خراسان

۱۰۰ هکتار به مساحت کشت گلخانه‌ای خراسان رضوی افزوده می‌شود

مزروعی

رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: امیدواریم در صورت تامین اعتبارات بتوانیم در سال جاری ۱۰۰ هکتار به مساحت کشت گلخانه‌ای استان بیفزاییم.

مجتبی مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: اصلاح الگوی کشت و کشاورزی حفاظتی تاثیر به سزایی در کاهش مصرف آب و مقابله با علف‌های هرز دارد به طوری که توسعه کشت زیر پلاستیک طالبی در منطقه کاشمر مصرف آب را تا60 درصد کاهش داده و نیاز به سم‌پاشی نیز ندارد.

وی افزود: درصدد هستیم که در یک بازه 3 ساله کل سطح زیر کشت جالیز استان به صورت زیر پلاستیک انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای نیز در افزایش بهره‌وری آب بسیار موثر است ادامه داد: تاکنون 180 هکتار اراضی گلخانه‌ای در استان ایجاد شده که امیدواریم در صورت تامین اعتبارات بتوانیم در سال جاری 100 هکتار به مساحت کشت گلخانه‌ای استان بیفزاییم.

مزروعی تصریح کرد: برای حفظ تعادل بازار قصد داریم موازی با افزایش تولید، بازار خارجی محصولات خود را گسترش دهیم لذا به برگزاری نمایشگاهی در شهر بصره برای بازاریابی و توسعه صادرات اقدام کردیم.‌

وی درباره طرح تجمیع خرده‌مالکان کشاورز و باغدار اظهار داشت: در سال 93 آبیاری تحت فشار به صورت تجمیعی و مشارکتی توسط مالکان 2 هزار و 400 هکتار از اراضی زراعی انجام شد که امسال درصدد هستیم این مساحت را به 5 هزار و 400 هکتار برسانیم.

مزوعی تصریح کرد: در اجرای آبیاری تحت فشار به صورت انفرادی دولت نهایتاً تا سقف 5 میلیون و 500 هزار تومان برای هکتار پرداخت می‌کند اما در طرح تجمیعی 85 درصد کل هزینه توسط دولت پرداخت می‌شود بنابراین مورد استقبال کشاورزان و باغداران خرده‌مالک قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال 94 بخش کشاورزی استان به دلیل سرمازدگی و بارندگی شدید متحمل 120 میلیارد تومان ضرر شده است گفت: بارندگی و سیل یک ماهه نخست سال 95 درمجموع 30 میلیارد و 400 میلیون تومان به کشاورزان و باغداران استان خسارت وارد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا