خراسان

۱۲۰۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در خراسان‌رضوی شناسایی شده است

سید جواد حسینی

معاون ‌استاندار خراسان‌رضوی گفت: در خراسان رضوی ۲۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود داشت که ۱۲ هزار نفر شناسایی شده و در مدارس ثبت‌نام شده‌اند اما مابقی آن‌ها را نتوانستیم پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سید جواد حسینی عصر امروز در نشست جانشینان و دبیران حقوق شهروندی ستاد صیانت از امنیت عمومی و حقوق شهروندی دستگاه‌های اجرایی استان که در محل ساختمان شهدای دولت استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در دولت طرح گفت‌وگو مردم و دولت شکل گرفته و در مدت کوتاهی که در سمت معاونت استانداری مشغول بودم با 12 گروه از مردم گفت‌وگوهایی داشتیم.

وی افزود: حقوق شهروندی به معنای داشتن نشاط، امید، سرمایه و سلامت اجتماعی است که بخشی از آن با احساس خوشبختی، پیشرفت و توسعه یافتگی تحقق می‌یابد که اگر اقدامات انجام شده در این راستا را به مردم انتقال ندهیم در واقع حقوق شهروندی را تضییع کرده‌ایم.

حسینی تصریح کرد: در برنامه‌ای با محورهای 9 گانه، 303 اقدام توسط 37 دستگاه انجام شده و به دنبال این هستیم که سرمایه و سلامت اجتماعی را در جامعه افزایش دهیم چرا که زیربنای توسعه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی با ارتباط، اعتماد، تشکیلات، اطلاعات و تسهیلات محقق می‌شود، گفت: نظام‌نامه تعامل تشکل‌ها با دولت تنظیم شده است که در این راستل 24 هزار دانش‌آموز در مناطق محروم استان را در قالب طرح خرید خدمات آموزشی به تشکل‌های غیر دولتی سپردیم که نتیجه بسیار مطلوبی داشت.

وی ادامه داد: سرانه هر دانش آموز 2 میلیون و 100 هزار تومان است که ما در طرح خرید خدمات آموزشی این سرانه را  به 500 هزار تومان رساندیم و براساس آن 900 میلیارد تومان در هزینه‌‌های آموزش و پرورش صرفه جویی شد و کیفیت و عدالت آموزشی نیز محقق و اجرا شد.

حسینی با تاکید بر اینکه هیچ کودکی در هیچ کجای ایران نیست که آمادگی ارائه خدمات آموزشی به او وجود نداشته باشد گفت: در استان خراسان رضوی 380 مدرسه داریم که با کمتر از 5 دانش آموز به ارائه خدمات آموزشی مشغول است‌.

وی افزود: در خراسان رضوی 23 هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود داشت که در دولت تدبیر و امید 12 هزار نفر آنها شناسایی و مدارس ثبت‌نام شده‌اند و مابقی آن‌ها را نتوانستیم پیدا کنیم.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه کتاب مطالعات اجتماعی دانش آموزان بیانگر حقوق شهروندی است گفت: کتاب‌های جدید تالیفی با عناوین انسان و محیط زیست، انسان و بهداشت و انسان و رسانه‌های جمعی نیز در این زمینه امسال به چاپ رسیده است‌‌.

در ادامه کمال حسینی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی و دبیر ستاد صیانت از حقوق شهروندی اظهار داشت: جا دارد در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل، بین این مفهوم و حقوق شهروندی پیوندی ایجاد کنیم.

وی افزود: حقوق شهروندی سه محور دارد که شامل حقوق ارباب رجوع، پرسنل و کارمندان دستگاه و سوم حقوق خود دستگاه می‌شود و این بخشی از منافع و بیت‌المال جامعه است که می‌تواند گره گشای جامعه در حوزه حقوق شهروندی است.

حسینی با بیان اینکه به دنبال فعال سازی حوزه حقوق شهروندی هستیم گفت: در این راستا 9 محور برنامه و 52 محور اقدامی داریم  که در جریان آن تبیین حداقل 5 شاخص اقتصادی و منشور حقوق شهروندی را در برنامه‌ها داشتیم.

دبیر ستاد صیانت از حقوق شهروندی افزود: پیش از این در حقوق شهروندی یک منشور عام برای تمام دستگاه‌ها در نظر گرفته می‌شد اما امسال محورهای تخصصی را مدنظر قرار دادیم.

وی با بیان اینکه تلاش برای اعتلای سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد، رضایتمتدی و مشارکت مدنظر بوده است گفت: در دولت و تدبیر امید وضعیت سرمایه اجتماعی در سه بخش کلان میانه و خرد در سطح کشور و استان رصد می‌شود و امسال یک گام جلوتر رفتیم و این رصد به‌صورت شهرستانی نیز انجام می‌شود که نتایج آن در اختیار فرمانداران قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به تلاش برای برخورد کریمانه با ارباب رجوع گفت: حقوق در مقابل تکالیف قرار دارد و این دو باهم هستند در این راستا یکی از ناخرسندی‌های اجتماعی به این دلیل است که حقوق و تکالیف باهم مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: منشور تعامل دولت و سازمان‌های مردم نهاد امضاء و ابلاغ شد تا نماینده تشکل‌های مردم نهاد به عنوان عضو در کارگروه‌‌های سازمان‌های دولتی حضور داشته باشند که در ایجاد فضای خوبی برای تحقق حقوق شهروندی موثر است‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =

دکمه بازگشت به بالا