مشهد

گیم‌نت‌های مشهد به “باشگاه ورزشی” تبدیل می‌شوند/ اخطار پلمب برای ۳۰۰ واحد فعال

گیم نت

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی و بازی‌های رایانه‌ای مشهد از اقدامات اولیه برای تبدیل گیم نت‌ها به باشگاه ورزشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مرتضی اسکافی رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی و باز‌ی‌های رایانه‌ای مشهد در واکنش به گزارش تسنیم از مشکلات و گلایه‌های گیم‌نت‌داران، همچنین چالش‌های پیش‌روی این حرفه در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی به توضیح برخی اقدامات و مسائل پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: آقای اسکافی گزارش منتشر شده در تسنیم و موضع فعالان صنف‌ بازی‌های رایانه‌ای را در قبال اتحادیه و مشکلاتشان خوانده‌اید، نظرتان را بفرمایید؟

اسکافی: قبل از هر چیز باید در جواب آن گروه از دوستان که مدعی عدم سنخیت فعالیت اتحادیه محصولات فرهنگی با حوزه کاری آن‌ها شده بودند اعلام کنم که این اتحادیه در سال ۸۴ در مشهد تشکیل شده و در این حوزه در پایتخت حتی اتحادیه‌ای وجود ندارد. باور نخواهید کرد اگر بگویم در تهران اتحادیه صنف فروش لوازم ورزشی متولی ساماندهی و نظارت بر گیم‌نت‌ها و گیم‌سنترها است.

در شهرستان‌ها نیز هر اتحادیه‌ای توانسته این مسئولیت را  به عهده گرفته است؛ برخی اتحادیه لوازم خانگی، شیشی و بلور و….حالا ما سنخیت بیشتری در این حوزه داریم یا دیگران؟

تسنیم:  ببینید برخی گیم‌نت داران ترکیب اکثریت اعضای هیئت مدیره اتحادیه را از فعالان محصولات فرهنگی دانسته و یکی از دلایل عدم توجه کافی به مشکلاتشان را همین موضوع عنوان می‌کنند. نظر شما چیست؟

اسکافی: این موضوع اصلاً صحت ندارد. اعضای هیئت مدیره اتحادیه ترکیبی از فعالان محصولات فرهنگی و گیم‌نت‌دارها هستند و در حال حاضر دو عضو اصلی ما از فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای هستند. در انتخاب اولیه کاندیداهای انتخابات اتحادیه نیز حتی ما سعی کردیم در این زمینه برابر عمل کنیم  و کاندیداهای هر دو طرف تقریباً برابر بودند.

این‌که دوستان گیم‌نت‌دار در فرایند برگزاری انتخابات مشارکت آن‌چنانی نکردند البته جای گله دارد اما شخصاً فعالان این حوزه  را به کاندیدا شدن برای انتخابات اتحادیه و کسب کرسی‌ تشویق کردم زیرا معتقدم حضور برابر هر دو گروه در هیئت مدیره لازم است. جدا از این مسئله در حال حاضر اتحادیه دارای پنج کمیسیون تخصصی شامل کمیسیون‌های حل اختلاف، رسیدگی به شکایات، فنی، بازرسی و آموزش است که دوستان گیم‌نت و گیم‌سنتردار در این کمیسیون‌ها به ویژه کمیسیون فنی و بازرسی حضور فعال دارند. مجموعه اقدامات ما در حوزه فعالان بازی‌های رایانه‌ای نیز طبق جدولی که حضورتان ارائه دادم مشخص و شفاف است.

تسنیم: یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان این حوزه نرخ‌نامه و عدم عادلانه بودن آن است؟

اسکافی: ما هم بخشی از این مسئله را قبول داریم. به عنوان مثال هزینه‌های گیم‌نت‌داری اعم از اجاره‌بها، هزینه‌های جاری و… در منطفه درجه یک سجادشهر با منطقه درجه یک جنوب شهر زمین تا آسمان تفاوت دارد در حالی که هر دو گیم‌نت موظف به رعایت یک نرخ‌نامه واحد هستند. به همین دلیل مشغول نظرسنجی از  فعالان صنف و برگزاری جلسات هم اندیشی در این زمینه هستیم تا نقطه نظرات را جمع‌آوری و اقدام لازم انجام دهیم.

در همین راستا طرح اولیه‌ای در دست بررسی است تا بر پایه‌ شرایط جغرافیایی- اقتصادی و ترکیب جمعیتی، مشهد را به سه منطقه همگن تقسیم کرده تا ضوابط نرخ‌نامه را بر همین اساس تنظیم تا مشکلات این بخش تا حدودی زیادی حل و فصل می‌شود.

تسنیم: البته شکایت اکثر گیم‌نت‌دارها درباره ارزان فروشی‌ها است. از لحاظ قانونی اتحادیه در زمینه ارزان فروشی امکان برخورد صنفی دارد؟

اسکافی: قانون نظام صنفی مختص نظم و ساماندهی بازارکار است. در زمینه نرخ‌نامه نیز همین‌گونه است. در واقع دلخواه نیست که هر کس هر تعرفه‌ای چه بیشتر و چه کمتر بخواهد اعمال کند و نظم بازار صنف را به هم بریزد. در قانون اصنافی شما برای ارائه تخفیف و حراج هم ملزم به اخذ مجوز هستید. هرچند معتقدم اکثر این ارزان فروشی‌ها توسط غیرمجازها و به منظور رقابت با مجوزدارها انجام می‌شود. اگر هم واحد مجوزداری اقدام به ارزان‌فروشی می‌کند باید بداند که ضرر این مسئله بعد از دیگران نصیب خودش خواهد شد.

تسنیم: به فعالیت غیرمجازها اشاره کردید، با توجه به حساسیت این صنف در جهت جلوگیری از فعالیت غیرمجازها چه اقدامی صورت داده شده است؟ برخی از اعضاء اتحادیه گله‌مند بودند که با این‌که حتی در تماس با اتحادیه اطلاعات گیم‌نت غیرمجاز را اعلام کرده‌اند اما پس از سه ماه هنوز اقدامی در جهت جلوگیری از فعالیت آن صورت نگرفته است؟

اسکافی: متاسفانه نه تنها در مشهد بلکه در کل کشور در تمام صنوف این مشکل وجود دارد. در حوزه اصناف یک واحد صنفی اول احداث و راه‌اندازی می‌شود بعد جهت اخذ پروانه اقدام می‌کند. از طرفی پروسه اداری طولانی برخورد هم که شامل شناسایی، اعلام به اجرائیات اداره اماکن و بررسی و اخطار پلمب می‌باشد زمان‌بر است. همین حالا حدود ۳۰۰ واحد صنفی فقط از اتحادیه ما در نوبت اخطار پلمب هستند. در حال حاضر اتحادیه در هفته چند نوبت بازدید از صنوف را داریم.

مالکان واحدهای تجاری نباید ملکشان را به واحدهای بدون پروانه و غیرمجاز اجاره بدهند اگر این چنین شود باید راهکاری قرار دهیم که مالک هم در صورت بروز مشکل مسئولیت داشته باشد تا مالکان نیز در این زمینه محتاط‌تر عمل کنند.

تسنیم: یکی دیگر از بحث‌های صورت گرفته عدم رعایت حریم است. آیا راهکار قانونی برای اتحادیه جهت جلوگیری از افتتاح مثلا دو گیم نت در یک خیابان وجود دارد؟

اسکافی: خیر. در حال حاضر در قانون نظام صنفی چیزی به عنوان حریم وجود ندارد. البته ما در این زمینه روال دیگری در پیش گرفته‌ایم و آن این است که براساس تراکم جمعیت و نیاز آن محدوده اقدام به صدور مجوز می‌کنیم. در واقع از یک مرزی بیشتر برای یک محدوده مجوز صادر نمی‌کنیم.

البته اگر زمانی یک سرمایه‌گذار می‌آید یک مجموعه شیک و خاص بزند، مانع نمی‌شویم. مالک یک واحد تجاری نیز همچنین نسبت به مستاجر اولویت در راه‌اندازی یک واحد صنفی با توجه به احتمال ماندگاری بیشتر دارد. همچنین سعی کرده‌ایم در زمینه راه‌اندازی گیم‌نت‌ها و گیم‌سنترها تا حدودی مساوات و رعایت حریم در نظر گرفته شود.

تسنیم: به طور اختصاصی در زمینه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی برخی صنوف تابعه به ویژه گیم‌نت‌ها و گیم‌سنترها آیا اقدامات پیشگیرانه یا آموزشی صورت داده‌اید؟ ‌اتحادیه در قبال برخی ناهنجاری‌های صورت گرفته در این مجموعه‌ها چه موضعی اتخاذ می‌کند؟

اسکافی: در سال گذشته از طرف سازمان ورزش و جوانان به‌عنوان سرپرست کمیته ورزش‌های الکترونیک استان شامل بازی‌های رایانه‌ای، رباتیک و رادیو کنترل انتخاب شدم و از همان زمان اقداماتی در جهت تدوین مقررات، فراهم نمودن زیرساخت و آیین‌نامه‌ای برای  تبدیل گیم‌نت‌ها به باشگاه ورزشی صورت داده‌ایم.

این آیین‌نامه در حال حاضر تقدیم سازمان ورزش و جوانان شده و منتظر تصویب و تائید آن هستیم. از طرف دیگر در فدراسیون و کمیته المپیک بازی‌های رایانه‌ای به عنوان ورزش رسمی شناخته شده و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک رشته ورزشی حضور خواهد داشت که نمایندگان کشورمان نیز در آن شرکت خواهند کرد. نکته جالب این‌که استان خراسان در این زمینه حرف اول را می‌زند.

در نهایت معتقدم با این اقدام بسیاری از مشکلات و معضلات این حوزه برطرف خواهد شد. ریشه‌ای‌ترین اقدام عملی در جهت سالم‌سازی فضا، شناخته‌شدن این فعالیت به عنوان ورزش است که امیدوارم هرچه سریع‌تر عملی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا