گوناگون

یک روستای گل گلی در لهستان (+عکس)

برترین ها – یک روستای کوچک در جنوب شرقی لهستان با رسم غیرمعمول خود شناخته شده است. هرخانه، چاه، کلیسا و انبار در این روستا با نقاشی های دکوراتیو و دوست داشتنی از گل پوشیده شده است. شهر زالیپی در فاصله ۹۰ دقیقه از کراکو، با رنگ های زیبایی که دارد از همه دنیا جداست.
 
اما این رسم چطور آغاز شد؟ کاملا مشخص نیست اما می گویند به دلیل تهویه ضعیف اجاق ها شروع شد. از آنجا که دوده روی سقف می نشست زن ها شروع به نقاشی گل روی دوده ها برای تمیزکردن و روشن کردن خانه هایشان کردند. و حتی وقتی تهویه بهبود یافت، روستاییان به خصوص زنان، این هنر مردمی را ادامه دادند و از سقف به دیوارها و پل ها و همه چیز رسیدند. آن ها حتی رقابت کلبه نقاشی شده را راه انداختند و از سال ۱۹۴۸ این رقابت سالانه بین همسایه ها هرسال برگزار می شود.
 
تاریخ شروع این رقابت اهمیت ویژه ای دارد زیرا درست بعد از اینکه جنگ جهانی دوم به پایان رسید، آغاز شد. لهستان در طول جنگ ویران شد و ۱۷ درصد از جمعیت خود را از دست داد و این تلاش مقامات برای پوشاندن خسارات وارد به زالیپی بود. اکنون زالیپی گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند که برای گردش در این فضای رنگارنگ می آیند. حتی یک موزه وجود دارد که کلبه سه خوابه یکی از ساکنان به نام کوریلوا بوده است.  بعد از درگذشت او در سال ۱۹۷۴ خانه مزین او به فضایی برای بازدید گردشگران تبدیل شد. از قاشق ها تا لامپ ها، هر اینچ این خانه پر از شکوفه های رنگارنگ است.

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + نه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا