مشهد

۱۴۹ روز دیگر تا بهره‌برداری از پروژه تقاطع غیرهم‌سطح ابوطالب مشهد

دومین ماه امسال بود که مدیریت شهری مشهد با رویکرد توجه به مسائل و مشکلات مناطق حاشیه شهر مشهد، کاهش بار ترافیکی میدان سپاد، از بن بست خارج شدن بولوار ابوطالب شمالی و درصدر تمام این موارد پاسخ به درخواست متعدد شهروندان مشهدی، عملیات اجرایی پل ابوطالب و اتصال بولوار ابوطالب جنوبی به شمالی را شروع کرد و وعده داد در کمترین زمان ممکن و حداکثر تا ۲۲ بهمن ماه امسال این پروژه در اختیار شهروندان قرار گیرد.

جلوه این سرعت عمل نیز اخیرا با اجرای بخش استراتژیک و حساسی از این پل به خوبی آشکار شد. عملیات تیرگذاری دهانه چهارم این پروژه نمادی از مدیریت جهادی برای انجام پروژه‌های شهری شد؛ زیرا مدیران، متخصصان و کارگران این پروژه ظرف کمتر از ۱۰ ساعت و از ساعت ۲۲ شامگاه ۲۰ شهریور تا ۸ صبح ۲۱ شهریور با همکاری پلیس راهور یک طرف از مسیر بزرگ راه شهید چراغچی را مسدود کردند و با کمترین میزان ساعتی که می‌توان مسیر را برای انجام یک پروژه مسدود کرد ۹ تیر را که وزن هر یک ۳۵ تن بود روی این عرشه نصب کردند.
محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، هم در صفحه اینستاگرامی خود به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «بدون شک یکی از پروژه‌هایی که می‌تونه در کاهش بار ترافیک شرق شهر مشهد نقش آفرینی کنه و در ایمنی عبورومرور شهروندان مؤثر باشه پروژه تقاطع غیرهمسطح ابوطالب است. شب گذشته (۲۰ شهریور) این پروژه به مرحله تیرگذاری رسید و مجبور شدیم بزرگ راه شهید چراغچی، حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان سپاد از شرق به غرب رو مسدود کنیم. البته به رغم حجم کاری سنگین، همکاران عزیزم در سازمان عمران تونستند در یک شب تا صبح و حدود ۱۰ ساعت، کار رو تمام کنن و ۹ تیر، هرکدام به وزن ۳۵ تن رو به روی پایه‌های پل سوار کردند.
هدف‌های اصلی این پروژه فارغ از موضوع ایمنی، اتصال ابوطالب جنوبی به ابوطالب شمالی و ایجاد دسترسی برای همشهریان ساکن در شهرک قدس و شهرک بهارستان است؛ این پروژه رو از اردیبهشت ماه امسال آغاز کردیم و زمانی رو که برای پایان تعریف کردیم ۲۲ بهمن ماه است که امیدوارم با تلاش شبانه روزی و ۳ شیفت همکارانم بتونیم در موعدش اون رو افتتاح کنیم و بتونه در زندگی مردم منطقه شهید چراغچی در نقش تسهیل کننده باشه، ضمن اینکه می‌تونه آمار تلفات در منطقه پیرامونی میدان امام حسین (ع) رو به طرز چشمگیری کاهش بده.»

عملیات عمرانی، در کمترین زمان

در همین زمینه مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد با بیان اینکه خوشبختانه با تلاش مدیران، متخصصان، مهندسان و کارگران عملیات تیرگذاری دهانه چهارم پل ابوطالب که روی بزرگ راه شهید چراغچی است، در ساعات کمی انجام شد، اظهار کرد: اگر می‌خواستیم به صورت عادی برای این موضوع کار کنیم زمانی بین ۱۵ تا ۱۶ ساعت نیاز بود، اما با توجه به برنامه ریزی انجام شده، برنامه‌ای ۱۲ ساعته برای این موضوع در نظر گرفته شد که خوشبختانه نیرو‌ها توانستند ظرف کمتر از ۱۰ ساعت عملیات تیرگذاری را انجام دهند و مسیر بزرگ راه را بازگشایی کنند.
امیرسیاوش حجازی با بیان اینکه پل ابوطالب دارای ۸ دهانه است که دهانه‌های چهارم و پنجم آن دقیقا روی بزرگ راه واقع شده است، اظهار کرد: ازاین رو و در عملیاتی دیگر سمت دیگر بزرگ راه هم باید به مدت چند ساعت مسدود شود که این عملیات طی هفته‌های دیگر انجام خواهد شد، اما در دهانه‌های دیگر نیاز نیست که عبورومرور مردم با محدودیت مواجه شود.
وی در ادامه افزود: سازه این پل بتنی است و با تیر‌های ازپیش ساخته شده عملیات تیرگذاری انجام و همین مسئله سبب افزایش سرعت کار پروژه می‌شود.
حجازی ادامه داد: طول این پل، با احتساب رمپ ها، ۴۵۰ متر و عرض سواره در ۲ مسیر رفت و برگشت ۲۳ متر است. هر دهانه این پل دارای ۹ تیر و ۲۳ متر طول است.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه ۳۱ درصد است، افزود: از نظر برنامه زمان بندی، ۵۲ درصد از زمان تحقق کامل پروژه باقی مانده و از نظر روزشمار هم ۱۴۹ روز دیگر تا زمان بهره برداری فرصت هست.
حجازی ادامه داد: اعتبار اولیه این پروژه ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده بود، اما با احتساب معارض‌ها و تملک‌ها به ویژه تملک هایمان در اول چراغچی ۱۳، هزینه‌های این پروژه بیش از رقم اولیه است.
منبع:شهرآرا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا