مشهد

گرمای طاقت فرسا به مشهد رسید/ بازار داغ “آب‌دوغ خیار” در سفره مشهدی‌ها

گرمای هوا

گرمای طاقت‌فرسا این روزها همزمان با سراسر کشور به مشهد نیز رسیده و حتی برخی فعالیت‌های روزمره را مختل کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، چند روزی است که هوای شهر مشهد با گرمای زیادی روبه‌رو است، به طوری که این گرما در مشهد بی‌سابقه بوده، گرمای هوای به اندازه‌ای اذیت‌کننده است که مردم ترجیح می‌دهند کمتر از منازل خود خارج شوند، حتی کولر هم دیگر پاسخگوی این گرما نیست.

اما طبق اخبار رسیده از اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی و مرکز آلاینده‌های محیط زیست خراسان‌رضوی هوای مشهد با وجود گرمای طاقت فرسا، در شرایط سالم قرار دارد.

در همین راستا قاینی‌پور کارشناس هواشناسی خراسان‌رضوی اظهار داشت: از روز دوشنبه هوای مشهد به طور مستمر گرمای زیادی داشته اما از امروز پیش‌بینی می‌شود با کاهش دما روبه‌رو شویم.

وی افزود: از روز دوشنبه که دمای هوا 36 درجه بود، امروز به 39 درجه رسیده اما از فردا دمای هوا متعادل می‌شود؛ در تابستان هوا تحت تاثیر جریانات گرم جنوبی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه در استان و ایران در تراز میانی گرم، تحت تاثیر سامانه پر ارتفاع شمال آفریقا از فلات ایران قرار دارد به همین دلیل گرمای هوا پایدار است.

کارشناس هوانشناسی بیان کرد: گرمایش هوا در سطح کره زمین تاثیرگذار است اما خوشبختانه هوا سالم و پشتیبانی نشده است.

وقتی کولر هم از نفس می‌افتد

یکی از شهروندان عنوان کرد: گرمای هوا به اندازه‌ای است که حتی کولر و پنکه هم دیگر جوابگو نیستند. اصلاً از خانه که بیرون می‌آییم گرمای هوا به اندازه‌ای سوزان و طاقت فرسا است که زود خسته می‌شویم.

یک راننده تاکسی نیز گفت: با وجود اینکه ماشینم کولر دارد اما اصلاً فضای خودرو را سرد نمی‌کند، از طرفی موتور ماشینم در این چند روز مدام داغ می‌شود.

شهروند دیگری خاطرنشان کرد:گرمای هوا به اندازه‌ای اذیت‌کننده است که یک هفته است اجازه نمی‌دهم فرزندانم به بیرون از منزل بروند، کودکان در این هوای گرم طاقت ندارند و باید در مواقعی که گرمای هوا شدت پیدا می‌کند تغذیه کودکان نیز تغییر کند.

وی گفت: با گرمای هوا میزان مصرف آب و برق چندین برابر می‌شود و از طرفی با توجه به اینکه شهر مشهد در معرض خشکسالی و تهدید آب روبه رو است علاوه بر انسان‌ها تاثیرات زیادی را روی گیاهان و جانوران دارد.

مصرف بالای میوه

یک پزشک تغذیه نیز با اشاره به گرمای مشهد اظهار داشت: برای تامین آب بدن و خنک ماندن در گرمای تابستان خوردن میوه‌هایی مانند خیار که حاوی آب فراوانی است و یک میوه مفید برای فصل گرما است و هندوانه که  خاصیت خنک کنندگی بالایی دارد و آب مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

غیوری افزود: هلو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A و C است که در شادابی و سلامت پوست بسیار مؤثر است. مرکباتی مانند لیمو ترش و پرتغال اثر خنک کنندگی و سم زدایی باور نکردنی در بدن دارند. افزودن چند قطره لیمو ترش تازه به یک لیوان آب و نوشیدن آن نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی و شادابی پوست مؤثر است بلکه تمایل شما را به نوشیدن آب بیشتری در روز افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: کدو سبز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است و به‌دلیل داشتن منگنز از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند به‌ویژه در تابستان و هنگامی که بیشتر در معرض آسیب‌های نور خورشید قرار داریم و انتخاب مناسبی برای فصل گرما است.

غیوری تصریح کرد: هر چند آب غذا نیست اما نوشیدن آن به ما کمک می‌کند تا خنک شویم و گرسنگی را تحمل کنیم ضمن اینکه ما ایرانی‌ها یک غذای خوشمزه و خنک به نام «آب دوغ خیار» داریم که بهترین خنک کننده است؛ هر نوع سالاد خنک با هر نوع سبزی، میوه و حبوباتی هم برای تابستان همراه با  آب لیمو، آب غوره و سرکه و روغن زیتون مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + نوزده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا