ایران

۱۰ روزنامه برتر ایران

 

  تازه‌ترین رتبه‌بندی روزنامه‌ها ازسوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام شد و روزنامه «دنیای اقتصاد» برای سومین سال پیاپی در جایگاه دوم برترین روزنامه‌های کشور قرار گرفت. در دوره جدید امتیازبندی براساس طبقه‌بندی پنج‌گانه شکل گرفت و ۱۰ روزنامه برتر در حوزه سیاسی، عمومی و ورزشی منتشر می‌شوند و «دنیای اقتصاد» تنها روزنامه اقتصادی این لیست است. در جدول شماره یک این رده‌بندی، تنها ۸ روزنامه قرار گرفته‌اند که مجموع امتیاز آنها بیشتر از ۷۵ امتیاز است و دو روزنامه دیگر از جدول دوم به جمع ۱۰ روزنامه برتر راه پیدا کرده‌اند.
 

روز گذشته نتایج سومین دوره رتبه‌بندی روزنامه‌ها از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام شد. در این دوره نیز روزنامه «دنیای اقتصاد» توانست برای سومین سال پیاپی جایگاه دوم را در میان روزنامه‌های کشور به دست بیاورد و با توجه به کسب این جایگاه از نخستین دوره رتبه‌بندی روزنامه‌ها تا امروز، نام خود را به عنوان برترین روزنامه بخش خصوصی و دومین روزنامه برتر کشور تثبیت کند. در رتبه‌بندی اخیر ۱۸۰ روزنامه از سوی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی بررسی و براساس شاخص‌های کیفیت‌سنجی رتبه‌بندی شدند. در این رتبه‌بندی تنها هشت روزنامه توانستند از مجموع ۱۰۰ نمره بیش از ۱/ ۷۵ نمره کسب کنند و ۲۰ روزنامه امتیاز ۱/ ۶۰ تا ۷۵ نمره کسب کردند و بیست روزنامه دیگر نیز نمرات میان ۱/ ۴۵ تا ۶۰ به‌دست آوردند. در این میان پرترافیک‌ترین گروه رتبه‌بندی به نمره ۱/ ۳۰ تا ۴۵ مربوط می‌شد که ۷۶ روزنامه را دربرمی‌گرفت و گروه پایانی با دامنه امتیازات زیر ۳۰ هم ۵۶ روزنامه را در خود جای داد. در گروه برترین روزنامه‌ها که شامل هشت روزنامه بود، کمترین میزان تغییر ایجاد شده است. همشهری و «دنیای اقتصاد» به روال گذشته در صدر قرار دارند و خبر ورزشی، جام جم، خراسان، اطلاعات و کیهان به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند. پس از هشت روزنامه برتر گروه اول و در گروه دوم روزنامه‌های شرق، خبر جنوب و اعتماد صدرنشین هستند و در رده امتیاز ۱/ ۶۰ تا ۷۵ بیشترین نمره را کسب کرده‌اند که نتایج حاصل شده در این رتبه‌بندی به تفکیک در جدول منتشر شده است.

برترین روزنامه خصوصی ایران

در سه دوره گذشته که رتبه‌بندی روزنامه‌ها از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انجام می‌شود، روزنامه «دنیای اقتصاد» توانسته بیشترین امتیازها را کسب کند و در میان روزنامه‌های بخش خصوصی رتبه اول را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که با توجه به تفاوت‌های بنیادین میان نهادهای دولتی و خصوصی در مدیریت و بودجه ریزی رسانه‌ها، در میان روزنامه‌های دولتی و منتسب به نهادهای حاکمیتی و عمومی نیز رتبه دوم را در سه دوره متوالی کسب کرد. نخستین باری که رتبه‌بندی انجام شد نتایج رقابت در آذر ماه ۹۴ به انتشار رسید و در این دوره روزنامه «دنیای اقتصاد» با کسب ۷۸ امتیاز و تنها با ۵/ ۲ امتیاز اختلاف نسبت به رتبه نخست، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. البته در آن دوره در کنار روزنامه دنیای اقتصاد، روزنامه ایران نیز به صورت مشترک در جایگاه دوم ایستاد؛ اما برای درک وضعیت رقابت میان روزنامه‌ها می‌توان گفت که تفاوت امتیاز رتبه دوم و سوم بیش از ۱۰ امتیاز بود.

مرداد ماه سال گذشته که نتایج دومین دوره رتبه‌بندی روزنامه‌ها منتشر شد، دنیای اقتصاد توانست رقیب هم‌جایگاهی‌اش در دوره اول را پشت سر بگذارد و به تنهایی در جایگاه دوم بایستد. در این دوره همشهری در جایگاه نخست باقی ماند، دنیای اقتصاد دوم شد و همچنان صدرنشین روزنامه‌های بخش خصوصی ماند و روزنامه ایران به جایگاه سوم رسید. در سومین دوره نیز همان‌طور که گفته شد باز هم روزنامه دنیای اقتصاد، موفقیت دو دوره گذشته خود را تکرار و جایگاه خود را به عنوان روزنامه برتر بخش خصوصی و دومین روزنامه برتر ایران استحکام بخشید. البته دیگر روزنامه‌ها در سه دوره رتبه‌بندی تغییر جایگاه داشته‌اند و در گروه روزنامه‌های برتر که امسال بیش از ۱/ ۷۵ نمره به دست آورده‌اند نیز تغییراتی در جایگاه برخی روزنامه‌ها مشاهده می‌شود.

شیوه‌های سنجش روزنامه‌ها

بر اساس شاخص‌هایی که معاونت مطبوعاتی هر سال اعلام می‌کند، برای ارزیابی در نظر گرفتن امتیازها به‌صورت اتفاقی هر شش ماه، شش شماره یک روزنامه در ماه‌های مختلف انتخاب می‌شود؛ به صورتی که تمامی روزهای هفته (شنبه تا پنج‌شنبه) و تمامی ماه‌های آن دوره را پوشش دهد. مثلا انتخاب شماره‌های یک روزنامه در ۶ ماه سال به این صورت است که شماره شنبه ١٩ فروردین، شماره یکشنبه ١٣ اردیبهشت، شماره دوشنبه ٢٣ خرداد، شماره سه‌شنبه…. انتخاب می‌شود و براساس شاخص‌های تعیین شده امتیازدهی صورت می‌گیرد. شاخص‌های محتوایی و توزیع، بر اساس همین ۶ نسخه و به‌صورت یکسان برای همه روزنامه‌ها محاسبه می‌شود. شاخص‌های مورد سنجش عموما در چهار گروه محتوایی، چاپ و توزیع، بنگاهی و تاثیرگذاری قابل دسته‌بندی هستند.

بر اساس شاخص‌هایی که پیش‌تر منتشر شده در این دوره نیز ۲۵ شاخص مهم در کیفیت‌سنجی روزنامه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته که تیترهای اختصاصی صفحه اول، انتشار مستمر سرمقاله، یادداشت اختصاصی، اینفوگرافی  اختصاصی، گزارش‌‌‌های اختصاصی، عکس یا طرح اختصاصی، مصاحبه اختصاصی، خبر، مصاحبه یا گزارش دریافتی از شهرستان‌ها، درج مشخصات پدیدآورندگان، پاسداشت زبان و ادب فارسی، گرافیک، تعداد صفحات، چاپ همزمان در مناطق دیگر، چاپ و قطع مناسب، تیراژ و… شاخص‌هایی هستند که براساس آنها امتیازدهی صورت می‌گیرد و هرکدام این شاخص‌ها هم توضیحات خاص خود را دارند.

فرهنگ و هنر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا