خراسان

گناه “گران‌فروشی” بر گردنِ “خرده‌فروشان “؛ “قرار بود” یلدای خراسان‌رضوی آرام باشد

 

خرید شب یلدا در همدان

آخرین روزهای پاییز که می‌شود رنگ و لعاب یک سنت ایرانی همه جا را فرا می‌گیرد و می‌بینیم که زندگی همه مردم ایران، نمایی از شب یلدا دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، چند روز قبل از بلندترین شب سال در خراسان‌رضوی احساس جنب و جوشی را در بازار می‌د‌یدم، مثلاً حدود ۱۰ روز پیش در هیچ میوه‌فروشی هندوانه به این زیادی نبود، اما حالا روی هم چیده شده‌اند و انتظار می‌کشند تا برای جشن بلندترین شب سال به خانه‌های مردم برده شوند.

سبدها، تزئینات، گل آرایی‎ها، آجیل و سایر چیزهایی که به مهمانی مربوط می‌شود همگی رنگ و بوی یلدا گرفته اما در همین شب شادی برخی بساط سوءاستفاده را پهن می‌کنند تا بتوانند از آب گل آلود یلدا برای خودشان ماهی گرفته و اجناس را به چند برابر قیمت بفروشند.

حالا مسئولان در خراسان‌رضوی قول داده‌اند که امسال در استان یلدای بسیار آرام در انتظار مردم بوده و به هیچ عنوان نباید نگرانی داشته باشند.

شکایت خصوصی می‌پذیریم

حمیدرضا کریم مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی می‌گوید: براساس بخشنامه‌های ابلاغ شده از سازمان تعزیرات حکومتی به استان‌ها، طرح مبارزه با گرانفروشی مراکز توزیع در شب یلدا در خراسان‌رضوی انجام شده و گشت‌های مشترک تعزیرات و اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی انجام می‌شود.

وی بیان می‌کند: برای برخی از موارد و اقلام مانند میوه و شیرینی، گشت و بازرسی انجام می‌شود اما در برخی از موارد مانند بستن خُنچه و سایر مواردی از این دست در صورتی که افراد به صورت خصوصی شکایت کنند، مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی تأکید می‌کند: متأسفانه معمولاً تا چند شب پیش از یلدا فراوانی بوده و هیچ مشکلی وجود ندارد اما در روز قبل آن مشاهده می‌شود که برخی از اقلام مانند هندوانه به یکباره دچار جهش چند برابری قیمت می‌شوند که به همین علت طرح‌هایی برای بازرسی و نظارت در نظر گرفته می‌شود.

کریم تأکید می‌کند: در خراسان رضوی ۱۰۵ هزار واحد صنفی فعالیت دارند که نمی‌توان برای تک‌تک آن‌ها بازرس در نظر گرفته شود و به همین علت مردم می‌تواتنند با اعلام مشکلات خود در این زمینه بازرسان را مساعدت کنند.

نه موافقیم نه نظارت می‌کنیم

علی باخرد رئیس اداره بارسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در مورد طرح‌های شب یلدا می‌گوید: برای تنظیم و تثبیت بازار در شب یلدا با حوزه اصناف و بازرسی هماهنگی‌هایی انجام شده که هیچگونه گرانفروشی وجود نداشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: اقلام اصلی مورد نیاز برای مردم هم اکنون وضعیتی کاملاً آرام داشته و برای آن نگرانی وجود ندارد زیرا همه اقلام به وفور یافت می‌شوند.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به برخی از اقدامات تجملی که با قیمت‌های بالا در شب یلدا انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوعات اصلی و اساسی نبوده و ما نه اقدامات تجمل گرایانه برای این ایام را قبول داریم و نه در آن ورود پیدا می‌کنیم و افراد خود به خود نباید به این رسومات اهمیت دهند.

باخرد تأکید می‌کند: تأمین مایحتاج عمومی برای شب یلدا به‌صورت کامل انجام شده و مشکلی وجود ندارد و در صورتی که در خرده‌فروشی‌ها هم گران‌فروشی دیده شود گزارشات مردمی با سرعت بسیار زیاد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

کارکرد سامانه ۱۲۴

محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف خراسان‌رضوی در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: طرح‌هایی برای کنترل بازار در سطوح مختلف توزیع در نظر گرفته شده تا گران‌فروشی به‌وجود نیاید.

وی می‌افزاید: با وجود تدابیر انجام شده و بازرسی‌های فوق‌العاده سامانه ۱۲۴ نیز در نظر گرفته و برای همین کار طراحی شده و مردم با مراجعه به آن می‌توانند گزارشات خود را از تخلفات صنفی اعلا کنند تا در کمترین زمان پیگیری شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان می‌کند: هم‌اکنون تمرکز اتاق اصناف روی اقلامی مانند آجیل و خشکبار، میوه و شیرینی مخصوص این شب است.

هندوانه ۱۲۰۰ تومان

حیدر ساکن رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد‌مقدس نیز در همین زمینه با اشاره به وفور انواع میوه در میادین بار مشهد می‌گوید: در همه انواع میوه‌ها قیمت‌ها بسیار مناسب بوده و نیازی به تنظیم بازار برای آنها نیست.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون قیمت هندوانه در میادین بار مشهد بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان بوده و به وفور یافت می‌شود؛ روزانه بیش از ۱۰۰ تن از انواع محصولات در میادین بار وارد می‌شود که هیچ مشکلی هم ندارند.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهدمقدس تأکید می‌کند: برخی از مشکلاتی که در هنگام پیک مصرف مانند شب یلدا به‌وجود می‌آید ناشی از برخی اقدامات نادرست در سطح خرده فروشی بوده که باید مدیریت شوند وگرنه در سطح کلی فروشی هیچ مشکلی برای آن وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، این سخنان،‌ نشان از یلدایی آرام و گرم در خراسان‌رضوی و شهر مشهد داشته که امید می‌رود این پیش‌بینی درست باشد البته معمولاٌ در اصطلاحی عامیانه آنچه در کف بازار اتفاق می‎افتد، با آنچه که مسئولان از آن صحبت می‌کنند قدری تفاوت دارد.

البته این موضوع که چرا مردم ما همچنان تأکید دارند که باید در شبی مانند یلدا باید حتماً یکسری میوه فصل گذشته استفاده کنند که ممکن است برای آن‌ها ضرر داشته باشد و یا برای انجام رسومات نیز تجملات بسیار زیادی را در نظر بگیرند که ممکن است جای سوءاستفاه برخی از سودجویان را باز کند.

به هر حال امید این است که با در نظر گرفتن همین تدابیر یلدایی آرام در انتظار خراسان رضوی باشد که در آن همه بتوانند از آن بهره ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 6 =

دکمه بازگشت به بالا