مشهد

۲هزار و ۲۰۰ بیمار دیالیزی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد/ لزوم پیشگیری از شیوع بیماریهای کلیوی

ایرنا- مدیر امور بیمارستانها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار دیالیزی در قالب فعالیت ۴۱ مرکز دیالیز در سطح خراسان رضوی زیر پوشش خدمات درمانی و مراقبتی این دانشگاه هستند.

دکتر مرتضی طالبی روز پنجشنبه در همایشی به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی در مشهد به وجود ۶۰۰ دستگاه تخت دیالیز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره و بیان کرد: مشکلات زیادی برای بیماران دیالیزی وجود دارد و این دانشگاه سعی کرده با اقداماتی نظیر تامین نیروهای متخصص، تعویض و جایگزینی دستگاههای فرسوده و استفاده از روشهای جایگزین برای شناسایی سریع بیماران تا حدودی شرایط مناسبتری مهیا سازد.
وی همچنین به تهیه و تامین هزار و ۱۵۰ دستگاه دیالیز با کمک افراد نیکوکار و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اشاره و بیان کرد: از حدود ۲ سال پیش کمیته بررسی و درمان بیماران کلیوی در این دانشگاه فعال شده است.

* فقدان اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماریهای کلیوی

یکی از استادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش گفت: از لحاظ پیشگیری ابتلا به بیمارهای کلیوی در کشور و وزارت بهداشت اقدام خاصی صورت نگرفته است.
دکتر مسیح نقیبی افزود: دیابت و فشارخون به عنوان عوامل اصلی ابتلا به بیماریهای کلیوی قابل مهار هستند ولی اگر خوب مها نشوند نارسایی کلیوی گریبانگیر افراد می شود. اگر به پیشگیری توجه نشود هرقدر هم که مراکز دیالیز افزایش یابد تاثیری بر داشتن جامعه سالم نخواهد داشت.
وی ادامه داد: کیفیت دیالیز در ۱۵ سال اخیر در ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست و درجایگاه پایینتری قرار داریم.
این پزشک فوق تخصص نفرولوژی گفت: همچنین باید نظام مددکاری اجتماعی برای بیمارانی که تازه متوجه نارسایی کلیوی می شوند وجود داشته باشد تا بیمار را برای دیالیز و پیوند آماده و توضیحات لازم را ارائه دهد.
وی افزود: بیماری کلیوی بیماری مزمن و طولانی است. از این بیماران حمایتهای چشمگیری در دنیا توسط دولتها می شود. در ایران نیز دیالیز رایگان می باشد که نعمت بزرگی است.
دکتر نقیبی گفت: برای مهار بیماریهای کلیوی باید سعی در پیشگیری باشد و به جامعه آگاهی داد که بیمار نشوند.
۲۳ لغایت ۳۰ آبان ماه به عنوان ‘هفته حمایت از بیماران کلیوی’ نام گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =

دکمه بازگشت به بالا