خراسان

۱۳ اثر میراث ناملموس خراسان‌رضوی ثبت ملی شد‌

زارع صفت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی از ثبت ملی ۱۳ اثر میراث ناملموس (معنوی) این استان خبر داد و گفت: این ۱۳ اثر در جلسه کمیته ثبت آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، به‌نقل ازاداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، حسین زارع‌صفت اظهار داشت: در جلسه کمیته ثبت آثار میراث ناملموس کشور که امروز با حضور فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران برگزار شد 13 پرونده میراث ناملموس از استان خراسان رضوی به ثبت ملی رسید

وی افزود:  این 13 اثر در بردارنده سنن، آداب و رسوم مردم مناطق مختلف استان از مشهد گرفته تا نیشابور، گناباد، طرقبه و شاندیز، کاخک، قوچان است که پرونده این آثار به همت کارشناسان این اداره‌کل تهیه و به کمیته ثبت آثار میراث ناملموس کشور ارائه و در این کمیته مورد استقبال قرار گرفت.

زارع صفت عنوان کرد: بازی‌های محلی عشایر خراسان، ترانه‌های کودکانه کردی کرمانجی، چیستان‌های کردی کرمانجی، لالایی‌‍های کردی کرمانجی، مهارت دوخت لباس زنان عشایر کرد خراسان، دانش پرورش ریواس در نیشابور، فنون و مهارت دوخت چارق دوزی قوچان، مهارت پخت شیشلیک، مرثیه خوانی واویلا در گناباد، مراسم حسن، حسین کاخک، فنون تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مشهد و مراسم چادر پوشان حسینیه قنادهای سبزوار 13 پرونده ای است که از استان خراسان رضوی امروز ثبت ملی شد.

زارع صفت خاطرنشان کرد: ثبت آثار میراث ناملموس سبب حفظ سنت‌ها و رسوم زیبا و ماندگار در استان خراسان‌رضوی شده و می‌تواند سبب تقویت هویت فرهنگی و انتقال آنان به نسل‌های بعدی باشد.

تا کنون 63 اثر ناملموس و 1503 اثر ملموس از استان خراسان‌رضوی ثبت ملی شده و با ثبت این 13 اثر تعداد آثار نا‌ملموس (معنوی) استان به 76 اثر رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هجده =

دکمه بازگشت به بالا