خراسان

۱۸ هزار نفر از فرزندان محسنین استان در انتظار حامی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: تعداد فرزندان محسنین در سطح استان ۲۴ هزار نفر است که تنها ۶۰۰۰ نفر از آنان حامی دارند بنابراین در این بخش نیاز زیادی داریم، اگر نتوانیم به فرزندان محسنین رسیدگی و مشکلات آنان را حل کنیم جامعه ما دچار آفت‌های بزرگتری خواهد شد. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محسن مسعودیان‌راد امروز سوم خرداد ماه در نشست خبری که در  اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان برگزار شد، در خصوص برنامه‌های ماه رمضان این سازمان، اظهار کرد: مباحث فرهنگی همچون قرآن‌آموزی تحت عنوان ترنم نور، ضیافت نور و … برگزار می‌کنیم همچنین طرح مفتاح الجنه برای بازدید مسئولین از خانواده‌های تحت پوشش، طرح همیار مولا که توزیع سبد کالا برای محرومین است و … اجرا می‌شود.
وی در خصوص اطعام، عنوان کرد: در قرآن به این مساله بسیار اشاره شده است خداوند خود را با صفت کسی که اطعام می‌کند معرفی کرده و اطعام مساکین را در کنار توجه به ایتام و توام با این مساله مطرح می‌کند، موضوع ضیافت و سفره افطاری را به پهنای استان اجرا خواهیم کرد، از ظرفیت‌های مردم به ویژه ادارات، اصناف، گروه‌های خیرین و … استفاده می‌کنیم، هر شب با یک گروه و اداره فعالیت‌ها را انجام خواهیم داد همچنین چند شب در مناطق زلزله‌زده که احتیاج به توجه بیشتری دارند، برنامه‌هایمان را اجرا خواهیم کرد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با اشاره به اینکه در سال گذشته و در تمام سرفصل‌ها ۹۷۰ میلیارد ریال درآمد داشته‌ایم، یادآور شد: یکی از سرفصل‌ها اطعام در ماه رمضان است که در غالب آن بالغ بر ۳۲ میلیارد  و ۸۰۰ میلیون ریال درآمد حاصل شده است، پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری این رقم فراتر از سال گذشته باشد، در زمینه فطریه و کفاره ۲۱ میلیاردریال و در زمینه اکرام هم ۴۷ میلیارد و ۸۴۴ میلیون ریال درآمد داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه اینکه در سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار نفر را در ماه رمضان اطعام داده‌ایم، تصریح کرد: اگر هر فرد در سطح استان یک وعده غذایی به ما کمک کند آمار اطعام ما بسیار افزایش خواهد یافت. 
مسعودیان‌راد با اشاره به اینکه جذب حامی و ارتباط بین خیرین با ایتام و فرزندان نیازمند، محور دیگری است که در حال رقم خوردن است، خاطرنشان کرد: شاخص‌های ریالی فعالیت‌های ما در این زمینه طی ماه رمضان سال گذشته ۴۷ میلیارد ریال است در پشت این کمک‌های ریالی نکات دیگری نظیر همبستگی جمعی، تحریک روح دستگیری از نیازمندان و … وجود دارد. 
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده جامعه مولد ما موضوع فروش، بازاریابی و عرضه محصولات است، گفت: نمایشگاه بازارچه رمضان در کوهسنگی و پارک ملت مشهد برگزار می شود و دستاوردهای مددجویان را در قالب طرح‌های خودکفایی و اشتغال ارائه می‌دهد، حداقل در هشت شهرستان نمایشگاه بازارچه رمضان برگزار خواهد شد، در نمایشگاه مهر درخشان که  اخیرا برگزار کرده‌ایم دایره کار از خراسان رضوی به خراسان‌های شمالی و جنوبی گسترش یافت و در  برگزاری نمایشگاه‌های ماه رمضان هم تلاش می‌کنیم این اقدام صورت بگیرد. 
وی در خصوص زکات فطریه، یادآور شد: با ستاد زکات استان و شورای زکات جلسات متعددی داشته‌ایم، در سال گذشته توانستیم بخشی از فطریه را که مبلغ بالایی بود ظرف ۱۲ ساعت در بین مددجویان توزیع کنیم، خانواده‌ها اولویت‌بندی شده بودند و خانواده‌های دارای بیمار صعب‌العلاج در اولویت قرار داشتند، انجام این الگو را برای سال جاری هم پیگیری می‌کنیم. 
مسعودیان‌راد با تاکید بر اینکه حرکت‌های مددکاری باید جامع‌نگر باشد و تمام ابعاد را در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که در فعالیت‌های ماه مبارک رمضان و مخصوصا فطریه فقط کمیته امداد فعالیت نداشته باشد بلکه در حال رایزنی با دستگاه‌های مختلف هستیم تا با تمام ادارات همکاری داشته باشیم، استاندار هم به ادارات نامه فرستاده و توصیه کرده‌اند که با کمیته امداد همکاری داشته باشند و رابط خود را معرفی کنند، آستان قدس، شهرداری، سپاه پاسداران، صدا و سیما و … از جمله دستگاه‌هایی هستند که با آن‌ها رایزنی کرده‌ایم، در حال پیاده کردن الگویی هستیم که حرکت ما جمعی باشد و معتقد هستیم فقر با اقدامات یک دستگاه حل نمی‌شود و همت تیمی و جمعی را می‌طلبد.
وی افزود: آمارها نشان می‌دهد توجه به ایتام و فقرا در ماه رمضان به اوج می‌رسد و فضیلت‌های مختلف بارور می‌شود در مناظرات سیاسی هم در زمینه توجه به محرومین وحدتی بین کاندیداها وجود داشت و مسابقه آن‌ها در خدمت به محرومین بود این موضوع نقطه قدرت نظام و مسئولین است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان یادآور شد: حدود ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات کمیته امداد استان هستند که این تعداد اعم از افراد معیشت‌بگیر و چند خدمتی است. 
۱۸ هزار نفر از فرزندان محسنین استان در انتظار حامی 
مسعودیان‌راد با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ یتیم را تحت پوشش داریم، گفت: خانواده‌های ایتام عموما از توجه حامیان بهره‌مند هستند، اما فقط فرزندان یتیم در امداد مشکل ندارند بلکه فرزندان قشر آسیب‌پذیر هم نیازمند امداد هستند این اقشار شامل افرادی می‌شوند که به طور مثال سرپرست خانواده دچار بیماری و از کارافتاده است یا والدین آن‌ها از یکدیگر جدا شده‌اند، مشکلات چنین خانواده‌هایی بسیار زیاد و آمار آن‌ها نیز در کمیته امداد بالا است، ضرورت دارد به این افراد و خانواده‌ها بسیار زیاد توجه کنیم. 
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هم به مساله آسیب‌های اجتماعی و استحکام خانواده توجه ویژه‌ای دارند، عنوان کرد: فقر ما امروز دچار تغییر ماهیت شده است، این موضوع نیاز به توجهات بیشتر و مددکاری متناسب با جنس فقر جدید را می‌طلبد.
مسعودیان‌راد با اشاره به اینکه نیاز فرزندان خانواده‌های آسیب پذیر از خانواده‌های ایتام بیشتر است، تصریح کرد: در این راستا طرح محسنین را داریم، تعداد فرزندان محسنین در سطح استان ۲۴ هزار نفر است که تنها ۶۰۰۰ نفر از آنان حامی دارند بنابراین در این بخش نیاز زیادی داریم، اگر نتوانیم به فرزندان محسنین رسیدگی و مشکلات آنان را حل کنیم جامعه ما دچار آفت‌های بزرگتری خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه فرهنگ توجه به ایتام به خوبی در جامعه جا افتاده است، افزود: ایتام ما حدود ۷۶ هزار حامی دارند که برای آن‌ها خدمات مبتنی بر نیاز ایتام را تعریف کرده‌ایم در حال حاضر به دنبال بسیج حامیان برای رفع مشکل مسکن، اشتغال و … خانواده‌های ایتام هستیم تا به جای اینکه حامیان ماهیانه مبلغی را به خانواده‌های ایتام بپردازند و آن هزینه صرف خوراک ایتام شود و از بین برود کمک‌ها هدفمند شوند، در این راستا می‌خواهیم بانک نیازمندی‌های اساسی خانواده‌های ایتام را ایجاد کنیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استام در خصوص صندوق ولایت، خاطرنشان کرد: از آذر ماه سال گذشته بالغ بر ۹۰۰۰ وام پرداخت شده که ۴۰۰۰ وام فقط در ماه اسفند بوده است.
مسعودیان‌راد با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از اعتبارات ما دولتی است، یادآور شد: در سال گذشته و سال جاری در بعضی از قسمت‌ها به طور مثال مستمری مددجویان افزایش اعتبار داشته‌ایم یکی از لایه‌های ارائه خدمات در قالب افزایش مستمری ایجاد صندوقی است که پشتنیبان ضمانت وام های مدد جویی باشد و امیدوار هستیم دولت به این نکته توجه بیشتری کند و مستمری‌ها را هدفمند کنیم و از پرداخت‌های خام و مستقیم مگر در بعضی از موارد به طور مثال افراد سالخورده‌ای که توان کار کردن ندارند، جلوگیری شود.
وی در خصوص مسکن مددجویان، گفت: کمیته امداد به موضوع مسکن توجه ویژه‌ای داشته است در شرایط جدید شاهد تحول در مدیریت مسکن هستیم و تعاملات برون سازمانی رقم زده‌ایم، اما مشکل مسکن فقط با پول حل نمی‌شود بلکه مشکل بزرگتری به اسم مهاجرت وجود دارد، ورودی استان ما در هر سال حدود ۸۰۰۰ خانوار است در سال جاری حدود ۷۵۰ مسکن برای مددجویان احداث یا خریداری شده است، اما نیاز آن‌ها بسیار زیاد است، باید شرایط و ضوابطی برای  این موضوع در نظر بگیریم و این گونه نباشد که هر فردی درخواست مسکن کرد به او مسکن بدهیم، در جلسه‌ای که اخیرا با فتاح، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) داشته‌ایم تاکید کرده‌اند باید تمام امکانات را بسیج و مشکل مسکن مددجویان را حل کنیم.  
مسعودیان‌راد با اشاره به اینکه حدود ۱۴ هزار خانوار اجاره‌نشین در استان داریم، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد آن‌ها در شهر مشهد هستند این قشر نیاز به مسکن دارند، اما افرادی هم وجود دارند که در منازل نامناسب زندگی می‌کنند با احتساب آن‌ها حدود ۲۰ هزار خانوار در خراسان رضوی به مسکن نیاز دارند ما بالاترین آمار مددجویان نیاز به مسکن را در سطح کشور داریم. 
وی با بیان اینکه حدود ۵۶۰ هزار صندوق صدقه در استان وجود دارد، عنوان کرد: درآمد صندوق‌های صدقات در سال گذشته بیش از ۲۱ میلیارد تومان بوده است، با توجه به اینکه صدقه فرهنگی است که در جامعه نهادینه شده است به دنبال جمع‌آوری صندوق‌های صدقات نیستیم بلکه بهبود آن‌ها به طور مثال مکان‌یابی بهتر آن‌ها را در دستور کار داریم همچنین به دنبال الکترونیکی کردن صندوق‌های صدقات هستیم و می‌خواهیم پرداخت صدقات از طریق من کارت را توسعه دهیم اخیرا مجوزهای صندوق صدقات الکترونیکی را گرفته‌ایم و به دنبال تولید و توزیع آن‌ها هستیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی یادآور شد: کد #۰۵۱*۸۸۷۷*، شماره حساب ۰۱۰۲۲۴۴۰۶۰۰۰ و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۱۱۱۱۱ راه‌های کمک‌های مردمی به کمیته امداد  در زمینه‌های اطعام، کمک به ایتام، فرزندان محسنین و…است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 20 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا