مشهد

گزارش| نگاهی به بیکاری «دادزن‌های» عکاسی در مشهد/ آتلیه‌داران از مشکلات خود می‌گویند

کرونا و مصائب و مشکلات ناشی از آن برخی اقشار خاص مانند دادزن‌های عکاسی در مشهد را نیز بیکار کرده است؛ افرادی که عددشان نیز کم نیست و باید برای معیشت آنها فکری کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، تعطیلی صنوف مختلف کشور از اوایل اسفندماه با شیوع کرونا به تدریج با گذشت چند ماه در حال نشان دادن اثرات اقتصادی خود است.

  یکی از مهمترین موضوعاتی که در ابتدای شروع مبارزه با کرونا در نظر گرفته شد تعطیلی و لغو کلیه مراسم‌ها و تجمعات بود که به تبع آن کلیه عروسی‌ها و مجالس نامزدی و…. در تالارها و باغ تالارها لغو شد.

لغو شدن مراسم عروسی نه تنها به ضرر تالاردارها؛ رستوران‌دارها و… تمام شد بلکه صنف مرتبط دیگری به نام آتلیه‌داران و عکاسان را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. این روزها با توجه به ادامه دار بودن تعطیلی مراسم‌های عروسی و تالارها و بحرانی‌تر شده است.

محمدعلی دائمی؛ رئیس اتحادیه عکاسان، فیلمبرداران و تولیدکنندگان عکس مشهد مقدس پیرامون آخرین وضعیت فعالان این صنف می‌گوید: واحدهای مجاز فعال در این صنف چیزی در حدود ۱۰۷۰ واحد هستند که شامل تعداد ۵۰۰ آتلیه حرفه‌ای کار عروس  و مجالس، حدود ۴۰۰ عکاس زیارتی حرم و بارگاه در بافت حرم رضوی و الباقی عکاسی‌های اداری  و عکس پرسنلی هستند.

با تعطیلی تالارها و باغ تالارها و کنسلی مجالس از پانزده اسفندماه، واحدهای ما نیز عملا تعطیل کامل بوده‌اند. بسیاری آتلیه‌های ما با اینکه بخشی از خدمات مجالس مانند آلبوم‌سازی یا انجام پارت را با صرف هزینه انجام داده بودند مجبور به عودت بیعانه اخذ شدند که خود مشکلات را جدی‌تر کرد.

بهترین زمان درآمدزایی برای آتلیه‌ها از دست رفت

بهترین زمان درآمدزایی برای آتلیه‌ها اواخر اسفند، ایام نوروز و فروردین و اردیبهشت‌ماه است که اوج برگزاری مراسم عروسی و…. است که با شیوع کرونا و تعطیلی و کنسلی مجالس از دست رفت؛ در حال حاضر نیز ماه مبارک رمضان و در ادامه محرم و صفر خواهد بود که روی کاغذ صنف ما نیمه اول سال را از دست داده است. مشکل بزرگتر این که تاریخ برگزاری عروسی‌ها هم مشخص نیست که بتوان با بیعانه رزرو چرخه اقتصادی شروع به چرخیدن و امیدواری در کار باشد.

نیروی انسانی مستقیم و غیر مستقیم زیادی با این صنف در ارتباط است. اگر مجموع نیروی مستقیم یک آتلیه را ۵ نفر در نظر بگیریم با توجه به تعداد هزار واحدی ما، ۵۰ هزار نیروی مستقیم مرتبط با آتلیه ها است. حالا شما مکیس مونتاز آلبوم ساز. حمل و نقل و…. ببینید به چه عددی خواهید رسد که همه این افراد از اوایل اسفندماه بیکاری مطلق به سر می‌برند.

پس از ۱۰ سال بیکار شدم

مجید ۲۷ ساله  یکی از دادزن‌های عکاسی‌های اطراف حرم رضوی است که این روزها به دلیل تعطیلی عکاسی‌ها مشغول کارگری است.

وی می‌گوید: من ۱۰ سال دادزن حرفه‌ای همان اطراف بودم. اوایل برای مغازه‌های داخل بازار رضا کار می‌کردم اما کم کم فقط برای عکاسی‌ها مشتری جذب می‌کردم. تقریبا در اکثر عکاسی‌های قدیمی بازار رضا و اطراف حرم کار کرده‌ام.  در تمام این ده سال یک روز بیکار نبوده‌ام زیرا بافت زائری اطراف حرم حتی روز و شب ندارد.

وی پیرامون نحوه دستمزدش می‌گوید: با تجربه‌ها مثل من حقوق ثابت دارند و از هر مشتری که جذب کند به تعداد عکسی که بگیرد درصدی پورسانت نصیب ما می‌شود. شما باید روانشناس خوبی باشید که بدانید برای پیشنهاد عکس سراغ چه کسی بروید. اواخر اسفند  و ایام نوروز کار و کاسبی اطراف حرم به خاطر حجم زائر چندین برابر میشد اما امسال – با حسرت-  همه چیز تعطیل شد. دادزن‌های اطراف حرم چه دادزن‌های  عکاسی‌ها و چه مغازه‌ها در حدود سیصد چهارصد نفر هستند.

مجید معتقد است به زودی با بازگشایی حرم رضوی زوار دوباره به سمت حرم سرازیر خواهند شد و ضرر و زیان مالی این روزها جبران می‌شود. ۱۰ سال  به واسطه حرم اقا؛ چرخ زندگی ما چرخیده است حالا هم زمین نمی‌مانیم و خودش هوای ما را دارد.

ارائه تسهیلات راهکار اولیه برون رفت

رئیس اتحادیه عکاسان مشهد مقدس در ادامه با اشاره به نامه نگاری‌های انجام شده این اتحادیه با استانداری و فرمانداری ادامه می‌دهد: برخی صنوف حداقل فروش غیرحضوری یا اینترنتی داشته‌اند اما واحدهای ما عملا تعطیلی صددرصد بوده‌اند چون جنس کار ما حضوری است. در کنار ان بازگرداندن مبالغ بیعانه‌ها نیز بوده است که مشکلات مالی را دو چندان کرد.

اینکه دولت دوازده رسته صنفی را برای ارایه تسهیلات  انتخاب کرده است عادلانه نیست. صنفی مانند صنف عکاسان و آتلیه‌داران نیز  نیز مانند هتل‌ها یا دفاتر خدمات مسافرتی کاملا تعطیل  بوده و این تعطیلی همچنان ادامه دارد.  حداقل توقع‌ ما امکان پرداخت وام و تسهیلات بانکی البته به شرط همکاری بانک‌ها است.

ضربه مهلک به عکاسی‌های قدیمی

محمد؛ مالک یک عکاسی در آزادشهر مشهد می‌گوید: اگر کرونا هم نبود، تصمیمات غلط دولت حداقل عکاسی‌های سنتی را به مرز ورشکستگی رسانده است. مهمترین منبع درآمد عکاسی‌هایی مانند من در ۱۰ سال گذشته  با کمرنگ شدن دوربین‌های آنالوگ و  بحث چاپ عکس؛ گرفتن عکس پرسنلی، فتوکپی و فروش باطری و ملزومات بوده که حالا با این وضعیتی که دفاتر پیشخوان یا پلیس بعلاوه ۱۰ به راه انداخته‌اند و هر کدام شهروند را موظف به عکاسی در خود آن جا کرده‌اند ما همان بازار محدود را هم از دست داده‌ایم. حالا شما حساب کنید کرونا هم که دیگر دو ماه است بازار را راکد کرده و خبری از همان فتوکپی و فروش باطری و.. نیز نیست.

۱۰۰ آتلیه از ابتدای سال لغو پروانه شدند

رئیس اتحادیه عکاسان، فیلمبرداران و تولید کنندگان عکس مشهد مقدس ادامه می‌دهد: تا همین امروز چیزی در حدود  ۱۰۰ واحد ابطال پروانه به درخواست صاحبان آتلیه‌ها  داشته‌ایم که توان ادامه ندارند و مطمئنا هرچه جلوتر برویم تعداد این ابطال‌ها بیشتر نیز خواهد شد. در حریم حرم نیز که تا امروز تمامی عکاسی‌ها تعطیل است و زائری هم برای عکاسی نیست. در این حالی که این واحدها باید اجاره خود را سالانه پیش پرداخت کنند.

عکاسی‌های ستنی ما با باز شدن ادارت جان بگیرند هر چند  واگذاری عکس مدارک شناسایی مانند پاسپورت و.. به خود دفاتر پیشخوان و پلیس بعلاوه ۱۰ ضربه نهایی به اقتصاد خانواده ۵۰ هزار واحدی عکاسان سنتی کشور بود که پیگیری‌های مصنفی ما هم تا امروز راه به جایی نبرده است. تنها دلیل ادامه این رسته مالکیت مغازه توسط اکثر آنها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا