108226t

عضو گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد گفت: ما می‌توانیم در مناطق ییلاقی و داخل باغات با نمونه‌برداری از کشورهای موفق، واحدهای اقامتی تحت عنوان سازه‌های شیشه‌ای و کپسول‌های اقامتی در جنگل‌ها و ییلاق‌ها بدون آنکه وارد تخریب محیط زیست شود ایجاد کنیم.

آرش قهرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بسیاری از افراد متمکن به هتل‌های پنج ستاره منطقه ییلاقی مراجعه نمی‌کنند چنانچه که هتل طرقبه در بسیاری از مواقع خالی می‌ماند و ظرفیت عظیمی که در این هتل ایجاد شده نتوانسته قابلیت ایجاد کند تا مشتری زیادی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک پروژه در حوزه گردشگری برای یک منطقه موفق واقع شود می‌تواند نمونه خوبی برای کارهای بعدی باشد و پروژه‌های اقتصادی پس از آن با این الگو شروع به‌کار کنند و توسعه منطقه‌ای به تدريج  اتفاق بیفتد.

قهرمان با اشاره به زمینه‌های اجتماعی توسعه گردشگری عنوان کرد: تقویت اراده عمومی نهادهای دولتی و غیر دولتی در حمایت از سرمایه‌گذار، تقویت عناصر فرهنگی موثر در جذب گردشگر توسط فرهنگ عمومی جامعه، رفع ابهام در قوانین و قواعد موجود در حوزه گردشگری، ‌رفع قوانین فاقد کارکرد در حوزه گردشگری از جمله سرفصل‌هایی هستند که به توسعه گردشگری می‌انجامند.

عضو گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد ادامه داد: همچنین احساس امنیت سرمایه‌گذاران خرده و کلان، شناسایی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی سرمایه‌گذاری، عدم ورود نهادهای غیرتخصصی در حوزه سیاست‌گذاری‌های گردشگری از دیگر موارد تاثیرگذار بر امر جذب توریست در مشهد است.

وی افزود: زمانی که این بسترها فراهم شود ما طبیعتا انتظار داریم که چشم‌انداز گردشگری در مشهد روشن باشد. درواقع شهروندانی که در یک قلمرو زندگی می‌کنند باید توجه داشته باشند که ورودشان به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری یک خدمت چندگانه به خودشان نیز است، سود مستقیم در قالب ارزش افزوده‌ای که نصیب سرمایه‌ می‌شود به دست می‌آید و بهره غیرمستقیم این است که توسعه گردشگری در این منطقه زمینه اشتغال‌زایی را ایجاد می‌کند.

قهرمان گفت: بسیاری از روستاهای استان ما مهاجرگریز هستند و همواره جمعیت بسیاری از این روستاها به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کرند در حالی که روستای طرقبه و شاندیز در اطراف مشهد از جمله مناطقی بودند که نسبت به قبل جمعیت قابل توجه‌ای پیدا کردند و این امر به دلیل آن بود که ساکنان این منطقه دیدند که علاوه بر ایجاد مشاغلی که انجام گرفته است فضای کسب ‌وکار در منطقه طرقبه و شاندیز نیز روز به‌روز رونق بیشتری گرفته است.

عضو گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی یادآور شد: نهادهای عمومی باید نگاهشان نسبت به سرمایه‌گذاری در این منطقه مثبت باشد و به این نکته توجه داشته باشند که توسعه گردشگری زمینه افزایش اشتغال را فراهم می‌کند و توسعه اشتغال به معنی افزایش امنیت در یک منطقه است زیرا بیکاری بستر بسیاری از جرایم است. لذا نهادهایی همچون قوه قضاييه نمی‌تواند نسبت به توسعه گردشگری در  یک منطقه بی‌تفاوت باشد زیرا این توسعه به معنی کاهش جرایم اجتماعی است.

وی افزود: با این نگاه گردشگری می‌تواند در خدمت بخش‌های دیگر باشد و نهادهایی همچون شهرداری و نیروی انتظامی در قبال سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق, ذی‌نفع واقع شود چنانچه که رونق کسب‌وکار باعث افزایش صدور پروانه و در نتیجه افزایش درآمد شهرداری شود.

قهرمان اظهار کرد: پاره‌ای از قوانین کشور ما در یک مقطع زمانی کارکرد داشتند اما اکنون ندارند که باید مورد بازبینی قرار گیرند تا سرمایه‌گذاری روند روشن و ‌سریعی داشته باشد و سرمایه‌گذار نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان کسب کند.

عضو گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با اشاره به ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در منطقه طرقبه و شاندیز افزود: در منطقه شاندیز حدود 85 واحد پذیرایی داریم که این واحدها به جز مراکز ساندویچی و چای‌خانه‌های موجود در این منطقه هستند؛ این ظرفیت به لحاظ اقلیمی و شرایط خوب آب‌وهوایی این منطقه سبب شده که علاوه زائران و مجاوران نیز برای تفریح به این منطقه بروند.

قهرمان درباره توسعه مشاغل مرتبط با گردشگری افزود: برخی زمینه‌های جدید کسب‌وکار نیازمند خلاقیت و حمایت سازمانی و اجتماعی هستند. مثلا می‌بینیم که بسیاری از افراد متمکن به هتل‌های پنج ستاره منطقه ییلاقی مراجعه نمی‌کنند چنانچه که هتل طرقبه در بسیاری از مواقع خالی می‌ماند ظرفیت عظیمی که در این هتل ایجاد شده نتوانسته قابلیت ایجاد کند تا مشتری زیادی را داشته باشد.

عضو گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی ادامه داد: در حالی که ما می‌توانیم در مناطق ییلاقی  و داخل باغات با نمونه‌برداری از کشورهای موفق زمینه کسب و کار و رونق واحدهای اقامتی ییلاقی را فراهم کند. واحدهایی که تحت عنوان سازه‌های شیشه‌ای و کپسول‌های اقامتی در جنگل‌ها و ییلاق‌ها بدون آنکه وارد تخریب محیط زیست شود ایجاد شدند. به این واحدها کپسول هتل‌ گفته می‌شود و فضایی در اندازه سه در دو متر داخل یک بافت به صورت کلبه‌ای ایجاد شده است.

وی درباره ایجاد مزیت‌های جذب گردشگر گفت: گاهی یک منطقه هیچ جاذبه طبیعی نمی‌تواند داشته باشد در این صورت می‌توان از سابقه تاریخی آن در جذب گردشگر استفاده کرد نمونه این منطقه روستای باشتین در جاده سبزوار به تهران است. این روستا می‌‌تواند با به نمایش گذاشتن روايت گونه واقعه سربه‌داران , تحت عنوان موزه سربداران تاریخ حمله مغول را به نمایش در بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا