خراسان

۲۵ درصد صنایع فراوری کشور در خراسان رضوی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: یک هزار و ۶۶ کارخانه و کارگاه صنایع فراوری لبنی، خوراک دام و طیور در این استان فعال است که ۲۵ درصد ظرفیت کشور را دارد، از این نظر جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

محمد رضا اورانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بردسکن اظهار کرد: یک هزار و ۶۶ کارخانه و کارگاه صنایع فراوری لبنی، خوراک دام و طیور در این استان فعال است که ۲۵ درصد ظرفیت کشور را دارد، از این نظر جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: وجود صنایع فرآوری لبنی، خوراک دام و طیور، دارو و صنایع غذایی با بیش از ۶ سرفصل که انبار و سردخانه، تولید کود، کشتارگاه، صنایع کمپوت، کنسرو و رب را هم شامل می‌شود، با ظرفیت ۶٫۵ تن سبب شده که خراسان رضوی از این حیث جایگاه اول کشور را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در این یک هزار و ۶۶ کارخانه و کارگاه برای ۱۶ هزار نقر شغل ایجاد شده، اضافه کرد: اگر تقاضای  تولید در صنایع حوزه کشاورزی در خراسان رضوی باشد، تا ۲۰ میلیون تن تولید نیز در این استان قابل افزایش و عرضه است.

اورانی با اشاره به ظرفیت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کد رشته برای صنایع فعال در بخش‌های مختلف مرتبط با تغذیه، دام و گیاهان دارویی در خراسان رضوی، گفت: با هدف حمایت از جایگاه تولید در سال ۹۸ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش و بیش از ۲۴۰ میلیارد سرمایه ثابت تخصیص منابع به این استان را داشتیم که متقاضیان  به بانک‌های عامل معرفی شدند. 

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی متذکر شد: شیوع ویروس کرونا موجب ضررها و صدمه زیادی به بدنه فعالیت تولید وارد کرده است، بعضی از کارخانجات مانند غذای آماده، صددرصد تعطیل شده‌اند و بعضی کمتر، همچنین، تولید مواد اولیه غذاهای آماده مانند خمیر و پنیر پیتزا از آن دسته واحدهایی هستند که تعطیل شده‌اند.

وی با اشاره به تأسیس کارخانه‌های بسته بندی پسته، یادآور شد: ما از حضور سرمایه‌گذاران در فرآوری پسته استقبال می‌کنیم و در این مسیر هر گونه همکاری و کمک استان و شهرستان لازم باشد حتما انجام می‌دهیم.

اورانی افزود:سهم بخش  کشاورزی از ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی خراسان رضوی ۱۳٫۵ درصد بوده، درحالی که  متوسط کشوری ۷٫۵ درصد است.

مدیرکل جهاد کشاورزی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی این استان در حوزه اشتغال ۱۸ درصد به صورت مستقیم و در قالب فضای کسب و کار ۳۴ درصد است، ادامه داد: خراسان رضوی دارای یک ‌میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با ۸ میلیون تن انواع محصولات بوده و  مقام اول کشور در تولید زعفران، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم تولید انار و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا