مشهد

گسترش همکاری‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بغداد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در دیدار با هیئت رییسه دانشگاه بغداد بر آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد بر گسترش همکاری‌ها میان این دو دانشگاه تاکید کرد. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از دانشگاه فردوسی مشهد دکتر محمد کافی در نشست با هیئت رییسه دانشگاه بغداد در دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به شتاب رشد علمی در ایران و کسب رتبه ۱۷ جهان از یکسو و ضرورت تلاش دانشگاه بغداد برای حرکت در مرزهای دانش از سوی دیگر، بر آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد برای همکاری مشترک در تولید علم و فناوری تأکید کرد. 
وی با اشاره به تلاش‌های دانشگاه بغداد برای گسترش روابط علمی با دانشگاه‌های معتبر جهان، بر لزوم همکاری دوجانبه علمی در زمینه تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک، ارائه مقالات مشترک و انتشار نشریه مشترک با همکاری این دو دانشگاه مادر در ایران و عراق تأکید نمود.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه ۵۲ درصد از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند، ضمن اظهار خرسندی از حضور بیش از ۷۰۰ دانشجوی عراقی شاغل به تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد بر آمادگی این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دانشگاه بغداد در دوره‌های تابستانی یا فرصت‌های مطالعاتی تأکید کرد. 
کافی به دو عامل مهم قرابت فرهنگی دو شهر با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی خراسان و بغداد و نیز سهولت رفت و آمد میان بغداد و مشهد به دلیل پروازهای روزانه میان این دو شهراشاره نمود که می‌تواند به گسترش روابط بین دو دانشگاه کمک کند.
در این دیدار دکتر هاشمی، معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز ضمن بیان جایگاه نخست دانشگاه فردوسی مشهد در دیپلماسی علمی با پذیرش ۱۵۰۰ دانشجوی بین المللی از ۲۱ کشور دنیا، آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد را برای ارتقای سطح علمی و مدرک مربیان دانشگاه بغداد در دوره‌های مورد نیاز آنان، ارایه کارگاه‌های آموزشی در علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی و نیز برگزاری دوره‌های مهارتی و نیز ارایه دوره‌های دکتری مشترک اعلام نمود.
دکتر عبد الرسول رئیس دانشگاه بغداد نیز با اشاره به حضور ۸۰ هزار دانشجو در این دانشگاه که بیش از ۹۰ درصد آنها را دانشجویان دوره کارشناسی تشکیل می‌دهند، سیاست این دانشگاه را تقویت دوره‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های پزشکی و مهندسی با همکاری دانشگاه‌های معتبر جهان اعلام نمود.
رئیس دانشگاه بغداد همچنین بر آمادگی دانشگاه بغداد برای انجام پژوهش‌های مشترک، برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها و بازدیدهای مشترک و دوجانبه برای ارتقای استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأکید کرد.در راستای تقویت همکاریهای دوجانبه ایشان آمادگی دانشگاه بغداد برای ارائه سه بورس تحصیلی متفابل در رشته های زبان و ادبیات عرب و مطالعات اسلامی را به دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد.
دانشگاه بغداد نماد آموزش عالی کشور عراق و دانشگاه اصلی این کشور می‌باشد که در رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه دارای ۴ پردیس، ۲۴ دانشکده و موسسات وابسته و هفت هزار عضو هیأت علمی و حدود ۸۰ هزار دانشجو است که ۷۰ هزار آن را دانشجویان دوره کارشناسی و ۸۵۰۰ آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.
در این دیدار مقرر گردید دانشگاه فردوسی مشهد با برگزاری سه کارگاه و دوره آموزشی در حوزه‌های علوم پایه، ریاضی و زبان و ادبیات فارسی کارهای مشترک خود با این دانشگاه را آغاز نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا