مشهد

۲.۵ میلیون قطعه ماهی قرمز بازار شب عید خراسان‌رضوی را تامین می‌کند

مشهد| 2.5 میلیون قطعه ماهی قرمز بازار شب عید خراسان‌رضوی را تامین می‌کند

علیرضا آریان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: در مورد تکثیر و توزیع ماهی‌های قرمز شب عید، وضعیت کاملاً مطلوب است و آزمایشات ویروسی، انگلی و قارچی برای مراکز تکثیر داخل استان انجام شده است.

معاون اداره بهداشت و بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی ادامه داد: ماهی قرمزهایی که از خارج استان وارد می‌شوند نیز باید آزمایش‌های ویروسی را داشته باشند که پس از آن اجازه توزیع در سطح شهر به آن‌ها داده می‌شود.

آریان با بیان این که حدود ۵۰۰ هزار ماهی قرمز توسط استخرهای تکثیر در داخل استان تولید می‌شود عنوان کرد: با توجه به این که دو میلیون خانوار در استان داریم، با احتساب ۱۰ درصد تلفات و خرید یک ماهی قرمز توسط هر خانوار؛ نیاز استان به ماهی قرمز بیش از دو و نیم میلیون قطعه ماهی برآورد شده است. توصیه ما به خانواده‌ها این است که برای جلوگیری از تلف شدن تعداد بیشتر ماهی قرمزها در ایام عید تنها یک ماهی خریداری کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی با توزیع‌کنندگان ماهی قرمز در سطح استان افزود: یک نفر دامپزشک از بخش خصوصی به صورت تمام وقت بر توزیع ماهی قرمز مشهد و استان نظارت دارد. در حال حاضر ۳۵ استخر پرورش ماهی قرمز در استان فعال هستند که ۵۰۰ هزار ماهی قرمز شب عید را تولید می‌کنند، البته این استخرها ظرفیت تولید بیشتری دارند اما با توجه به خشکسالی‌های پیش آمده با محدودیت‌هایی رو به رو شدند.

آریان با تصریح این‌که بیماری‌هایی که انسان‌ها از ماهی قرمز می‌گیرند معمولاً بیماری‌های خاصی نیست و مردم نباید نگران باشند اظهار داشت: اداره‌کل دامپزشکی استان، بیماری‌ها را در مزارع تکثیر کنترل می‌کند و دامپزشک‌ها در محل‌های مورد نظر مستقر هستند.چند مورد بیماری مانند انگل و سل‌پوستی که در آن ظاهر ماهی دچار زخم‌های پوستی می‌شود ممکن است در ماهی‌های قرمز وجود داشته باشد که کودکان حساس و یا مبتلا به آلرژی باید مراقبت بیشتر داشته باشند.

وی  در مورد فروش ماهی‌های قرمز در مغازه‌ها و خیابان‌های سطح شهر بیان کرد: مراکزی که این ماهی‌های قرمز را تولید و توزیع می‌کنند زیر نظر دامپزشکی هستند و از طرفی گشت‌های نظارتی در سطح شهر خرید و فروش ماهی‌ها را کنترل و پایش می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 16 =

دکمه بازگشت به بالا