مشهد

۱۸۰ المان نوروزی در مشهد اکران می‌شود

صولت مرتضوی

شهردار مشهد مقدس گفت: امسال در قالب طرح بهار فیروزه‌ای، ۱۸۰ المان نوروزی در مشهد اکران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سید صولت مرتضوی عصر امروز در نشستی خبری که در محل سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری دهه فجر آئینهای است که خورشید اسلام در آن درخشید و ایام الله دهه مبارک فجر فرصتی است تا مدیران اجرایی از عملکرد سنواتی خود گزارشی را تقدیم کنند که عرف معمول و پسندیده‌ای است.

وی افزود: حدود ۳٫۵ سال از عمر این مدیریت شهری شورای اسلامی و شهردار منتخب شورا می‌گذرد و شایسته است گزارشی متناسب با آنچه هست ارائه و سلسله پروژه‌هایی تا پایان امسال مطرح شود.

مرتضوی درباره مهم‌ترین اقدامات تصریح کرد: فاز اول خط ۲ قطار شهری را به اتمام رساندیم و چند روزی است که تست گرم آن انجام می‌شود به این معنا که واگن‌ها در تونل در حال حرکت هستند، پله‌های برقی ایستگاه‌ها نصب شده و فاز اول را با پیشرفت فیزیکی کل ۸۰ درصد پروژه به بهره برداریم می رسانیم. 

شهردار مشهدمقدس افزود: پس از این، ریل گذاری از میدان شهدا به سمت انتهای خط قسمت جنوب انجام می‌شود و امیدواریم هرخط در فاصله ۴۵ تا ۲ ماه به بهره برداری برسند. 

وی ادامه داد: ۷۵ تا ۸۰ درصد واگن‌ها وارد شده و مابقی تا پایان سال وارد می‌شوند که بخشی در واگن سازی تهران جمع بندی و مونتاژ و منتقل می‌شود. خط دوم قطار شهری تحول بزرگی در تاریخ پروژه‌های عمرانی مشهد و بزرگترین پروژه از حیث سرمایه گذاری و صرف منابع است. 

شهردار مشهد درباره توسعه حوزه فضای سبز گفت: سازمان فضای سبز ما به عنوان سازمان برتر فضای سبز در کشور شناخته شد و به فضل الهی سرانه فضای سبز ما به ۱۴ متر و ۱۴ سانتی متر می‌رسد و حدود ۲ متر و ۸۴ سانتی متر در این دوره افزایش داشته است.  

وی تصریح کرد: کسب رتبه نخست بین شهرداری‌های کشور در استفاده از بهینه آب و جداسازی آب شرب و آب فضای سبز، کسب رتبه برتر واحد نمونه سبز کشوری از سازمان محیط زیست کشور و کسب رتبه برتر در سال جاری از سازمان شهرداری‌ها و محیط زیست از دیگر افتخارات این دوره مدیریت شهری مشهد است.‌ 

مرتضوی ادامه داد: کاشت نهال در کمربند سبز شمالی و حریم کشف رود از اقدامات بسبار خوبی است که در این زمینه انجام شد و توسط شهرداری مشهد در مساحتی حدود ۱۰۰ هکتار ۵۰ هزار اصله نهال کاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۹ بازار میوه و تره بار در این مدت راه اندازی شده و در راستای اقتصاد مقاومتی به جمع آوری کالای خارجی در فروشگاه‌های «شهر ما» و ممنوعیت فروش آن پرداختیم. 

مرتضوی با اشاره به اینکه سرانه تولید زباله روزانه هر فرد ۶۰۰ گرم است، گفت: بر این اساس، روزانه ۱۸۰۰ تن زباله از سطح مشهد جمع آوری شده و در راستای تفکیک آن اقدام می‌کنیم که البته در ایام زیارتی این سرانه افزایش نیز پیدا می‌کند.

شهردار مشهدمقدس افزود: اقداماتی در زمینه دفن زباله به صورت بهداشتی و تبدیل آن به کمپوست انجام شده به طوری که در گذشته در کارخانه پسماند تا ۵۰۰ تن زباله را تبدیل به کود می‌کردیم که در این دوره اقدام به احداث کارخانه جدید کمپوست با ظرفیت ۱۰۰۰ تن شده و ما قادر هستیم روزانه ۱۵۰۰ تن زباله را در کارخانه کمپوست کنیم.

مرتضوی ادامه داد: کارخانه مذکور در ۳۵ کیلومتری مشهد قرار دارد و مازاد زباله روزانه ما در حد ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن رسیده که این یک اقدام جهادی است. 

وی درباره اقدامات انجام شده برای توسعه سازمان آتش نشانی مشهد گفت: حدود ۴۰۰ نفر از جوانان ورزیده و توانمند را آموزش و به استخدام سازمان آتش نشانی درآوردیم و ایستگاه‌ها را در حد استاندارد توسعه و تجهیز کردیم.

مرتضوی ادامه داد: در برج سلمان به رغم مشکلات فراوان سازه‌های پروژه و مشکلات ترافیکی آن، همکاران ما در آتش نشانی توانستند تعداد قابل توجهی خودرو از طبقات پارکینگ و پایینی برج سلمان و مردم و کسبه را خارج کردند و از یک فاجعه انسانی جلوگیری شد.

 شهردار مشهد تصریح کرد: در حادثه برج سلمان همکاران ما توانستند در زمان قابل قبولی آتش را مدیریت، مهار و خاموش کنند و علت آن نیروهای زبده و تجهیزات مناسب بود. 

وی با بیان اینکه صاحبان ساختمان‌های بلند مرتبه باید امکانات و تجهیزات اطفای حریق تعبیه کرده و به روز شوند، گفت: ما نیز در حوزه آتش نشانی دستور دادیم که ابلاغ کنند به طوری که در آن مجموعه‌ها آتش نشانان خلاق ما قبل از زبانه کشیدن شعله‌های آتش برای اطفای آن اقدام شود که در این راستا شیرهای مخصوص هیدرات و سیستم‌هایی که به شبکه سراسری آب وصل می‌شود در سیستم اطفای حریق نصب شده است.

مرتضوی با بیان اینکه ما اولین شهری بودیم که خط ریلی قطارشهری را به فرودگاه متصل کردیم خاطرنشان کرد: جابه جایی مسافر ما ۸۱ هزار نفر در سال ۹۲ به ۱۱۰ هزار نفر در شش ماه اول ۹۵ رسیده، سرفاصله قطارها از ۹ دقیقه به ۶ دقیقه و ۴۴ ثانیه رساندیم و درصد منظم بودن سفرها به ۹۹٫۸۹ درصد رسیده است.

مرتضوی افزود: ۳۸۶۳ تاکسی در این مدت  نوسازی شده و تا پایان سال به بیش از ۴۰۰۰ تاکسی می‌رسد. 

شهردار مشهدمقدس درباره اقدامان حوزه حمل و نقل و ترافیک گفت: تا قبل از مهر ۹۲، سالانه ۳۵۶ نفر تلفات ترافیکی داشتیم که در پایان سال ۹۴ به ۲۷۵ نفر کاهش پیدا کرده که از اثرات فعالیت‌های حوزه ترافیک و حمل و نقل نظیر استفاده از دوربین‌های نظارت تصویری و تمهدیدات مقررات بوده است. 

وی ادامه داد: در ۳٫۵ گذشته ۴۵ پارکینگ احداث شده و ۶۳۲۶ فضای پارک افزایش پیدا کرده که این رقم منهای پارک حاشیه‌ای است در واقع در سال ۹۲ تعداد پارکینگ غیر حاشیه‌ای ۱۵ بود که امروز به ۶۰ پارکینگ رسیده است.

مرتضوی درباره بدهی‌های تلنبار شده و اوراق مشارکت گفت: بخش اعظم بدهی‌ها مربوط به میدان شهدا، بافت آبکوه، پیرامون حرم و غیره است که شهرداری از مردم و بانک‌ها قرض گرفته بود که حدود ۹۰ درصد آن تسویه شده است. 

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها تسویه شده است که علاوه بر این ۴۴۰ میلیارد تومان نیز از بدهی‌های گذشته تصویه شده و اکنون حدود ۴۰۰ میلیارد باقی مانده است.‌

شهردار مشهد با بیان اینکه در شهرداری مشهد کار فرهنگی روی ریل اساسی حرکت می‌کند، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی از کارهای فانتزی فاصله گرفته و به سمت کار فاخر خرکت می‌کنیم که در این زمینه می‌توان به نمایشگاه مشهد دوست داشتنی اشاره کرد.در زمینه المان‌های هنری و فضای سبز افزایش استفاده از ظرفیت هنرمندان را مدنظر قرار داده و امسال  بالغ بر ۱۸۰ المان در سطح شهر اکران می‌شود.

مرتضوی با اشاره به ساخت ۱۷۵ مسجد در سطح شهر مشهد در ۳٫۵ سال اخیر گفت:  ۹۷ مسجد از این تعداد تکمیل شده و اقامه نماز در آنها برپا می‌شود و مابقی در حال ساخت است. 

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم با احداث زائرسراهای ارزان قیمت سالانه بالغ بر ۳ میلیون زائر در این زائرسراها اقامت بدهیم و یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبرب در رابطه با اسکان ارزان زائران ظرف ۲تا۳ سال آینده برطرف کنیم که در این راستا آستان قدس رضوی نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با اشاره به اهمیت و توجه به توسعه متوازن در شهر مشهد گفت: در سال‌های گذشته حاشیه شهر ما وضعیت خوبی نداشت اما در حال حاضر تقریبا کمترین نقطه حاشیه شهر است که جوب و جدول آن سازماندهی نشده یا کوچه‌ها آسفالت نشده باشد و به طور کلی آبگرفتگی‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است. 

مرتضوی افزود: مجمتع مسکونی ارزان قیمت با ۴۸۰ واحد به بهره برداری رسیده و علاوه بر آن ۲۰۰۰ واحد نیز در منطقه رسالت احداث شده است.

شهردار مشهد درباره سایر اقدامات انجام شده در حاشیه شهر مشهد در این دوره مدیریت شهری تصریح کرد: ۵۶ بوستان جدید در حاشیه شهر مشهد احداث شده و سرانه فضای سبز حاشیه شهربه  ۳ متر رسیده است، ۶۵ درصد اعتبارات اسفالت برای آسفالت مناطق حاشیه شهر در نظر گرفته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه خطوط اتوبوسرانی خط ۳ بی آر تی برای مناطق حاشیه شهر در نظر گرفته شده که مسافت حدود ۳۰ کیلومتری طی می‌کند و علاوه بر این در مجموع ۱۶ خط جدید در راستای توسعه خطوط اتوبوسرانی مشهد  ایجاد شده است.

مرتضوی افزود:  احداث ۸ بازار ارزاق عمومی شهر ما‌، ۱۶ پل عابر مکانیزه، ۷ فرهنگ سرا، ۴۸ مسجد، ۴ ایستگاه آتش نشانی و احداث ۲۰ سالن ورزشی با مشارکت سپاه امام رضا(ع) در حاشیه شهر مشهد از دیگر اقدامات انجام شده است. 

شهردار مشهد با اشاره به تاسیس ۲ مرکز نگهداری معتادین در حاشیه شهر مشهد گفت: شهرداری مشهد سالانه ۴ میلیارد تومان به ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک می‌کند و علاوه بر آن خانه سبز تاسیس کرده و در واقع بخشی از معتادین را شهرداری سازماندهی می‌کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: از ابتدای دهه فجر تا پایان سال ۳۰ پروژه عمرانی به بهره برداری می‌رسد که اعتبار اختصاص یافته به این پروژه‌ها بیش از  ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار پروژه‌های مشارکتی بوده است.

وی افزود: در مجموع بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد  تومان اعتبار پروژه‌های عمرانی و اقتصادی شهرداری مشهد درسال جاری بوده که بزرگترین آن فاز اول خط ۲ قطارشهری است که بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و فاز دوم در اوایل اسفند به بهره برداری می‌رسد.

 شهردار مشهد با اشاره به گفته‌های رئیس سازمان آتش نشانی درباره ناامنی ساختمان‌های اطراف حرم گفت: در رابطه با برخی بازارها و هتل‌ها نگران هستیم اما به توانمندی همکاران و همراهی مردم امید داریم ضمن اینکه تجهیرات خوبی داریم همانطور که در حادثه برج سلمان در کمترین زمان بیشترین نتیجه حاصل شد.

وی افزود: اینکه هشدار دهیم و رفع مسئولیت کنیم را نمی‌پسندم بنابراین این مسئله مطرح شده که در هرکدام از واحدها پایگاه ایجاد کنیم تا دغدغه مردم را کم کنیم و مردم را نیز آموزش دهیم.  به‌طور کلی به اعتقاد من تجهیزات و امکانات خوبی در مشهد وجود دارد.

مرتضوی تصریح کرد: ابزار قانونی برای واحدهایی که مولفه‌های استاندارد را رعایت نکردند به‌کار گرفته شود و حتی تعطیلشان کنند چرا که دفع خطر عقلا واجب است و باید واحدهای مخاطره آمیز اصلاح شود.

شهردار مشهد درباره حل معضل ترافیک پیرامون حرم مطهر گفت: در بافت پیرامون حرم مطهر، پارکینگ‌های زیرگذر عامل ترافیک اطراف حرم است که با طرح‌هایی از جمله اجرای شارستان بخشی از بار ترافیکی زیرگذر به شارستان منتقل می‌شود که در راستای آن ۴ خیابان متهی به حرم و ۸ پیاده راه و ره باغ  ایجاد می‌شود. 

وی افزود: در شعاع یک کیلومتری حرم در میدان شهدا تعداد قابل توجهی جای پارک ایجاد کردیم و از توانمندی آستان قدس رضوی نیز استفاده می‌کنیم تا پارکینگ‌ها را از زیرگذر حرم برداریم و یک ترافیک روانی را منهای ایام پیک داشته باشیم و در واقع هماهنگی خوب شهرداری و آستان قدس رضوی وجود دارد تا مشکلات ترافیکی پیرامون حرم مطهر کاهش دهیم.

مرتضوی درباره طرح تدوین نقشه بی‌حجابی در مشهد گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ آسیب اجتماعی توسط دفتر پژوهش معاونت فرهنگی شهرداری مشهد شناخته شده که یکی از این آسیب‌ها بدحجابی بوده که طبق معدل کاری که دانشگاه فردوسی و سایر دانشگاهها انجام دادند حاکی از این است که ۸۵ درصد مردم شرکت کرده در نظرسنجی اعلام کردند بد حجابی و بی حجابی در مشهد وجود ندارد؛ ۱۰ درصد گفتند مقداری وجود دارد و ۵ درصد به بدحجابی زیاد اشاره کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع نتایج این طرح براساس مشاهده میدانی نبوده و نظرسنجی بوده و نشان داده در شهر مشهد بدحجابی بسیار اندک است و البته باید به همین مقدار توجه شود اما رسانه‌های ضد انقلاب این را برعکس تعبیر کرده‌اند.

شهردار مشهد افزود: بانوان شهر مشهد مقدس، حجاب افتخار و سلاحشان است که با آن در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و این نقطه قوت مشهد است که بد تفسیر شده است.

مرتضوی درباره دوچرخه‌های ایستگاه‌‌ها در مشهد گفت: ما از کیفیت دوچرخه‌ها و دوچرخه سواری در مشهد راضی نیستیم؛مشهد باید شهر دوچرخه سواری شود و در این راستا باید معابر را توسعه دهیم تاکنون این امر بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذار نداشته باید این موضوع به روز شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم شهری بدون تردد خودروی شخصی داشته باشیم ۸۰ درصد هزینه‌های مردم و شهر کاهش دادیم و  اگر بدانیم جواب می‌گیریم در این زمینه اقدام می‌کنیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه در زمینه ورزش همگانی و قهرمانی تاکنون شهرداری مشهد منابع بسیاری هزینه کرده است گفت: البته باید بیشتر از ابن توجه کنیم؛ به فوتبال مشهد مقدس باید توجه بیشتری شود و امیدواریم بتوانیم بیشتر کمک کنیم.   

شهردار مشهد با اشاره به اینکه در رویداد مشهد ۲۰۱۷ شهرداری مشهد مسئولیت ملی را برعهده ندارد اما بیشترین خدمات را ارائه داده است گفت: در مجموع بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان دستگاه‌های اجرایی به شهرداری مشهد بدهکار هستند و تقریبا هیچ مبلغی از آن وصول نشده است که علت آن این است که ما از ابزار قانونی و مسدود کردن حساب آن استفاده نمی‌کنیم و آنان نیز بدهی خود را برای آبادانی شهر امام رضا ع پرداخت نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا